עמותת מתייעלים
עמותת מתייעלים
מאור זלוצבר, מנכ"ל ומייסד עמותת מתייעלים
מאור זלוצבר, מנכ"ל ומייסד עמותת מתייעלים
עמותת מתייעלים
עמותת מתייעלים
הודעה לעיתונות

חדשנות במגזר השלישי, הדור הבא של חדשנות ישראלית

כאשר אנחנו מסתכלים לאחור על השנה האחרונה, אנחנו רואים שהמודל הישן, אשר הפריד בין העולם העסקי למגזר השלישי לא עבד.

מדוע זאת?

אם נסתכל על המגזר העסקי, על החברות הגדולות, חברה אשר ממוקדת רווחים לא שרדה את המשבר מבחינה שיווקית, כיוון שהצרכן הבין כי החברה אינה ממוקדת בו כלקוח או במקרה יותר ריאלי רואה בו כפרת מזומנים.

דוגמה בולטת לכך היא התנהלות הבנקים במשבר, אשר דווקא במשבר בחרו לצמצם את תיק האשראי ללקוח על מנת להוריד סיכונים לבנק. ללא ספק זה היה מהלך נכון מבחינה ארגונית אך לא לטווח הרחוק. דווקא פתיחת תיק האשראי הבנקאי לבעל העסק הממוצע הייתה מחזקת את נאמנות הלקוח לבנק ומחזקת את בסיס הלקוחות לקראת משברים נוספים.

לעומת זאת, כאשר אנחנו בוחנים את המגזר השלישי אנחנו רואים שגם שם נעשו המון טעויות לאורך השנים. רוב המגזר השלישי מבוסס תרומות ותמיכה ממשלתית, אשר דווקא בזמני משבר הקורונה נעצרה כמעט לחלוטין.

המגזר השלישי כמעט שותק לחלוטין ולא הצליח לסייע לקהילה כמו שהוא נדרש בזמני משבר.

דווקא המודל הצעיר מכולם, מודל העסק החברתי הצליח לשרוד ואפילו לשגשג במשבר אשר תקף את רחבי העולם.

אז מהו בעצם עסק חברתי:
עסק חברתי הינו עסק שהוקם כדי לפתור או לצמצם בעיה חברתית, בשונה ממודל פילנתרופי, הנשען על תרומות, עסק חברתי מפעיל מודל עסקי, כדי לממש את מטרתו החברתית.

לכן, עסק חברתי יפעל כעסק למטרות רווח, אך לא למקסום הרווח. עסק חברתי, מוצלח, מבטיח את הקיימות של המטרה החברתית והארגונית לשמה הוקם.

עסק חברתי הינו ארגון, לרוב מלכ"רים כגון עמותות, אשר משיג יעדים חברתיים תוך שמירה על מודל עסקי הוגן שמטיב עם הקהילה, הן על ידי העסקה של אוכלוסיות מודרות או שימוש ברווחים כדי להעצים את הקהילה.

ארגונים אלו, פועלים להנגיש כישורים, ידע או כלים תמורת סכום סמלי כאשר עשיית רווחים אינה נמצאת במרכז ההוויה הארגונית אלא המטרה החברתית של קידום החברה והקהילה.

דוגמה בולטת לכך היא עמותת מתייעלים, הפועלת לקידום חינוך פיננסי נכון ברחבי ישראל.
העמותה מנגישה כלים כמו חינוך פיננסי, ליווי אישי כלכלי איך והיכן לחסוך, עזרה בביטוחים, השקעות, פנסיה וגם דברים כמו מחזור ולקיחת משכנתא ואיתור נכסים בשביל משקיעים.

דברים אלו בדרך כלל עולים לנו הרבה כסף בתור אנשים פרטיים, אבל עמותת מתייעלים עושה זאת בתשלום סמלי בלבד כאשר כל הרווחים מועברים למלגות לסטודנטים.
בצורה זאת עמותת מתייעלים מקדמת ובונה את מעמד הביניים הבא, תוך שמירה על החוסן הכלכלי של החברה.

יתרה מכך, בעוד שארגונים אחרים נאלצים להסתמך על תרומות ותמיכה ממשלתית, ארגונים חברתיים כגון עמותת מתייעלים מתבססים על הון חברתי עצמי, אשר מאפשר להם להמשיך לפעול כאשר כל השאר מדשדשים מאחור.

לסיכום, אם אנחנו רוצים לבנות חברה חזקה יותר מבחינה פיננסית וחברתית עלינו לזכור שעלינו לבנות את נקודות הכוח בחברה, כי בסופו של יום הקהילה נמדדת לפי החוסן החברתי כלכלי שלה, ולפה עסקים חברתיים נכנסים כדי למלא את החסר.

אתר הבית של עמותת מתייעלים >> https://mityaalim.org/

ניתן לתאם ראיון עם עמותת מתייעלים בתיאום מראש.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- לסקר את יעקב - תקשורת.