מפרסם: דיוניסוס יחסי ציבור
תאריך: 09/06/2021 15:54
נושא: דתות, חוץ, מוזיקה
פוסטר לילות התנ"ך
פוסטר לילות התנ"ך
הודעה לעיתונות

הנוער שוכח מהתנ"ך? מדינה מוסלמית עושה לו כבוד!

בתאריכים 17, 20 ו-22 ליוני יתקיים פסטיבל "לילות התנ"ך", באלמטי בירת התרבות והמדע של קזחסטאן.

בימים בהם הבקיאות בתנ"ך בישראל הולכת ויורדת יתקיים, במדינה מוסלמית, פסטיבל שכולו הצדעה לספר הספרים. במרכז פסטיבל "פסטיבל לילות התנ"ך" שיתקיים החודש יבוצעו שלוש יצירותיו המונומנטליות של המלחין הישראלי דר. ברוך ברלינר: "בריאת העולם", פואמה סימפונית לקריין ולתזמורת, האורטורייה "אברהם" וכן "חלום יעקב", קונצ'רטו לצ'לו ולתזמורת. היצירות מיוחדות בכך שקטעי קריאה ששולבו בהן, כחלק מן היצירה, הם טקסטים מקראיים, ובזכות היות התנ"ך רב מכר, שתורגם לכ-700 שפות ניתן לקוראם בכל ארץ בשפתה.

בתוכנית תבוצע גם התפילה "אל מלא רחמים" בלחן מחודש מתוך הנושא לסרט "הכתובת על הקיר" שדן בטבח "באבי יאר". היצירות שינוגנו בוצעו בהצלחה רבה על במות העולם.
הפסיטיבל הוא פרי יוזמתו של המפיק והמוזיקאי הישראלי נחום סלוצקר, והביצוע של התזמורת הסימפונית של קזחסטן והמקהלה הלאומית של קזחסטאן.

בקונצ'רטו לצ'לו "חלום יעקב" ישולב הסולן והצ'לן הבינלאומי בוריס אנדיאנוב (BORIS ANDRIANOV) שניגן כבר את היצירה בהצלחה רבה.

על התזמורת ינצח המנצח הבינלאומי מיכאל קירכהוף MICHAEL KIRCHOFF)).

אלמטי היא עיר הבירה ההיסטורית של קזחסטן וחשיבותה ההיסטורית נובעת מהעובדה שהיא ממוקמת על דרך המשי. גם כיום, אחרי הקמת עיר הבירה נור סולטן, אלמטי עדיין החשובה שבערי המדינה מבחינת תרבות, מסחר, והעיר הינה המרכז הפיננסי של קזחסטן. כאשר השליט נורסולטן נזרבייב הוכתר בשנת 1991 לנשיאות קזחסטן, הוא השליט בקזחסטן את רעיון השלום. בשנת 1994 העביר נורסולטן תוך שישה שבועות את כל האורניום המועשר שהיה בארצו מהזמן הקומוניסטי, מכר אותו לארצות הברית, חיסל את מרכז האטום שהיה בארצו, ובנה בארצו את מרכז השלום העולמי. בזכות הטולרנטיות בקזחסטן נהנים בני הקהילה היהודית במדינה מסובלנות דתית מלאה ומתמיכה ועידוד ממשלתיים, והפסטיבל "לילות התנך" הינו עוד הוכחה לכך.

שגרירות ישראל ברפובליקת קזחסטאן הוקמה בשנת 1992 ובשנת 1996 הוקמה שגרירות קזחסטן בתל אביב. ישראל ראתה חשיבות מיוחדת בכינון יחסים עם מדינה שרוב אוכלוסייתה מוסלמית.

בימי מלחמת העולם השנייה הייתה אלמטי עיר מקלט לרבים מיהודי אירופה, שברחו מהשלטון הנאצי וכן ליהודי הגוש הסובייטי. רבי לוי יצחק שניאורסון, אביו של הרבי מליובאוויטש, נאסר בשנת 1939 ברוסיה בשל פעולותיו להפצת יהדות, שהייתה אסורה על פי חוקי ברית המועצות, נשפט והוגלה לקזחסטן. לאחר ארבע שנות גלות הוא מונה לרב העיר אלמטי. האב בילה בעיר את ימיו האחרונים ונפטר בשעת 1944, על קברו הוקם אוהל שמשמש כמקום לעלייה לרגל. באלמטי קיימת קהילת חב"ד מבוססת המספקת ליהודי אלמטי וכל קזחסטן, את צרכיהם הדתיים. כיום מכהן הרב ישעיה אלעזר הכהן כראש הקהילה וכרבה הראשי של קזחסטן. בראשותו נפתחו באלמטי ובכל קזחסטן בתי חב"ד, מוסדות ושירותים יהודיים רבים, בתי ספר וגני ילדים.

היהודים שברחו לקזחסטן במלחמת העולם השנייה מאירופה ורוסיה, פיתחו בקזחסטן ובאלמטי את חיי התרבות והאמנות.

יצירותיו של ברוך ברלינר ממשיכות לכבוש את במות העולם - אפילו בתקופה המורכבת של הקורונה. כבר כיום הוזמנו הופעות רבות לשנים 2021 ו 2022.
ערוץ היוטיוב של ברוך ברלינר (Baruch Berliner) פעיל במיוחד וצפו בו כבר כמיליון צופים.
https://www.youtube.com/channel/UC-L2PMj2w4_ojmsolIX6eIg

"בריאת העולם" מטיילת בהצלחה רבה ברחבי העולם ומתקבלת בחום רב אצל קהל המאזינים. בכל מדינה מקריא הקריין את הפסוקים מהתורה בשפה המקומית.

לוידאו "בראשית" ברחבי העולם: https://www.youtube.com/watch?v=hntSfYI1ETU

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- דיוניסוס יחסי ציבור.