ארגון מגדלי העופות: התנהלות משרד החקלאות נוגדת את האינטרסים של המגדלים ומסכנת את עתידם
משרד החקלאות מביא לועדת החינוך תקנות חדשות לגידול עופות
שעלות יישומן מוערך ב-1.5 מיליארד שקל בלי שיש מקור למימון
משרד החקלאות מביא לוועדת החינוך תקנות חדשות לגידול עופות שיישומן כרוך בהשקעות עתק של 1.5 מיליארד שקל וזאת למרות שידוע לכל שיישום תקנות אלו בלתי אפשרי מאחר ואין מקור כספי למימונם, כך אומר מזכיר ארגון מגדלי העופות, יעקב כהן.
אישור התקנות לא ישנה במאום את גידול העופות בישראל מאחר ולמגדלים אין אפשרות מעשית לממן השקעות בסדר גודל דמיוני בהריסת הלולים הקיימים והקמת חדשים, אומר יעקב כהן. כל שיקרה הוא שהמגדלים יכנסו לסד של לוח זמנים, בלי שניתנה להם התשתית הכספית והמנהלית לעמידה בתקינה החדשה.
ארגון מגדלי העופות פנה במכתב דחוף לשרת החקלאות, אורית נוקד, באמצעות עו"ד גיל עוז ממשרד עוז, לוטן בדרישה לעצור באופן מיידי את קידום התקנות לדחות את הדיון בועדת החינוך של הכנסת שנקבע ל-11 בינואר כל עוד לא הוסדרה הרפורמה בענף הביצים באופן מלא. התנהלות משרד החקלאות עד עתה והתעלמותו מבקשת הארגון לרבות מנוסתו לאישור הרפורמה בעיוורון מוחלט, מטיל צל כבד וסימן שאלה גדול באשר למחויבותו וייצוגו את החקלאים, כותב עו"ד עוז.
מעבר להעדר המקור למימון הרפורמה, אזורי הגידול אליהם מתוכננים לעבור הלולים שיוקמו על פי התקנות החדשות טרם אושרו, מה שהופך את הפעלת "שעון החול" של תקופת יישום הרפורמה לבלתי סביר.
מזכיר ארגון מגדלי העופות, יעקב כהן, אמר ששדרוג ענף הביצים בישראל הוא חשוב והכרחי, אך הרפורמה במתכונת המוצעת מציבה את המגדלים במצב בלתי אפשרי: מצד אחד משרד החקלאות פועל להחמרת הדרישות בלולים החדשים בלחץ ארגוני בעלי החיים ומצד שני משרד האוצר אינו מסכים להגדיל את השתתפות הממשלה. למגדלים אין שום אפשרות כלכלית לממן מכיסם את הסכומים הגבוהים שנדרשים מהם.
הקושי העיקרי בתקנות החדשות נוגע לגודל שטח המחיה למטילה בלולים החדשים. כשהתקבלה ההחלטה הראשונית על ביצוע הרפורמה נקבע שמרחב המחיה של מטילה יהיה 350 סמ"ר. על פי הכללים החדשים שמשרד החקלאות מבקש ליישם תחת לחץ ארגוני צער בעלי חיים, יוגדל מרחב המחיה לתקן האירופי של 750 סמ"ר. המשמעות היא הכפלה של הוצאות ההקמה של הלולים. אין לנו התנגדות להגדלת מרחב המחיה ובלבד שהדבר לא יבוא על חשבון המגדלים ולא יאלץ אותנו לגלגל את המחיר על הצרכנים, אומר כהן.