הודעה לעיתונות

בנייה הירוקה – חיסכון במשאבים זיהום ואנרגיה וטוב לדורות הבאים אבל גם לדיירם

מגמות הבנייה הירוקה בארה"ב וקנדה , מראות כי מיליוני מטרים של בניה נבנים על פי תקן LEED- leadership in energy and environmental design בענף הבנייה מצפים שבשנים הקרובות נהיה עדים לכך שחלקם הגדול של הפרויקטים יהיו "בניינים ירוקים" או בתים ירוקים. במבט קדימה, יצירת מרחבים התומכים בבריאותנו וברווחתנו, כמו גם בכלכלה ובסביבה, יהיו חיוניים לרמת חיים טובה יותר שהיא גם כלכלית וחסכונית יותר.
המניע העיקרי לבניה ירוקה כיום היא דרישות הלקוחות ובניינים יעילים ובריאים יותר, עם יתרונות של חיסכון כלכלי אדיר בתחזוקה לטווח הארוך. הבניינים הירוקים מדווחים על חיסכון משמעותי בעלויות תפעול, תקופות החזר קצרות יותר ועליית ערך נכס. בבניינים ירוקים חדשים ושיפוצים ירוקים. השקעה מראש בבנייה ירוקה הופכת נ נכסים ליותר יקרים, כאשר מספר גדל והולך של בעלי בניינים רואים עלייה של 10% ומעלה בשווי הנכס בזכות עובדה זו.
אוניברסיטת טקסס באוסטין בחנה את ערך המכירה החוזרת על בתים ומצאה כי בתים שנבנו על פי התקן הירוק הראו עלייה של בין 6% ל-8%. בנוסף, בניינים ירוקים מפחיתים את העלויות התפעול השוטפות. למעשה, הדיירים מדווחים על עלויות אחזקה נמוכות בכמעט 20% בהשוואה לבניינים מסחריים טיפוסיים, וביצוע שיפוץ וחידוש של בניינים ירוקים מוריד בדרך כלל את עלויות התפעול בכמעט 10% בשנה אחת בלבד.
אנו מבלים כ -90% מזמננו בבית ובבניינים. בתי ירוקים שיוצרים מרחבים המקדמים בריאות ונוחות, ואין ספק כי מבנים ירוקים משפיעים לטובה על בריאות הציבור. לעובדה זו ישנם יתרונות כלכליים ברורים - בשיפור איכות האוויר הפנימי, שיכול להפחית היעדרות ושעות עבודה המושפעות מאסטמה, אלרגיות בדרכי הנשימה, דיכאון ולחץ ושיפור בפרודוקטיביות כך שלמעשה אחת התרומות המשמעותיות של בניה ירוקה היא בפרודוקטיביות משופרת החוסכת כסף רב לחברות.
בנוסף, מבנים ירוקים מסייעים בהפחתת פליטת פחמן, והקטנת פסולת וחיסכון גדול במים, חשמל ואנרגיה. משרד האנרגיה האמריקאי בדק בניינים ירוקים וראה כי כיוון שפליטת ה- CO2 נמוכה ב -34%, הם צרכו 25% פחות אנרגיה ו -11% פחות מים, והפנו יותר מ -80 מיליון טון פסולת מטמנות. חימום וקירור מהווים כ- 43% מכלל השימוש באנרגיה, התורם לזיהום אוויר ומייצר את הכמויות הגדולות ביותר של גזי חממה. על ידי שיפור יעילות האנרגיה, מבנים ירוקים מסייעים גם להפחתת מזהמי אוויר פנימיים הקשורים לבעיות בריאותיות חמורות ובהמשך להפחתת ההוצאות הכספיות של המדינה ומערכת הבריאות הכרוכות בטיפולים רפואיים ואשפוזים.
בתים בתכנון ירוק נהנים מכניסה של אור טבעי החוסך אנרגיה ומגביר את תחושת הנוחות במבנה.
אין ספק כי העתיד הוא בניה ירוקה וטוב יעשו אם מי שמתכנן בתים כיום יחשוב על הדורות הבאים כבר עכשיו ויבנה בצורה ירוקה יותר, זה טוב לכדור הארץ טוב לכלכלה וטוב לדיירים בבניה החדשה.

הכותב אלעד שי הוא מנהל פרויקטים בבניה מוסמך בניה ירוקה מהטכניון בחיפה ומוסמך תקן בניה ירוקה קנדי אמריקאי LEED.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- אופיר שפיגל תקשורת וקשרי ממשל.