מפרסם: סדן הפקת אמנות
תאריך: 17/12/2020 18:18
נושא: ספרות, תרבות
טל סלוצקר
טל סלוצקר
ליאור אקרמן
ליאור אקרמן
לי גרנות
לי גרנות
יוסי גמזו
יוסי גמזו
הודעה לעיתונות

סיכוס 2020 בסיפרות-ספרים שאולי פיספסתם!

בישראל יוצאים כ-7000 ספרים בשנה, חלק של סופרים מוכרים, חלק של סופרים אלמוניים, חלק טובים, חלק פחות. הנה כמה ש"עברו לידי" השנה וחשבתי ששווה לחלוק את המידע עליהם, כמובן שזאת רשימה מאוד אישית וסלקטיבית, מבטיחה שתהנו.
שירה ופזמונאות
גד קינר, בסיכון גבוה
ספר שיריו השמיני של פרופסור גד קינר קיסינגר, שחקן, מרצה, במאי, סופר, מתרגם, חוקר, אביר כבוד של נורבגיה, חושף, דרך רפרורים רבים לתרבות המערב, מהמיתולוגיה היוונית, התנ"ך, הסופרים הקלאסיים, התיאטרון והקולנוע, תמונה טרגית-אירונית של החיים, במיוחד על הרקע הפוליטי של תקופתנו ותקופת הקורונה.
גבורות, יעקב ברזילי
"בעוד שנותיי סוגרות עליי, נפתחים שסתומי קולמוסי להציף יבשת קיומי במבול אותיות ומילים, צונמי של שירים." כך אומר המשורר יעקב ברזילי בפתיחת "גבורות", ספרו ה-15 שיוצא השבוע לאור בהוצאת צבעונים. הספר הוא אוסף של שירים מספרים קודמים לצד שירים חדשים. 238 שירים נבחרו מתוך מבחר של 1000.
מתקלף, דויד מונסוגנו
"מתקלף", ספרו השלישי של דויד מונסוגנו, שראה אור בהוצאת צבעונים הוא לא רק ספר שירים. הוא ספר אומנות בכללותו. בשיריו מתמזגים האדם, החי, הצומח, כולם מארג אחד, והשפה אלוהית. מפה כמוסה שיש בה סוד וקסם. הדובר הולך בעולם ומנסה לפענחו. כתיבתו של דויד היא מסע של גילוי, שיר וסיפור, והדובר הולך ומלווה את יצירתו בציוריו האוצרים את הנאמר בשיריו.
כרמלה טל ברון, בחוגת האור
ספר חדש המשלב שירה ויצירות אמנות לאמנית הרב-תחומית כרמלה טל-ברון "בחוגת האור, שירים ומראות" כרמלה טל ברון היא משוררת ואמנית רב-תחומית, בוגרת האקדמיה לאמנויות ״בצלאל״ המתגוררת לאחרונה במושבת האמנים וודסטוק שבמדינת ניו יורק. ספר שיריה החדש "בחוגת האור" מוקדש למוטיב האור. האור נוכח בשירים ובעבודות האמנות המלוות אותם. בספר נמצאים, זה לצד זה, שירים ישנים וחדשים לצד עבודות חזותיות של האמנית המתכתבות עם תכני השירים. בספר 27 שירים שנכתבו ע"י המשוררת בעשורים האחרונים, ולצידם 32 עבודות אמנות. שתי עבודות נוספות מופיעות על כריכת הספר.
נרקיסים, תום פרייז
הטקסטים ב"נרקיסים" עוסקים בנושאים אוניברסאליים כמו אהבה ומערכות יחסים, אבל לא מפחדים לחפור עמוק לתוך שכבות ההגות והפילוסופיה, ואף נוגעים לעתים בפוליטי ובחברתי. שפת הכתיבה של פרייז מאפשרת לו לגעת בשיריו ברבדים עמוקים, ולהעביר מסרים בעלי תוכן מבלי להקשות על קוראיו.
מִכָּאן וּמִמֶּרְחַקִּים, רות ארטמן
"מִכָּאן וּמִמֶּרְחַקִּים" ספר שיריה של רות ארטמן, העורכת הספרותית של מוסף ידיעות אמריקה עד לאחרונה, מבטא מצד אחד את הניסיון להאחז בזיכרון ובגעגוע ומצד שני, את חוסר היכולת לברוח מהמוכר ומהפוליטי, כמו למשל בשירים על ירושלים ותל אביב. "מִכָּאן וּמִמֶּרְחַקִּים" הוא ספר ביכוריה של רות ארטמן, שעברה ללוס אנג'לס לפני כ-30 שנה ועד לאחרונה הייתה עורכת השירה במוסף אמריקני של ידיעות אחרונות.

