מפרסם: ARTTELLING
תאריך: 27/07/2021 21:46
עדכון: 28/07/2021 14:01
נושא: אמנות, אדריכלות
מוזיאון ים המלח העתידי צילום:  Neuman Hayner Architects&Ikonospace
מוזיאון ים המלח העתידי צילום: Neuman Hayner Architects&Ikonospace
מתוך מיצב ים המלח 2011 של ספנסר טוניק בחוף מינרל ז"ל. חוף מינרל נהרס על ידי בולען צילום: ספנסר טוניק
מתוך מיצב ים המלח 2011 של ספנסר טוניק בחוף מינרל ז"ל. חוף מינרל נהרס על ידי בולען צילום: ספנסר טוניק
מויאון ים המלח העתידי צילום:  Neuman Hayner Architects&Ikonospace
מויאון ים המלח העתידי צילום: Neuman Hayner Architects&Ikonospace
הודעה לעיתונות

מוזיאון ים המלח העתידי - פנינה אדריכלית בערד לקידום המודעות להצלת ים המלח

האמן הבינלאומי ספנסר טוניק ישוב לישראל באוקטובר 2021 כדי לערוך מיצב תמונות נוסף כדי למשוך את תשומת לב העולמית לחשיבות שימור ים המלח והצלתו.
ארי ליאון פרוכטר,היזם של מוזיאון ים המלח העתידי בערד, גייס אמנים ואדריכלים בינלאומיים לתכנן מוזיאון כדי לעורר חיים חדשים בנקודת ציון היסטורית שהולכת ונעלמת - ים המלח. יחד עם פרויקט "ים המלח בהתחדשות", פתחו בקמפיין מימון המונים של Headstart לגיוס כסף ומודעות להצלת ים המלח, והשיגו התחייבות של האמן והצלם המפורסם בעולם ספנסר טוניק לחזור לים המלח ולערוך מיצב אמנות נוסף כדי להדגיש את חשיבות הצורך בשיקום ים המלח.
בצדק זכה ים המלח לתואר הפלא השמיני של העולם. זוהי פנינה תיירותית, כפי שיכול להעיד כל מי שטייל באזור: הנחלים, המערות, הקיבוצים והיישובים, מדבר יהודה היפה, מצוקי דרגות - והרשימה נמשכת… ים המלח הוא מקום של רוחניות - ממצדה וכת קומראן שהשאירה לנו את מגילות ים המלח, ועד היום, כשהוא מושך צליינים ותיירות ורוחנית, מישראל ומחו"ל.אולם פני הים הנסוגים והצטמקות הים, הפכו את ים המלח לאזור אסון. חוף מינרל היפה, למשל, ננטש אחרי שנהרס על ידי בולען. הסיבה העיקרית היא לאו דווקא המפעלים, אלא יותר עשורים של הפניית מי נהר הירדן, הזורמים מן הכינרת, לצרכי חקלאות במקום לים המלח. פתרונות הועלו וירדו מהפרק, כמו תעלת הימים (שעלולה הייתה לסכן את ים סוף, הים האדום).
פרויקט "התעוררות ים המלח" עמותה ללא מטרת רווח אשר הוקמה ב-2016 במטרה להציל את ים המלח - אתר מורשת עולמי. העמותה שמה לה למטרה לתעד את השינויים העוברים על ים המלח, ולהפיץ אותם כדי להעלות את המודעות העולמית, באמצעות יוזמות חינוכיות ואמנותיות. העמותה עובדת עם מומחים לאקולוגיה כדי למצוא פתרונות להצלת הים. העמותה מתגאה במטרה הנעלה שלשמה היא קמה: לשקם את זרימת המים ההיסטורית לים המלח מהכנרת ומנהר הירדן. באמצעות טכנולוגיית הייחודית שלה, היא צופה כי ים המלח יתאדה כמעט לחלוטין עד שנת 2050 והיא יוצאת בקריאה לציבור לסייע ולעזור להחיות את פיסת ההיסטוריה המפוארת הזו.
העיר ערד הקצתה לאחרונה 5.5 דונם אדמה להקמת המוזיאון החדש לאמנות ,והזמינה את ארי ליאון פרוכטר דרך "פרויקט תחיית ים המלח". "מוזיאון ים המלח" הושק בתחילה כמוזיאון וירטואלי , שיתוף פעולה בין פרוכטר לאדריכלים נוימן - חיינר אדריכלים. בתערוכה הראשונה הוצגו הזוכים מתחרות צילומים בינלאומית לים המלח, שכללה מעל 15,000 הגשות ומעל 40 מדינות. ספנסר טוניק היה אחד משופטי התחרות ואף הוא עובד על רטרוספקטיבה של יצירותיו בים המלח המתוכננות להיפתח ב -17 בספטמבר 2021, יום השנה העשירי למיצב 2011 שלו.
עשר שנים לאחר שספנסר טוניק הצליח להעיר את תשומת לב הבינלאומית לנושאים הסביבתיים העומדים בפני ים המלח, הוא חוזר לישראל בכדי להביא חיים חדשים ואופטימיות לנקודת ציון הנמצאת בסכנה.
"אני נרגש מכך שספנסר טוניק החליט לתמוך ביוזמת מוזיאון ים המלח באמצעות אומנותו ומקווה שהציבור הישראלי ייקח תפקיד פעיל גם בתמיכה בעתידו של ים המלח על ידי תרומה לקמפיין". אומר ארי ליאון פרוכטר.
עבודתו הציבורית הגדולה האחרונה של האמן בישראל כללה תצוגה של 1200 משתתפים שצפים בים המלח בחוף מינרל, מקום שכבר אינו נגיש כיום בגלל בולענים.
"למרות שחלפו 10 שנים מאז הפרויקט האחרון שלי בקנה מידה גדול בישראל, נשארתי מחובר מאוד ואף מודאג למצבו של ים המלח ... כשנודע לי מארי ליאון פרוכטר על חזונו להקים מוזיאון ים המלח החלטתי שהגיע הזמן לחזור, לחזור ולקשר אנשים עם משהו חדש וחיובי לעתיד ים המלח ” אומר ספנסר טוניק.
משתתפים המעוניינים לקחת חלק בצילומים החדשים של טוניק יוכלו להירשם דרך כתובת אתר: https://headstart.co.il/project/64052?lang=en
לתמיכה בפרוייקט: https://headstart.co.il/project/64052

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ARTTELLING.