הודעה לעיתונות

הגישו תביעה בירושלים? נתניהו: "הם תפרו לי תיק !" הגישו תביעה בהאג? "הם אנטישמים!"

כבר מזה כמה שנים, נתניהו משכלל שיטה קבועה להתמודד עם כתבי האישום נגדו. במקום להשיב להאשמות לגופן, ראש הממשלה יוצא למסע של האשמות והסתה פרועה נגד התביעה, כדי ליצור דה-לגיטימציה למערכת המשפטית כולה.

עכשיו, הוא מיצא את אותה השיטה בדיוק אל הזירה הבינלאומית ויוצא במסע הסתה נגד בית הדין הבינלאומי. חבל שאישים במערכת הפוליטית, אשר יצאו נגד נסינותיו של נתניהו להשחיר את המערכת המשפטית בישראל מצטרפים אליו בהסתה נגד המערכת המשפטית הבינלאומית.

לידיעתו של ראש הממשלה - גם בבית המשפט המחוזי בירושלים וגם בבית הדין הבינלאומי בהאג יש לשיטה הזאת מועד תפוגה. למרות כל מאמצי הדחיה של ראש הממשלה ועורכי דינו, בחמישי לאפריל השנה יתחיל שלב ההוכחות במשפט בו נאשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים. בדיון הזה כבר לא יוכל נתניהו לאמר "לא יהיה כלום כי לא היה כלום". ואם הוא יגיד "תפרו לי תיק!" יגידו לו השופטים "תפרו לך תיק, אדוני ראש הממשלה? איך בדיוק? בוא תראה לנו היכן התפרים בתיק הזה, ובבקשה ענה לענין על העדויות והראיות שהביאה התביעה – אם יש לך מה לענות".

אותו הדבר יקרה גם בבית הדין בהאג. אפשר לנסות לעשות תרגילי השהיה, אבל בסופו של דבר יהיה צריך להתיצב בבית הדין ולענות לענין על העדויות שתביא התביעה. לא יעזור לצעוק "אתם אנטישמים!". השופטים יגידו "לא, אדוני ראש ממשלת ישראל. אנחנו לא אנטישמים. אנחנו שופטים בבית דין בינלאומי שחברות בו 123 מדינות ריבוניות, ותפקידנו לדון בחשדות להפרת החוק הבינלאומי שגובשו לכתב אישום מגובה בראיות – בדיוק כמו בכל בית משפט. נבקשך לענות לענין לאישומים נגדך ונגד מדינתך.

למשל, מר נתניהו, איך קרה שבשנת 2014 נהרגו יותר מאלפיים פלסטינים בהפצצות אויריות והפגזות ארטילריות שביצעה מדינתך ברצועת עזה, לפחות חצי מהם אזרחים בלתי חמושים. אתה טוען שכל המקרים האלה היו טעויות מצערות בלי כוונה לפגוע באזרחים? זה גם כולל את ההפגזה הארטילרית הכבדה על אזורים מאוכלסים בצפיפות בעיר רפיח ב-באוגוסט 2014, בה נהרגו יותר ממאה אזרחים פלסטינים ששהו בבתיהם, ארוע שזכה לשם "יום שישי השחור"?

ומה עם ירי מכוון כלפי מפגינים פלסטינים בגבול רצועת עזה בשנים 2018 ו-2019? גם זה היה "לא בכוונה" או דווקא בכוונת מכוון? האם לא נכון שהיו שם צלפים של הצבא שלכם, מר נתניהו, ושהם ראו בדיוק על מי הם יורים ואת מי הם הורגים? אה, אלה היו "פעילי טרור", מר נתניהו? איזה נשק פעילי הטרור האלה נשאו כאשר הצלפים שלכם ירו והרגו אותם? הם לא היו חמושים? לידיעתך, מר נתניהו, אם אתה בכוונה תחילה הורג מפגינים לא חמושים, זוהי עבירה חמורה אפילו אם המפגינים האלה חברים בארגון שהמדינה שלך הגדירה כ"ארגון טרור".

מה אמרת, מר נתניהו? יש בישראל מערכת משפטית עצמאית ברמה גבוהה, מערכת שכל מדינה בעולם היתה יכולה להתגאות בה ולסמוך על ההחלטות שלה? אבל מר נתניהו, האם זאת לא אותה מערכת משפטית שתפרה לך תיק וטפלה עליך עלילות שווא בבית המשפט המחוזי שלכם? כן, תתפלא, מר נתניהו, אפילו כאן בהאג שמענו מה שאתה אומר בתקשורת הישראלית על המערכת המשפטית בישראל. אין הרבה ראשי ממשלה בעולם שיגידו דברים חמורים כאלה על המערכת המשפטית במדינה שלהם. ומאיתנו אתה מצפה לסמוך על אותה מערכת משפטית?

ומה עם הקמת התנחלויות בשטחי הגדה המערבית – מה שאתה קורא "יהודה ושומרון"? אתה לא מכחיש שמדינת ישראל עושה את זה כל הזמן, בלי הפסק, ומקדישה משאבים כספיים אדירים במפעל הזה? ואתה גם לא מכחיש שאתה אישית מעורב עמוק עמוק בפעילות הזאת של בנית ההתנחלויות, בכל שנות הכהונה שלך בראשות ממשלת ישראל? מה אמרת, מר נתניהו? זה לא פשע, זאת פעילות מוצדקת ומבורכת כי זאת ארץ אבותיכם לפי התנ"ך? מצטערים, מר נתניהו. אנחנו מכירים את התנ"ך כאן בהאג, כל אחד בתרבות המערבית מכיר אותו, אבל התנ"ך ממש לא רלוונטי כאן. כאן אנחנו שופטים לפי החוק הבינלאומי, לא לפי התנ"ך.

