אופרה פטיט מציגה ערב אופרות אמריקאיות
הטלפון – ג'יאן קרלו מנוטי
סצנות אהבה מתוך הבלדה על בייבי דו – דאגלס מור
הגר ליבוביץ' – סופרן, יאיר פולישוק – בריטון
פסנתר- אירינה ז'לזנוב במאית: שירית לי וייס
מרכז פליציה בלומנטל, רח' ביאליק 26 ת"א
יום ד' 14-04-2010 בשעה 20:30 כרטיסים במחיר 50 שקלים טלפון: 03-6201185
אופרה פטיט היא יוזמה של הזמרת הגר ליבוביץ, אשר חברה לבימאית שירית לי וייס, שתיהן יוצרות מתחום האופרה ומחזות הזמר. השתיים חזרו לאחרונה לישראל מארצות-הברית, "זה קרה רגע אחד לפני שכבר היינו משתקעות לגמרי שם", הן מעידות.
הן השתלבו בשוק המקומי באופרה הישראלית ובאופרה פרינג'. אחת מההתנסויות המיוחדות והמעשירות שהיו להן בניו-יורק היא עבודה בבתי אופרה אזוריים. ניסיון זה והידע שצברו בתחום האמנותי/הפקתי הוביל אותן לשאוף ליצור בארץ במסגרת דומה, אינטימית וגמישה, שתאפשר שינוע הפקות ברחבי הארץ. השתיים מבקשות להעלות אופרות קאמריות ולתת במה הן לאמנים חדשים ומבטיחים, לעולים חדשים ולסטודנטים מתחומי אמנויות הבמה.
ההפקה הראשונה תעלה שתי אופרות אמריקאיות פופולריות "הטלפון" של מנוטי ו"הבלדה על בייבי דו" של מור. "אלו הן אופרות שחוברו בשנות החמישים של המאה הקודמת, מאוד מתקשרות, הן מבחינת הסיפור והן מבחינת המוסיקה הנעימה. הן מבשרות בעצם את לידת מחזות הזמר הפופולאריים כמו סיפור הפרברים, הלו דולי ועוד", מסבירה הגר ליבוביץ'.
באופרה הקומית הקצרה (20 דקות) הטלפון עוסקת בניכור שכופה עלינו הטלפון. בן מנסה להציע ללוסי נישואין, אך היא עסוקה בשיחות טלפון שונות. בסוף הוא מתקשר אליה מהרכבת. ורק אז, דרך הטלפון, מצליח לבטא את רגשותיו כלפיה ולנהל איתה שיחה אנטימית
הבימוי של שירית וייס ימקם את הקונפליקט הטכנולוגי במאה שלנו על שלל אביזריה והסחות הדעת שלה.
הבלדה על בייבי דו היא אופרה טרגית באורך מלא, שנכתבה לזמרת הסופראן בברלי סילס. האופרה מבוססת על סיפור אהבתם ההיסטורי של הוראס טייבור ואליזבת דו. השניים נפגשו בעודם נשואים התאהבו ובסופו של דבר נישאו וחיו ביחד עד יום מותו של הוראס. האחרון, שהיה נובו ריש (מתעשר חדש ואופנתי) בעל מכרות כסף, איבד את הונו בעקבות הבהלה לזהב של סוף המאה התשע-עשרה. חייהם ידעו הרבה עליות וירידות. האופרה שואלת שאלות מורכבות על הקשר בין אהבה לכסף, על מהות האושר. בהפקה זו יוצגו באופן תיאטרלי סצנות ואריות של הדמיות הראשיות (חצי שעה מתוך שלוש השעות של האופרה המלאה).
שירית לי וייס, במאית
שירית לי וייס היא יוצרת בתחום האופרה, שהעתיקה את פעלה מניו-יורק לישראל בסתיו 2009.
וייס זכתה להכרה על עבודתה בתחומים שונים כאופרה, מחזות זמר ומוסיקה בת זמנינו.
במהלך השנים 2007 ו-2008 וייס השתתפה כעוזרת במאי ומנהלת במה בהפקות האחרונות של מאדאם באטרפליי וטוסקה (פּוּצ'יני) ב-Regina Opera בניו-יורק. כמו כן שימשה כעוזרת במאי ב-Bronx Opera באופרות האימפרסריו (מוצארט) ופּליאצ'י (לאונקאוואלו).
במהלך סתיו 2008 ביימה וייס הפקה של דון פסקואלה (דוניצטי) ב-Garden State Opera בניו-ג'רזי.
באביב 2009 ביימה את Down in the Valley (וייל), Comedy on the Bridge (מרטינוּ), והאופרטה Ba-Ta-Clan(אופנבאך) בתיאטרון האופרה של ברוקלין קולג' בניו-יורק. באביב 2007 וייס חברה עם אנסמבל מיתר להפקה מקורית של פּיירו הסהרורי (שנברג) וחומרי קברט מחודשים (אייזלר, וייל, אראל פז). ב-2002 הפיקה וביימה יצירה זו בפסטיבל שנברג בתל-אביב.
