מפרסם: רב תקשורת
תאריך: 06/06/2021 12:34
נושא: חינוך, משפחה, משפט, הורות
עו"ד אביתר כהן
עו"ד אביתר כהן
הודעה לעיתונות

על תופעת השיימינג (ביוש) ברשתות החברתיות

תופעת השיימינג ובעברית "ביוש" או "הכלמה", הפכה לנפוצה בעת האחרונה, שיימינג הוא מצב שבו אדם או גורם מסוים כמו למשל (חברה), מפרסמים פרסומים שנועדו להשפיל, לבזות, ללעוג ולבייש אדם אחר, מותג, שירות או חברה.

הזירה המרכזית שבה תופעת השיימינג הפכה לשכיחה ביותר, הייתה עד לאחרונה הרשת החברתית "Facebook". יחד עם זאת, תופעת השימינג הגיעה גם לפלטפורמות נוספות כמו למשל לאפליקציית המסרים "Whatsapp" ופלטפורמות נוספות.

באירוע שיימינג מהתקופה האחרונה פרסמה ניקול ראידמן סרטון בפרופיל ה- "Instagram" שלה ובה רואים עובד מטבח ללא כפפות ומסיכה בניגוד להוראות משרד הבריאות בעת התפרצות מגיפת הקורונה, סרטון זה הופץ למאות אלפי עוקבים, הוליד בסופו של יום תביעת דיבה.

ביוש או שיימינג באים לידי ביטוי, בפרסום טקסט שלילי על אדם הכולל לרוב את שמו ותמונתו כאמצעי זיהוי, במטרה לבייש, להשפיל ולהשחיר את שמו ברבים, ובנוסף תיאור מפורט של מעשיו והתנהגותו שבעקבותיהם "זכה" לשיימינג.

שיימינג או כשמו בעברית ביוש חופף להגדרתה של לשון הרע המנויה בסעיפים 1 (1), 1(2), 1(3) ו-1(4) לחוק איסור לשון הרע, תשכ"ה-1965, ישנה חפיפה בין פרסום מבייש לבין פרסום שנועד לבזות, להשפיל ולעשות אדם מטרה לשנאה לבוז וללעג.

שיימינג באינטרנט וברשתות החברתיות היא תופעה מסוכנת, שכן פוטנציאל הפגיעה ההרסני בשם הטוב של הנפגע יכול להיות בלתי הפיך, מכמה סיבות, הראשונה היא הקלות שבה ניתן להפיץ את השיימינג, בלחיצת כפתור הפרסום מופץ בקבוצות בעלות מספר רב של משתתפים, ובנוסף באמצעות שרשור והפצה נוספים של התוכן המבייש באמצעות כפתור השיתוף "Share" השיימינג יכול להגיע לנמענים נוספים.

הויראליות ותפוצת הפרסום גורמת לגולשים רבים להגיב ולהביע את דעתם על הפוסט שפורסם, הויראליות והפצת הפרסום מונעים את היכולת האפקטיבית של הנפגע להגיב לפרסום המבייש ולסתור אותו.

פוטנציאל הנזק של פרסום שיימינג הוא גדול, מכיוון שפרסומי שיימינג מציגים את האירוע המתואר בעיניו צד אחד בלבד ללא תגובת הצד הנפגע, ולעיתים תוך סילוף העובדות או הצגת עובדות שאינן נכונות או באופן שבו ניתן מידע חלקי בלבד, כך שלא ניתן לדעת האם הפרסום הוא אמת ומתבסס על עובדות נכונות או שקרי ובעצם "פייק ניוז".

פוטנציאל הנזק ההרסני של תופעת השיימינג הוא גדול מכיוון שהמפרסם מציג את האירוע באופן מוגזם כדי לגרוף פרסום ותהודה או במטרה לגרום לגולשים להגיב על המקרה, ככל שהמקרה מוצג בצורה קיצונית וחמורה.

ככל שהפרסום יותר קיצוני, כך בהתאמה גולשים יגיבו באופן מתלהם וימשיכו את הפגיעה בשמו הטוב של הנפגע, על אף שהגולשים שנחשפו לפוסט, לא נכחו במקום ולא יודעים האם האירוע התרחש או שמא מדובר בהגזמה. הסלמת השיח והמשך הפגיעה בשמו הטוב של הנפגע בתגובות נקראת "לינצ'טרנט".

מהו הפתרון לשיימינג: עבור אדם פרטי הפתרון לשיימינג הוא הגשת תביעת דיבה מקיפה כנגד המפרסם ומשתפי התוכן הדיבתי, עד לקבלת פסק דין שינקה את שמו.

עבור ארגונים או תאגידעם הפתרון לשיימינג, הוא ניהול משברים נכון על מנת לסיים את האירוע, ניהול מוניטין על מנת לצמצם את נזקי האירוע והגשת תביעת דיבה מקיפה, כדי לנקות את שם החברה שנפגע בעקבות הפרסום השלילי.

כותב המאמר, אביתר כהן, הוא עו"ד המתמחה בלשון הרע (דיבה) והגנת הפרטיות. בנוסף, עוסק בליטיגציה (ייצוג בבתי משפט) ברחבי הארץ. לקבלת ייעוץ משפטי בדבר התמודדות עם שיימינג באינטרנט.

אביתר כהן בנייד: 050-3221151

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- רב תקשורת.