אהוד נוה, קפה וקוראסון
הוצאה מחדש של ספר השירים הסאטירים "קפה וקוראסון" היא הזדמנות לקורא העברי להתוודע לשירה חדשה מלאת שמחת חיים, ממזרית, אופטימית שהולחנה כבר בידי כ-60 מוזיקאים! בשנת 2017 נוה פרץ לתודעת קוראי השירה העברית עם 3 ספרים שיצאו, כ-60 משיריו הולחנו, הוקלטו ובוצעו במסגרות שונות. סגנון כתיבתו מושפע רבות מחיים חפר, שמשון מלצר וחנניה רייכמן.
יוסי גמזו, עמוק בלילה, עמוק בירושלים
הספר "עמוק בלילה עמוק בירושלים – עשרה שערי עיר ושיר" מאת יוסי גמזו מלווה בציוריו של מרדכי דריאל, שראה אור בימים אלו, נכתב לזכר חללי חטיבת הצנחנים ששחררה את ירושלים העתיקה במלחמת ששת הימים"
"עמוק בלילה עמוק בירושלים", עוסק בחשיבותה ההיסטורית מחד גיסא והאקטואלית מאידך גיסא של ירושלים בזהותנו הלאומית ומתאר תחנות בתולדות ירושלים ההיסטורית עד ימינו. בספר מובאים גם שלושה שירי-זמר שהפכו לנכסי צאן ברזל של תאבותנו. הצייר האומן פרופ' מרדכי דריאל מלווה את שערי העיר ירושלים ותולדותיה בציוריו המרהיבים.

הגות ותיאוריה
טל סלוצקר, כתבים ומניפסטים
הספר "כתבים ומניפסטים" נותן מבט לחשיבתו האינדיבידואלית והקבוצתית של הצייר, המשורר וההוגה טל סלוצקר כמנהיג קבוצת 'הם' ובנוסף הוא מספק טעימה מהרעיונות שהוגשו על ידו לשולחן כתב העת 'עכשיו' בעריכת פרופסור גבריאל מוקד במהלך השנים. הספר מלהטט בין מחשבות רגעיות ובין מחשבה ביקורתית אובייקטיבית לתמונות תיאטרון ולניסוח כללים למחשבה קבוצתית "כתבים ומניפסטים" מעביר את הקורא דרך פאזות שונות או מהלכים שונים במחשבתו של טל סלוצקר ונותן לו לחוש מה קורה בתודעתו ברגעים היומיומיים וברגעים של ניסוח "איזם" אמנותי – "הדאדא הפסיכיאטרי" אשר נולד מבחינה מושגית בעת כתיבת המניפסטים ובעת עריכתם הקבוצתית על ידי חברי הקבוצה ובכתב העת 'עכשיו'.

הגות פוליטית
ליאור אקרמן, המדינה הישראלית השלישית
בספרו השלישי, "מדינת ישראל השלישית", חושף איש הביטחון הבכיר לשעבר, ליאור אקרמן, חזון בר הגשמה למדינת ישראל, בעיקר בתחומי החינוך, הביטחון, הבריאות והכלכלה, אך אין זה חזון אוטופי, אקדמי או תלוש, ליאור שבמשך שנים שירת בשב"כ,
וחקר לעומק את מצב מדינת ישראל בכל התחומים, בטוריו שהתפרסמו לאורך שנים בעיתונים מעריב וג'רוזלם פוסט, מנתח איך אפשר לקצץ בתקציב הביטחון בצורה אחראית ולהשקיע אותו בלהפוך את ישראל למקום הרבה יותר טוב!