בנוסף ליצירה בתחום האופרה, שירית וייס השתתפה כבמאית וזמרת בערבי מחזות זמר וקברט על במות שונות בניו-יורק. כזמרת יש לה עניין מיוחד בעבודתם של מלחינים בני זמנינו ומספר מחזורי שירים נכתבו במיוחד בשבילה.
בין תפקידי הסופראן שביצעה: אנה (שבעת חטאי המוות), גבירה ראשונה (חליל הקסם), צרלינה (דון ג'ובאני), רוזלינדה (העטלף), אלקטרה (אידומנאו), קונגונדה (קנדיד) ודספינה (כך עושות כולן).בארה"ב הופיעה עם אנסמבלים רבים בניהם ה-Summer Trio, Link Ensemble ו-Contempo Music Ensemble.היא הופיעה במחזה הבכיינים (חנוך לוין) בתיאטרון הקאמרי. כמו כן הופיעה בקונצרטים של קרן תרבות אמריקה ישראל בארה"ב, והשתתפה בסדנת האופרה הבינלאומית בתל-אביב (IVAI).
וייס היא בוגרת בית הספר למוסיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל-אביב בכיתת הפרופ' תמר רחום ומחזיקה בתואר שני מברוקלין קולג', האוניברסיטה של העיר ניו יורק.
הגר ליבוביץ'- סופראן
הגר ליבוביץ' נולדה בהוד השרון. בתיכון החלה לימודי פיתוח קול. לאחר הצבא, למדה תואר ראשון בביצוע קולי באקדמיה למוסיקה של תל אביב עם הפרופסור תמר רחום. שם שרה תפקידים רבים בינהם: פמינה ( חליל הקסם) , גרטל ( הנזל וגרטל), צרלינה ( דון ג'ואבאני), אקו (אריאדנה בנקסוס) ועוד. באותה תקופה גם שרה את התפקיד הראשי באופרה פונדק הרוחות של משה זורמן בבכורה עולמית והופיעה כסולנית תחת שרביטו של מיכאל שני ברקוויאם של ברהמס ובמגניפיקט של ויואלדי.
ב2002 עברה הגר לאינדאינה שבארצות הברית שם השלימה את לימודי התואר השני שלה עם הפרופסור וירג'ניה זיאני (מהדיוות בנות זמנן של מריה קאלאס, שנודעה כבעלת שיא של כ- 650 הופעות כויולטה ב"לה טרוויאטה"). ליבוביץ' שרה את מלכת הלילה (חליל הקסם), לוסי (הטלפון) והיתה סולנית ביצירות קונצרטנטיות. בינהן הרקוויאם של פורה והמיסה בסי מינור של באך. "זיאני היתה מורה נהדרת, נדיבה ומקבלת שמתמחה בשיטה האיטלקית ה"טבעית". היא מוכנה ללמד כל מי שמאוד רוצה להצליח, ולא רק מי זמרות שמבריקות מהאזנה ראשונה להן", מספרת הגר.
ב2005 התקבלה לאופרה של יוטה שם למדה את תפקיד אביגיל וויליאמס (ציד המכשפות) והשתתפה באופרות טורנדוט, ציד המכשפות ובמחזות הזמר, אנני אוקלי וקיזמיט.
לאחר מכן עברה לניו יורק שם למדה עם מר איירה סיף. היא שרה פרסקיטה (כרמן) עם האופרה של הברונקס, ויולטה (לה טרויאטה) עם האופרה של ברוקלין וג'וליט (רומאו וג'וליט) של גונו עם האופרה של צ'לסי.
בתחילת 2009 חזרה להתגורר בישראל והיא עומלת על הקמתו של בית אופרה קאמרי.
הגר היא אחותה של השחיינית עטורת המדליות קרן ליבוביץ', וקשורה במיוחד אליה ואל ילדיה .
יאיר פולישוק, בריטון
תלמיד של הגב' מרינה לויט באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים.
יאיר פולישוק שר כזמר סולן (בריטון) בקונצרטים ברחבי הארץ.
באחרונה הופיע כסולן בביצוע יצירתו של יהודה שרת – הגדה לפסח נוסח יגור, הרקוויאם מאת ג. פורה, סרנדה אופ. 24 מאת שנברג.
יופיע כפיגארו באופרה "נישואיי פיגרו" מאת מוצרט במסגרת האקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים.
במהלך השנה האחרונה השתתף בסדנה בהדרכתם של כריסטיאן אימלר, איריס גורן וצבי זמל, שנערכה במרכז למוסיקה "משכנות שאננים", וכן בסדנת עבודה "גוף האומן ככלי נגינה" לזמרים צעירים בהדרכתם של ריטה דאמס ועמי שמיר, שנערכה במרכז ע"ש פיליציה בלומנטל.
במקביל לקריירת הזמרה, למד יאיר ניצוח אצל מאסטרו מנדי רודן ומשמש כעוזר מנצח אצל ישי שטקלר במקהלת עדי. זוכה מלגה מאת "קרן רונן" למוסיקאים צעירים לשנת 2007.