צילום: אילן בשור
צילום: אילן בשור
הודעה לעיתונות

תיקתוק או טיק תק

הלכתי לים. פתאום, בא שוטר ואמר לי:
גברת מה את עושה פה?
אני: יצאתי עם הכלב
השוטר: איפה הכלב?
אני: זה כלב ים. אני מחכה שהוא ייצא מהים
עם חלוק, חתולה ביד, משקפי קריאה, עיניים נפוחות מבכי שהיה דקה לפני הבדיחה בשעה חצות ודקה, צילמתי את עצמי והעלתי לטיקטוק.
הסרטון הזה עבר את ה 50K ולא רק זה אלא שעשרות הורידו את הפסקול והם "מחקים" אותי.
זה התחיל עוד שם בסין, חודשיים לפני תחילת הקורונה. לראשונה הכירו לי אותה. בסינית.
האפליקציה הסינית טיקטוק. מי העלה בדעתו שכמה חודשים אחר כך גם אני אהיה בבית, סגורה, לבד, בחוסר מעש וככה התמכרתי.
בגרסה הסינית, פירוש השם הוא "קול רוטט", והיא מיועדת ליצירת קטעי וידאו קצרים ושיתוף שלהם. כשהעיקר היא המוזיקה ברקע. למעלה מ 900 מיליון משתמשים, ב 75 שפות לפחות.
גם אני פתחתי בלי לחשוב יותר מדי. זה קל. מהיר. מתאים בול לזמנים.
כל שטות צילמתי, צחקתי, אכלתי והצטלמתי, שיחקתי עם החתולה וצילמתי, שרתי, כעסתי, חינכתי, וחטפתי, אפילו לימדתי סינית. בזה לא ממש התעניינו. ניסיתי ויריתי כמעט לכל הכיוונים אפילו בישלתי וסיפרתי על מנהגים, ותובנות מהחיים. לא השתמשתי בביקיני ולא בסטרפטיז, לא בגסויות, ולא בשפה בוטה, העוקבים והלייקים לא איחרו להגיע. בעשרות ואחר כך במאות ואז באלפים וכל זה משטויות. "מדאחקות" .ואז נשאלה השאלה, מי אתם, מיהם העוקבים, המעריצים החדשים שלי, ובכלל את מי זה מעניין, מי אוהב את מה שאני מעלה. תמיד אהבתי להצחיק ועכשיו היה לי קהל בלי להכין פוסטר להופעה.
מהר מאד הבנתי. התאכזבתי. כל ילד שיודע א"ב אבל לאו דווקא לכתוב. בין השאר, המון גברים מהמגזר הערבי (לפי שם המשתמש), ובעיקר הרבה פרופילים שאין לדעת מי הם, בני כמה הם או איך הם נראים, כמו גם גברים אם נשואים או משועממים אין לדעת, אבל גם המון דמויות ואנשים מעניינים. יחד עם כל אלה צריך להצטייד במסננים לא כמו של מסכות N95 אבל מספיק טובים. יש המון רפש. הרבה מציקים. מרגיזים. מקללים, מילים, גסויות, שגם אותי, כאשה בוגרת ביישו ולא פעם חשבתי לעצמי - למה אני צריכה את זה. אז חסמתי את האנשים, וסיננתי מילים בתגובות כך שאני שולטת אילו מילים לא ניתן לכתוב לי.
טיקטוק היא עוד פלטפורמה זמינה קלה, לתקשורת עם החוץ. עם עולם הפנטזיה ועולם המציצנות. יותר ויותר ידוענים בינלאומיים מתחברים לאפליקציה. וגם ישראלים ועוד רבים טובים וידועים אחרים אז למה שאני לא אהיה שם?
הבעיה היא הילדים. הילדים האלה שיושבים מאחרי המסכים. יש את הסוג המגיב, המכאיב ויש את הסוג החוטף. הילדים שנפגעים. שבוכים. שלא יוכלו לחזור ללימודים מרוב בושה, או אלה שפוחדים לבקש עזרה.
באופן סיסטמטי נכנסתי לכל תגובה, לחלקם עניתי על מנת לייצר אינטראקציה ובמקרים לא מעטים גיליתי שהורי הילד, הם אלה שמסתתרים מאחורי אותו פרופיל. וכאן זה המקום להזהיר ולהבהיר. אם גם לילד או לילדה שלך יש טיק טוק, כדאי מאד שתנסו לדובב אותם לשתף אתכם.
אם הם מבקשים לצלם יחד סרטון זה מצויין. ככה אתם "מגנים" עליהם. זו תהיה דרך קלה ומהירה לראות מה קורה עם הילד/ה שלך. ולבדוק בין השאר תכנים ותגובות. (הכל ניתן לחסום כמובן). במיוחד עכשיו כשחלק מאיתנו חוזרים לשגרה, לעבודה אבל הילדים לא חוזרים לבית הספר זה עלול להיות ממש לא נעים.
"מילים הורגות" ולא משנה בן כמה אתה. מילים הן כמו חיצים נכנסות עמוק בנשמה לא משנה כמה היא קטנה או גדולה. בדיוק כמו שזה לא משנה מי כותב את הדברים. לא משנה כמה ננסה להסביר שלא צריך להתייחס, ושמדובר בילדים חסרי ביטחון, או גיבורים ללא "פנים", זה פוגע. זה מעליב. זה מפחיד. זה משפיע לרעה על הילדים.
אפליקציית טיקטוק רק הולכת וצוברת תאוצה. היא הולכת להחליף גם את פייסבוק, ואת אינסטגרם בקרוב מאד.
זה הזמן, עכשיו להוריד אותה להירשם וללמוד עליה ולבדוק מה קורה אצל הילד שלך.
אני לא מודאגת רק מעברייני המין שנמצאים ברשת, כבר תיארו את האפליקציה כאחת המהווה איום לאומי על המערב, מאחר ואפליקציה זו יודעת להעביר מידע על מיקום תמונה וביומטריה לחברת האם הסינית שלה . ב- 2019 אסר צבא ארצות הברית על חייליו את השימוש באפליקציה טיקטוק. מה שסביר להניח לא יקרה בישראל. כמו שדברים רבים אחרים לא קורים ואנחנו, הציבור , חייב לקחת את העניינים לידיים.
לכן ראיתי לנכון להציע לכם לפתוח חשבון טיקטוק משלכם.ולא זה לא רק לילדים, ויש גם ילדים מקסימים שלומדים ומלמדים. יש שם מבוגרים, חלקם אפילו מצחיקים, יש שם חתולים וכלבים והכל מהכל. אז אם נמאס לך מהחדשות, בא לך להשתטות, לרקוד, לשיר, טיקטוק זה הזמן.
תעשו את זה עכשיו. ממש תיקתק.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- SARIT SHAY.