אוטוביוגרפיות
לי גרנות רומי, מסע בשלוש מזוודות
לי גרנות רומי איבדה את אימה, אולצה לעבור לפלורידה עם אביה החדש שהתחתן מחדש במהירות, היא אושפזה במוסדות פסיכיאטרים, נמלטה, נעצרה בבית קולנוע, ושרדה לספר על הכל באוטוביוגרפיה מטלטלת חדשה בשם "מסע בשלוש מזוודות" היוצא לאור בימים אלו.

עירית תמיר, ילדה טובה רמת גן
ספרה החדש של עירית תמיר מגולל התבגרות קשה בצל השואה, התעללות מינית, שכול וחיים על הקצה. בתהליך של תיקון וחיפוש היא מאמצת ילד בברזיל והופכת למובילה חברתית שהקימה בין השאר את "נשים עושות שלום". הספר יכול לספק השראה למי שרוצה לעבור מקורבניות למובילות.
מיכאל פז, מתבונן בעיניים עצומות
בעקבות פציעתו של מיכאל בגיל צעיר התפרקה משפחתו והוא נשלח לבית חינוך עיוורים בירושלים, שם גדל והתחנך עד גיל 17. בהמשך היה הנער העיוור היחיד בכיתתו שבבית הספר התיכון ומהסטודנטים העיוורים הראשונים שלמדו באוניברסיטת בר-אילן. בקלות יכלו חייו להיות טרגדיה מתמשכת, אילולא החליט בהיותו סטודנט להפוך את גישתו לחיים מקורבנות לקבלת אחריות. בספרו הראשון "מתבונן בעיניים עצומות" הוא מגולל את סיפור חייו יוצא הדופן, ומשתף בהשקפתו החיובית על החיים. התובנות שרכש במהלך חייו, אשר אותן הוא חולק עם הקוראים, מעוררות השראה לחיים מלאי סיפוק ואהבה, ללא קשר למגבלות הגוף ומתוך אמונה עמוקה שגורלו של אדם נתון בידו.
הומור
גילעד חיטמן, המילון האסור
"מילון השטן" של אמברוז בירס יצא לפני למעלה מ-100 שנים, אך עדיין נחשב לאחת היצירות הסאטיריות המדוברות והמיתולוגיות בעולם הספרות. גילעד חיטמן, לוכד נחשים בן 26, החליט בספר ביכוריו שהגיע הזמן להוציא גרסה עברית-ישראלית למילון סאטירי ששוחט כל פרה קדושה ומצפצף על חוקי הפוליטיקלי-קורקט המגבילים של ימינו. ביצירתו, נותן חיטמן (המופיע על כריכת הספר תחת שמו הספרותי Toni Vampire) פרשנות מילולית ליותר מ-800 ערכים, בצורה צינית ומקורית.
ילדים
מסע ההרפתקאות של סבא, יפעת אושרת-פינק
ספר ילדים נדיר בעידן זה, על הזדהות עמוקה של נכדה עם סבה, ידגיש את החיים כמסע, התאמה לסביבה, הליכה בעקבות צו הלב ועוד...
החיים הם מסע. אנחנו עוברים תחנות וצמתים בחיים. רבים לובשים מלבושים ועוטים מסכות, כדי להתאים לסביבה, לזכות בהוקרה או להרגיש בעלי ערך. יש המתקדמים במסע מתוך הרצון להשיג תוצאות מיידיות, אחרים פוחדים מכישלונות או הצלחות, יש שפועלים מתוך עקשנות, התנגדות שליטה או רצייה ועוד מגוון סגנונות חיים. גם אם בתיאוריה אנחנו יודעים שהכי טוב להיות אנו עצמנו, לעיתים מאבדים קשר עם ליבנו, עד אשר אנחנו אפילו לא יודעים לאן לחזור.
דורון בראונשטיין, לנועה יש קורונה
ספר הילדים שעוסק במחלה ובהתמודדות בה. הספר עוסק בילדה, החוזרת יום אחד הביתה מבית הספר עם חום גבוה, ומסתבר שנדבקה במחלה, היא ואמה נכנסות לבידוד ואשפוז בבית חולים ולבסוף מחלימות. הספר מלווה באיורים ובהסברים - לילדים - ולהורים. אחד המסרים המעודדים של הספר הוא שמדובר במחלה קשה, אך ניתן לנצח אותה.
סיפורת
ארז מירנץ הי"ד, סופו של ההרג הטבעי
לוביסט מצליחן, שבעברו היה סטודנט מצטיין לקולנוע וסומן כהבטחה גדולה, נדרש לפעול להעברת חוקים שונים בכנסת לצורכי לקוחותיו, לרבות יוזמה להקמת מאגר ביומטרי של אזרחי ישראל. בגופו מקננת מחלה שהסיכוי לשרוד אותה רב, אך הוא מסרב לטפל בה ומעמיד פנים שהכול כשורה. במעין התפרצות אדלריאנית מתגלים כל הזיכרונות, כל התקוות, כל היתרונות וכל החסרונות של האדם היוצר ושל הילד הפנימי שבו, שמתגלמים בסיפור בדמותה של אווה, שכנתו, מתבגרת דיכאונית שאותה הופך יובל לאשת סודו האפלה.
"סופו של ההרג הטבעי" היא נובלה העוסקת בניוונו של האדם המערבי המודרני, בהישגיות, במוטיבציות, בחרדות ובתפקידים אותם החברה מייעדת לנו מבלי להתחשב בעולמנו הפנימי. ההתעלמות מאותו עולם פנימי יכולה להמיט אסון כבד. הקורא לא ימצא כאן אמירה גדולה כלשהי על פוליטיקה או על מגדר, אלא מעין זום על האספקטים הקטנים ביותר בחשיבה שלנו כציוויליזציה, תוך הקצנה של הפתולוגיה של כשליה.
אריאל הכהן, דרך לא דרך
הספר "דרך לא דרך"- עוסק באהבה אבל הוא כתוב וערוך כמו משחק. חמישה קולות הכתובים בחמש צורות שונות מסודרים בסדר עוקב בסטים של חמש ...והקורא יכול לבחור איך לקרוא את הספר. ללכת בטור. לקרוא "קול" אחד בקפיצות של חמש מהתחלה עד סוף הספר ואז לעבור לקול הבא . או לקרוא את הדברים בסדר כמו שהם מונחים. התוצאות יוצרות סיפורים שונים או סיפור אחד שונה לגמרי,אך בקריאה רציפה יכול הסיפור לאור דיווחי ה"קולות " האחרים לקבל מובן אחר לגמרי ..

