כריכת "נרקיסים"
כריכת "נרקיסים"
הודעה לעיתונות

בין אלתרמן ואהוד מנור לאמני הפופ והרוק של ימינו

"נרקיסים" - ספר השירה של התסריטאי והפובליציסט תום פרייז -מאפשר למוסיקאים וזמרים למצוא טקסטים להלחנה ביתר קלות.

כפי שטען פרופ' ניסים קלדרון בספרו הקונטרוברסלי "יום שני: על שירה ורוק בישראל אחרי יונה וולך" - הרוק לקח חלק מן האלמנטים של השירה ופיתח אותם בתוך מעשה אמנות אחר וחלק מהשירה המרכזית נכתבת דווקא לעולם המולחן - כך גם תום פרייז שמעולם לא תכנן להוציא ספר שירה, אלא התכוון לכתוב את הלהיטים הבאים של זמרות וזמרי ישראל. למרות זאת, הצטברו אצלו לאורך השנים מאות טקסטים, שהטובים ביותר מהם רואים אור כעת בספר "נרקיסים - שירים שפרחו" בהוצאת "צבעונים".

סגנון הכתיבה של פרייז מוזיקלי ומתמטי, משלב על פי רוב חריזה ומשקלים מדויקים ומכוון במיוחד למוסיקאים המחפשים טקסטים. הוא יוצר לעצמו שפה וטריטוריה משלו בנטייתו לפרק את העברית והסלנג של ימינו ולהרכיבם מחדש באופן שלעתים יוצר ביטויים חדשים ומקוריים ולעתים מעניק לביטויים מוכרים משמעויות חדשות. כך הוא כותב בשיר "קרב": "הוא מסתבך עם הסדינים / יוצא לקרב מול השמיכה והכרים המסכנים / הם לא נותנים לו מנוחה", בשיר "פנסיה": "יצאתי לפנסיה / כמו כל תל אביב / נשברתי באמצע / אז חי מסביב" ובשיריו האחרים הוא משבץ משפטים כמו "ספה מנומרת מעור של כבשים", "למלך הזה יש משרה מבטיחה", "הארון שבו קבורות החליפות" ו"דפוסים מוכרים מתגלים לי בכתב".

הטקסטים ב"נרקיסים" עוסקים בנושאים אוניברסאליים כמו אהבה ומערכות יחסים, אבל לא מפחדים לחפור עמוק לתוך שכבות ההגות והפילוסופיה, ואף נוגעים לעתים בפוליטי ובחברתי. שפת הכתיבה של פרייז מאפשרת לו לגעת בשיריו ברבדים עמוקים, ולהעביר מסרים בעלי תוכן מבלי להקשות על קוראיו.

תום פרייז הוא פזמונאי, תסריטאי, פובליציסט ורעיונאי בן 44 מתל אביב.

"נרקיסים" מאת תום פרייז, צבעונים הוצאה לאור. 73 עמ', מחיר: 72 ש"ח.

להשיג בחנויות הספרים ובאתר ההוצאה, ובאתר עברית, בלינק https://tinyurl.com/ya85w36o

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- דיוניסוס יחסי ציבור.