הודעה לעיתונות

המשורר שמואל ירושלמי: האם בממשלה חשבו על היום שאחרי הקורונה?

המשורר והפעיל החברתי שמואל ירושלמי הוציא הודעה מיוחדת, בה הוא תוהה,
האם בממשלת ישראל באמת מנסים לחשוב על מה עושים ביום שאחרי שמגפת הקורונה תסתיים?

בהודעתו הנ"ל, ירושלמי אומר בין היתר: "אני מסכים שמגפת הקורונה העולמית זה דבר מאוד מסוכן ורציני, שכבר היום מפיל מאות ואלפי קורבנות ביום ברחבי העולם. המגפה הזו פוגעת גם בישראל. ללא כל ספק העם בישראל חייב להישמע להוראות של משרד הבריאות ולנהוג משנה זהירות על מנת לא להידבק בעצמם ולא להדביק אנשים אחרים.

אולם, השאלה שמטרידה אותי מאז הצעדים הראשונים לכיוון הסגר בארץ לפני שלושה שבועות היא האם בממשלה חשבו בצורה ממשית, מה יהיה ביום שאחרי? האם בממשלה מנסים לחשוב באמת על איך באופן מעשי להוציא מדינה שלמה בת למעלה מ-9 מיליון תושבים מהמשבר הכלכלי והחברתי הקשה שכבר היום מורגש עקב הסגר וצמצום כה קיצוני של פעילות המשק?".

ירושלמי ממשיך ואומר: "ביום שאחרי סיום משבר הקורונה יתחיל משבר חדש ולא פחות רציני - משבר היציאה של הכלכלה הישראלית מהמצב אליו נקלעה עקב הקפאת הפעילות הכלכלית הממושכת כתוצאה מהמאבק בהתפשטות הקורונה. האם המדינה חשבה איך באמת להציל אלפי ועשרות אלפי עסקים מהקריסה? האם הממשלה חשבה על איך להציל מהקריסה מאות אלפי משפחות שאיבדו את עבודתן? האם בממשלה חשבו כיצד למנוע קריסה כלכלית מוחלטת של אנשים שלא יוכלו לשלם הלוואות ומשכנתאות לבנקים או של אותם מאות אלפים שיש להם תיקים בהוצאה לפועל?

בסופו של דבר, האם מישהו משרי או פקידי הממשלה חשב לרגע אחד קט, איך
בדיוק לאחזיר למעגל התעסוקה את כל אותם מאות אלפים ומיליונים שיאבדו את פרנסתם עד סוף משבר הקורונה במדינה? אומנם, הממשלה ושר האוצר היוצא שלה משה כחלון טוענים, שיש להם תוכניות וחבילות סיוע שלמות לעסקים קטנים ובינוניים, לעצמאים ולשכירים שהפכו למובטלים. אולם, בפועל לא נראה לי שעל ידי מענקים חד פעמיים או על ידי הלוואות בריבית נמוכה ניתן יהיה להושיע את המשק הישראלי בכלל ואזרחי המדינה בפרט - מהקריסה הכלכלית והחברתית הקשה הצפויה בעקבות הסגר וצמצום המקסימלי של הפעילות המשקית במדינה.

לדעתי, על ממשלת ישראל להתעשת ולהתחיל באופן מיידי בהקמה מאסיבית של מפעלים, רשתות שיווק ממשלתיות ומקומות עבודה נוספים בבעלות ממשלתית, שמטרתם תהא - יצירת כמויות מספיקות של מקומות עבודה עבור כל אלו שנפלטו משוק העבודה בעקבות משבר הקורונה. כמו כן, לדעתי על הממשלה לשעות לעצתי (אותה יותר מפעם השמעתי גם במהלך השתתפותי בכנסים בנושאים כלכליים ונושא ניהול המשק ולהקים מנגנון ממשלתי להלאמת העסקים (קטנים, בינוניים וגדולים כאחת) שפשטו את הרגל או קרסו מבחינה כלכלית, כאשר בעל העסק המולאם יוכל להמשיך לנהל את העסק שלו גם אחרי העברתו לבעלות ממשלתית.

דבר נוסף, שברצוני להציע הוא, שהמדינה תפעל לשמיטת כל (או לפחות, רוב) החובות לבנקים וחברות אשראי של אזרחי המדינה שבעקבות קריסת המשק והמשבר הפיננסי שנגרמו על ידי מגפת הקורונה, לא יהיה בידם לעמוד בנטל תשלום החובות. לדעתי, זאת הדרך האמיתית הנכונה ביותר לסייע לאזרחי המדינה להשתקם כלכלית אחרי סיום המאבק בהתפשטות הקורונה בארץ", כך מסכם שמואל ירושלמי את הודעתו הנ"ל.