הודעה לעיתונות

המשורר שמואל ירושלמי: הורדת מכסים בידי שר האוצר כץ הורסת את החקלאות הישראלית ופוגעת בעצמאות המדינה

"שר האוצר ישראל כץ חתם על הורדת המכס על ייבוא דגים ומוצרי חקלאות נוספים לישראל. האם זאת הדרך הנכונה למאבק ביוקר המחיה במדינה?" שואל המשורר והפעיל החברתי תושב באר שבע שמואל ירושלמי בעקבות הידיעות כי שר האוצר ישראל כץ חתם על צווים להורדת המכס על ייבוא מוצרי ייסוד שונים, וביניהם דגים, חמאה ומוצרים חקלאים נוספים תוצרת חו"ל.

בהודעתו הנ"ל, שמואל ירושלמי אומר את הדברים הבאים: "ממש לאחרונה שר האוצר החדש של מדינת ישראל ח"כ ישראל כץ חתם על הצו המורה על הורדת המכס על יבוא דגים, חמאה ומוצרי חקלאות נוספים לישראל. לטענתו של ישראל כץ, הוא חתם על הצו הזה במטרה להביא להוזלת מחירי התוצרת החקלאית עבור הצרכן הישראלי. השר כץ אמר גם כן, שהוא ימשיך להיאבק ביוקר המחיה ולמען הוזלת המחירים על ידי יצירתו בארץ של שוק תחרותי.

לכאורה, מדובר בכוונות ותוכניות טובות ביותר שבאו להיטיב עם המוני האזרחים במדינה שקורסים תחת הנטל של יוקר המחירים במדינת ישראל. יחד עם זאת, נשאלת שאלה מאוד פשוטה: האם פתיחת השוק המקומי לייבוא חופשי של מוצרי ומצרכי ייסוד - זאת הדרך הנכונה באמת למאבק ביוקר המחיה?".

ירושלמי ממשיך ואומר: "הורדת מכסים ופתיחת השוק המקומי של מדינה מסויימת (במקרה זה מדינת ישראל) לייבוא חופשי מחו"ל אכן, מסוגלות לפרק זמן מסויים להביא להורדת המחירים (עד שחלק מהיבואנים, היצרנים או רשתות השיווק של המדינה המייבאת - יחליטו על דעת עצמם להעלות את המחירים של המוצרים המיובאים).

לכן, לא רק שיבוא חופשי מחו"ל לא יפתור באופן כולל את בעיית יוקר המחיה, אלא גם יפגע בעצמאות כלכלית של מדינה שהחליטה לוותר על פיתוח ייצור מקומי לטובת הייבוא. לכן, הפתרון האמיתי והנכון באמת לסוגיית יוקר המחיה במדינת ישראל, אינו הורדה של מכסים. הפתרון ליוקר המחיה (ובייחוד, כאשר מדובר במצרכי יסוד) צריך להיות - הגברת הייצור המקומי של התוצרת החקלאית ותוצרת המזון, כאשר אחוז המזון המיובא יעמוד על לא יותר מ-30% מכלל תוצרת המזון והתוצרת החקלאית בשוק הישראלי (להוציא סוגי תוצרת שלא ניתן לגדל או לייצר בשטח המדינה).

הפתרון הוא, בעידוד ייצור מקומי ונקיטת מדיניות ממשלתית ברורה וחד משמעית בכיוון של העדפת היצרן המקומי והוזלת מחירי התוצרת המקומית באמצעות הורדת מסים ומתן הטבות ותמריצים כלכליים אחרים ליצרני מזון ומוצרי ייסוד אחרים מקומיים.

זה צריך להיות הפתרון האמיתי למכת יוקר המחיה בארץ (ובכל מדינה אחראית אחרת) ולא ייבוא חופשי ופרוע, שבסופו של דבר יגרום להרס נוסף של המשק הישראלי, חיסול מקומות עבודה ואובדן עצמי של שארית עצמאותה וריבונותה הכלכלית של מדינת ישראל בגלל מדיניות בלתי אחראית של ממשלה ישראל עצמה", כך מסכם שמואל ירושלמי את הודעתו הנ"ל.