הודעה לעיתונות

המשורר שמואל ירושלמי: על ממשלת ישראל לפעול להעדפת התוצרת המקומית - בפועל ולא בהצהרות בלבד

עם תחילת הסגר עליו החליטה הממשלה, אשר ללא ספק יגרום פגיעה כלכלית קשה וינחית מהלומה נוספת על עסקים שטרם התאוששו מהסגר הקודם, המשורר ופעיל חברתי תושב באר שבע שמואל ירושלמי קורא לממשלת ישראל לקחת לתשומת ליבה המלאה את דבריו של   יו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר, אשר הדגיש כי שום תמיכה במגזר העסקי לא תהיה שלמה ללא החלטה נחרצת של הממשלה, להפנות את תקציבי הרכש הציבורי לתוצרת הארץ, בכדי לייצר מקומות עבודה בישראל במקום במדינות זרות. ד"ר תומר ציין כי כך עושות כבר כיום המדינות המובילות בעולם,  שכבר השכילו להבין כי יש להגדיל את הצריכה באמצעות רכש מקומי. 

בחודשים האחרונים שמענו לא פעם הצהרות מפיו של ראש הממשלה בניימין נתניהו עצמו על הצורך שמדינת ישראל תיתן העדפה לייצור מקומי ולא לייבוא. בהודעתו הנ"ל, ירושלמי אומר בין היתר, את הדברים הבאים: "אני באופן אישי שמח ביותר, שראש הממשלה נתניהו (לפחות, במילים) מתחיל לאט לאט להבין את הצורך בעידוד התעשייה והייצור המקומיים על מנת להבטיח עצמאות כלכלית מרבית של מדינת ישראל - אולם מה שיקבע הן לא מלים בנאומים אלא ביצוע מעזי בשטח.

אני כבר שנים על גבי שנים מדבר על הצורך שכל מדינה ומדינה (כולל, ישראל) תדאג לעצמאות כלכלית מקסימלית, על ידי הגברת ייצור מקומי בענפים בהם ניתן לייצר במקום ולא להיות בכלל (או להיות כמה שפחות) תלויים בייבוא של אותם המוצרים שישנה אפשרות לייצר אותם במקום. והיום, תחת המשבר שיצרה פנדמיית הקורונה חשיבותם של הייצור המקומי והעצמאות הכלכלית בכלל והתזונתית בפרט של המדינות מורגשת במיוחד.

כמובן, שאני מברך על ההצהרות של בנידון ותמיד מגן עליו מול הביקורת שנשמעת מפי פקידי משרד האוצר, שתוקפים על הניסיון להעדיף באופן מלאכותי מוצרים מקומיים על פני פתיחת השוק הישראלי לייבוא ותחרות חופשיים. אולם, הצהרות לחוד והמצב בשטח לחוד. רק בשבועות האחרונים ראינו דוגמה בולטת למידת רצינות כוונותיה של ישראל להעדיף תעשייה וייצור מקומיים.

בעיר שדרות (זאת היא, שבעוטף עזה, אם מישהו לא מכיר או שכח) קיים מפעל, שאחרי תחילת הקורונה, במגמה לצמצם את התלות בייבוא המסכות מסין ומדינות חו"ל אחרות, התחיל לייצר מסכות רפואיות לשימוש צוותי רפואה, משטרה ורשויות רשמיות אחרות. מעשה מבורך ביותר שכל מפעל בארץ ובעולם שמסוגל לייצר מסכות צריך לקחת ממנו דוגמה וגם להירתם למאמץ לאומי של ארצו למיגור הקורונה.

לפי ההיגיון, כל ממשלה שמכבדת את עצמה אמורה לעודד ייצור מקומי של מסכות מגן רפואיות, עלמנתלצמצםאת התלות בייבוא. כך פועלות מאז פרוץ הקורונה בעולם רוב המדינות הנורמליות - גם רוסיה, גם סין, גם איטליה וספרד ועוד ועוד מדינות פרשו בשטחן מאות ואלפי קווי ייצור שעוסקים בייצור המסכות. מאות ואלפי מפעלים שהאפשרויות הטכנולוגיות שלהם  אפשרו זאת הסבו את עצמם לייצור מסכות, חומרי חיטוי ומוצרים נוספים שיש להם ביקוש המוני עקב מגפת הקורונה.
אולם, ישראל כמו ישראל. בזמן, כאשר כל שאר העולם מנסה להגביר את הייצור המקומי שלכל מיני מוצרי ייסוד ולא להיות תלויים לגמרי בייבוא, ממשלת ישראל, החליטה לא לקנות מסכות מהמפעל בשדרות, אלא להמשיך לייבא אותן מסין. הסיבה לכך, התנגדות משרד ה"בריאות" לרכישת מסכות ממפעל ישראלי ללא מכרז (מעניין, למה מסין, האיחוד האירופי או ארצות הברית למשל, מותר לקנות בלי שום מכרזים או דיונים ואילו ממפעל מקומי אסור?). התוצאה, שהמפעל בשדרות נמצא בסכנת קריסה כלכלית כן, ובתי חולים מדווחים כל העת על מחסור במסכות (וזה כמובן, בנוסף לבעיות קשות נוספות בהן מתחבטת (במיוחד, היום בזמן הקורונה) מערכת הבריאות בישראל).

את הבעיה הזאת היה ניתן לפתור על ידי שילוב בין ייבוא מאותה לסין להגברת ייצור מקומי בתוך שטח ישראל של מסכות מגן - הן כאלה המיועדות לאנשי רפואה ושוטרים והן לכלל האזרחים. לדעתי, החלטת הממשלה לסרב לרכוש מסכות מהמפעל בשדרות זאת החלטה  מטופשת על גבול פגיעה חמורה בביטחון המדינה, כיוון שכאשר כל העולם בשעת משבר כה קשה מנסה לעודד ולפתח ייצור מקומי מקסימלי - גם על "Startup nation" היה לעודד ייצור מקומי (לפחות, באופן חלקי) של מסכות ומצרכי ייסוד אחרים.

על ממשלת ישראל היה באופן מיידי להפעיל פרוטקציוניזם עסקי (כל המדינות עושות זאת בעת הצורך) ופשוט להעדיף אוטומטית מסכות מתוצרת מפעל ישראלי מקומי, מה גםשהמסכות הללו הן בעלות רמה ואיכות גבוהות ביותר. כמו כן, על הממשלה לדאוג להורדת מחירי מצרכי מזון מתוצרת ישראלית בסופרמרקטים ישראליים, על ידי סבסוד תוצרת חקלאית ותוצרת מזון ישראלית וכן, עלידי הקמת מפעלי מזון ממשלתיים שייצרו מזון במחירים מוזלים שייקבעו מראש על ידי הממשלה.

לסיכום, אני רוצה לומר, שצריך לא רק להצהיר על העדפת ייצור ישראלי מקומי, אלא חייבים גם להוכיח את רצינות הכוונה הזאת בפועל. במילים אחרות, זה לא מספיק שנתניהו או כל מקבל החלטות אחר מצהיר על תמיכתו בייצור מקומי, אלא צריך לתמוך בייצור המקומי בפועל - על ידי רכישות ממשלתיות ממפעלים ישראליים ועל ידי דאגה להורדת מחירי המוצרים מתוצרת ישראל בסופרמרקטים ויתר חנויות ורשתות שיווק", זאת לשון הודעתו של שמואל ירושלמי.