הודעה לעיתונות

ארה`ב שחררה את פולארד - ישראל צריכה לשחרר את וענונו‎

תנועת גוש שלום קוראת לממשלת ישראל ללכת בעקבותיה של ארצות הברית, וכמו שהאמריקאים אפשרו לג`ונתן פולארד להגיע לישראל, כך צריכה מדינת ישראל להסיר את המגבלות מעל מרדכי וענונו ולאפשר לו לעזוב את הארץ ולהגיע לנורבגיה, שממשלתה כבר לפני שנים רבות הסכימה לקבל אותו, או לכל מדינה אחרת שבה ירצה לחיות.

ג`ונתן פולארד ומרדכי וענונו נעצרו שניהם בשנת 1986, האחד באמריקה והשני בישראל, ושניהם הועמדו לדין באשמת ריגול.

גם ג`ונתן פולארד וגם מרדכי וענונו שילמו מחיר יקר מאד על מעשיהם. שניהם נשפטו בחומרה ונשלחו לבלות עשרות שנים בתנאים קשים בכלא, ועל שניהם הוטלו הגבלות חמורות גם לאחר ששוחררו מהכלא.

שניהם הוקעו כבוגדים והותקפו קשות בתקשורת ובדעת הקהל בארצותיהם - אך לשניהם גם קמו מגינים ותומכים.

מרדכי וענונו זכה לתמיכתם של פעילי שלום וזכויות אדם בכל העולם ובמיוחד של מתנגדי הנשק הגרעיני באשר הם - וכמה גם בישראל. תומכיו של וענונו ראו בו גיבור אשר הקריב את עצמו כדי להתריע בפני סכנות הנשק הגרעיני והצדיקו את החלטתו לחשוף בפני העולם את מה שראה בזמן עבודתו בכור הגרעיני בדימונה, גם אם חשיפה זאת היתה עבירה על החוק הישראלי. הפגנות רבות למען וענונו נערכו בכל רחבי העולם. מספר פעמים הוגשה מועמדותו לפרס נובל לשלום, והוא זכה לכמה וכמה פרסים בינלאומיים יוקרתיים אחרים.

תומכיו של פולארד באו בעיקר מחוגי הימין הלאומני הישראלי, שם הועלתה הטענה כי ליהודי העולם יש זכות ואף מוטלת עליהם חובה מוסרית לסייע למדינת ישראל ככל יכולתם, ועל כן ראוי פולארד להחשב כגיבור ציוני ואף כפטריוט ישראל על כך שהעביר למודיעין הישראלי מידע סודי שהגיע אליו במהלך שירותו בחיל הים האמריקאי – גם אם הייתה זאת עבירה חמורה על החוק האמריקאי. תחת לחצם של גורמים אלה, החלה ממשלת ישראל לאמץ את פולארד אל ליבה, והעניקה לו אזרחות ישראלית בעודו כלוא בכלא האמריקאי.

לאחר שנים רבות החליטה ארצות הברית, בשלהי כהונתו של הנשיא טראמפ, לסיים את ההתנכלות הנקמנית כלפי ג`ונתן פולארד ולאפשר לו לעלות על מטוס למדינת ישראל, כפי שהוא רצה ושאף שנים כה רבות. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, אשר קיבל אישית את פניו של פולארד בשדה התעופה, צריך לנהוג על פי הכלל `נאה דרש - נאה מקיים` ולנהוג בעצמו כפי שדרש מן האמריקאים. נתניהו וממשלתו חייבים ללכת באותה דרך - לסיים את ההתנכלות הנקמנית שהיא נוקטת כלפי מרדכי וענונו, הדומה כשתי טיפות מים להתנכלות שסבל פולארד שנים רבות, ולאפשר לוענונו לעלות על מטוס לנורבגיה, אשר בה יזכה לקבלת פנים חמה ובה הוא רוצה ומשתוקק לבלות את שארית חייו.

מלבד נקמנות וצרות עין, אין שום סיבה שהיא להמשך המגבלות המוטלות על מרדכי וענונו. וענונו הודיע פעמים רבות שאת כל המידע הסודי שהיה ידוע לו הוא כבר חשף במלואו בשנת 1986 מעל דפי עיתון הסאנדיי טיימס בלונדון. ואפילו אם יש עוד מידע ברשותו, הרי מדובר במידע מיושן ביותר מלפני למעלה משלושים וחמש שנה. הגיע הזמן לסיים את הפרשה העגומה הזאת.

לפרטים:
אדם קלר, דובר גוש שלום 054-2340749