אתה מכיר את אמנת ג'נבה הרביעית משנת 1949, מר נתניהו? אתה אמור להכיר אותה, מדינת ישראל חתומה עליה. יש לנו כאן את נוסח ההצטרפות הרשמית שחתום על ידי ממשלת ישראל מיום 6 ביולי 1951. ראש ממשלת ישראל היה אז דוד בן גוריון המנוח. אתה מר נתניהו לא פעם משווה את עצמך אליו, נכון? אתה גאה על כך שאתה ראש ממשלה יותר זמן ממנו, זה באמת הישג מרשים אבל זה אומר שאתה אחראי לכל מה שעשתה ממשלת ישראל בתקופת הכהונה שלך.

ובכן, מר נתניהו, באמנת ג'נבה הרביעית שמדינת ישראל קיבלה על עצמה בשנת 1951 נאמר במפורש שמדינה כובשת אינה רשאית להעביר את אזרחיה אל השטח הכבוש. ואתם, מדינת ישראל, העברתם לא אזרח אחד שלכם לשטחים הכבושים אלא מאות אלפים של מתנחלים, חלק גדול מהם בזמן כהונתך. אתה לא מכחיש את זה, מר נתניהו, נכון? זה מתועד בצורה חד משמעית.

מה אמרת, מר נתניהו? זה לא שטח כבוש, זה ארץ אבותיכם? שוב אנחנו מצטערים. לא נוכל לקבל כאן כעדות את ספר התנ"ך וספרי ההיסטוריה ותוצאות החפירות הארכיאולוגיות שהבאת לנו. הרבה חומר היסטורי מרשים. אנחנו לא חולקים על העובדות ההיסטוריות שאכן היתה ממלכה יהודית לפני אלפיים שנה והאימפריה הרומית החריבה אותה. אבל לצערנו, זה פשוט לא רלוונטי.

הצבא שלכם, של מדינת ישראל, נכנס לשטח הזה בחודש יוני 1967 ותפס בו שליטה ומנהל אותו מאז תחת ממשל צבאי, נכון או לא נכון? אלוף פיקוד המרכז בצבא שלכם הוא הריבון החוקי בשטח הזה שאתה קורא לו "יהודה ושומרון", נכון? לתקנות שאלוף הפיקוד מוציא יש תוקף של חוק בכל השטח, כולל השטחים שבהם נמצאת "הרשות הפלסטינית", נכון מר נתניהו? הצבא שלכם נכנס כל לילה לשטחים של "הרשות הפלסטינית" ועוצר שם אנשים ומעמיד אותם לדין בבתי דין צבאיים, נכון? מה אמרת, מר נתניהו – זה מאבק בטרור? אולי כן, מר נתניהו, זה לא חלק מהאישומים בכתב האישום שהוגש כאן נגדך. אבל זה אומר שאתם מדינה כובשת לפי החוק הבינלאומי. במקום אשר בו הצבא שלכם מוסמך להוציא תקנות שיש להן תוקף של חוק ומוסמך לעצור אנשים ולהעמיד אותם לדין בבתי דין צבאיים, במקום הזה אתם מדינה כובשת. זה החוק הבינלאומי.

ובכן, לפי החוק הבינלאומי, מר נתניהו, אין ספק שאתם מדינה כובשת בשטח הזה ואתם כפופים לחוק הבינלאומי ואסור לכם לישב שם אזרחים שלכם. זה שהיו שם יהודים לפני אלפיים שנה לא נותן לכם זכות לבצע את זה. באמנת ג'נבה הרביעית לא נאמר שמותר למדינה כובשת לישב את אזרחיה בשטח הכבוש במקרה שבני העם שלה גרו שם לפני 2000 שנה. אילו הייתם רוצים להכניס יוצא מהכלל כזה לאמנת ג'נבה הייתם צריכים להגיד את זה בשנת 1951. אולי אילו היית אתה ראש ממשלת ישראל בשנת 1951 היית מעלה אז את הטענה הזאת, מר נתניהו. עכשיו מאוחר מדי.

עכשיו שנת 2021, מר נתניהו, ואנחנו כאן בבית הדין הפלילי הבינלאומי דנים בכתב אישום ובו מופיעה ההאשמה בהעברת מאות אלפי אזרחים ישראלים לשטח הכבוש בגדה המערבית. זוהי פעולה המהווה הפרה של סעיף 49 לאמנת ג'נבה הרביעית ואשר נחשבת לפשע מלחמה על פי אמנת רומא, שמתוקפה פועל בית הדין הזה ואשר אתה, מר נתניהו, נטלת בה חלק משמעותי בכל תקופת כהונתך כראש ממשלת ישראל. מה יש לך להגיד להגנתך?"

כמובן, בנימין נתניהו יכול לחסוך לעצמו את כל החוויה הזאת, ולהודיע שהוא פשוט לא יתייצב בבית הדין בהאג ולא ישיב לשום טענה בכתב האישום שהוגש שם. מה יכול בית הדין לעשות? ובכן, בית הדין יכול להכריז על נתניהו כעל עבריין נמלט ולהוציא נגדו צו מעצר בינלאומי שתקף ב-123 מדינות. ואז נתניהו יצטרך לבלות את חופשותיו בתחומי מדינת ישראל הקטנה שלנו, את אירופה הוא יראה רק בטלויזיה. בכל מקרה, אם בית המשפט הישראלי ימצא אותו אשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, הוא עשוי לבלות תקופה בכלא, ונסיעה לחו"ל לא תהיה רלוונטית עבורו.

לפרטים: אדם קלר, דובר גוש שלום 054-2340749