הודעה לעיתונות

המשורר שמואל ירושלמי: על קרן מנדל לפתוח לכלל הציבור את פעילותה בנושא מנהיגות חברתית

המשורר והפעיל החברתי תושב באר שבע שמואל ירושלמי אומר כי יש מקום לביקורת משמעותית על קרן מנדל והמרכזים למנהיגות חברתית שלה - מכיון שחלק משמעותי מהכנסים, הסדנאות ויתר הפעילויות שלהם, מיועדים ופתוחים אך ורק לקבוצות המוזמנים המובחרות.

לדברי ירושלמי, הפעילות של מרכזי מנדל בתחום הכשרת מנהיגים חברתיים
מיועדת בעיקר, לקבוצות פעילים שקשורים לכל מיני עמותות וארגונים. בעניין
זה אומר ירושלמי דברים הבאים: "המדיניות של קיום פעילות בתחום טיפוח
מנהיגות חברתית אך ורק עבור קבוצות מובחרות של פעילים ולא לכלל הציבור -
זאת טעות חמורה שמנוגדת לרוח הערכים והעקרונות שקרן מנדל פועלת בשמם. כמו כן, ההתנהגות הזאת של קרן מנדל (או כל ארגון חברתי אחר) פוגעת קשות בתדמיתם של כלל הגופים החברתיים במדינת ישראל, ורק תורמת לחיזוק התדמית ה'מתנשאת' וה'סנובית' של המחאות החברתיות בארץ".

אני שב ואומר, כי זה חמור מאוד שמוסדות של הקרן שחרתה על דגלה קידום המנהיגות החברתית בשכונות לא פותחת את דלתות המרכזים והפעילויות
שלה להשתתפות חופשית בפני ההמונים, ועל ידי כך למעשה, מונעת טיפוח
מנהיגות חברתית אמיתית ואותנטית שצומחת מלמטה, מתוך ההמונים.

דווקא עכשיו, בזמן משבר הקורונה, כאשר במדינת ישראל (בדומה למדינות רבות אחרות) חסרה מנהיגות אמיתית - הן מימין והן משמאל - היה מן הראוי שהמרכזים והתוכניות למנהיגות חברתית של קרן מנדל יפתחו את דלתותיהם להמונים מתוך ניסיון להעניק להם כלים מנהיגותיים שיסייעו בידם להתמודד עם המצב ולהנהיג בעצמם (מבלי להזדקק לפוליטיקאים מכורים ומושחתים) את השינויים במדינה לטובת כלל החברה בישראל.

לדעתי, זאת צריכה להיות המשימה הראשית של כל קרן, כל עמותה וכל ארגון שמצהיר על עצמו כעל מי ששם בראש מעייניו את קידומה של מנהיגות חברתית ופתרון הבעיות החברתיות הבוערות של החברה", כך מסכם שמואל ירושלמי את הודעתו הנ"ל.