בילי טרובתי, הפיראט האחרון
רומן היסטורי עלילתי רחב יריעה שנמשך על פני המאה העשרים ופורש לפני הקורא מסע חיים על פני ארצות ויבשות ומלחמות אכזריות. הוא מתרחש בזמן מלחמת העולם השנייה והשואה, מלחמת האזרחים בלבנון, מלחמת האזרחים בסודן ומלחמות של פיראטים בימים.
במרכז הספר דמותו העזה והכריזמטית של רומאו - איש ים, מבריח, מאהב ולוחם, דמות רומנטית ושובת לב - שהמחברת ובעלה פגשו בהפלגותיהם בים התיכון.

אפרת כהן, משימה אחת יותר מדי
בשכונות תל-אביב רוכב על אופניו בחור גבוה, שתקן וחיוור פנים. הוא מנסה בכל מאודו להיטמע ברחובות העיר, להיות שקוף, לא ליצור קשר עם אף אחד, אך למרות מאמציו, אותו בחור שקט מדיר שינה מעיניהם של רב-פקד קוטלר וכל צוות החקירה. מאיה נאבקת כדי לפענח את הפרשה, ותוך כדי כך עולה ומציף אותה עברהּ, שאותו ניסתה להדחיק כל השנים ואיתו היא צריכה סוף-סוף להתמודד.

דנה גולד-לוין, תתפשטי

גירושים מגבר מתעלל וחובות כספיים כבדים הובילו את דנה גולד לוין, 40, גרושה ואם חד-הורית לשני מתבגרים למצוא פרנסה מהתערטלות אוןליין מול גברים רנדומלים ברשת, "תתפשטי" מתאר את חוויותיה, המלוות גם בהומור, השלמה, חמלה ופיוט.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- סדן הפקת אמנות.