קו אופ ישראל משיקה אסטרטגיה תאגידית חדשה
בהיקף השקעה של כ-10 מיליון ₪
משנה את שם הרשת "מיסטר זול" ל"קו אופ שופ- הסופרמרקט שלנו" ותפעל בתוך השכונות לפי ערכי הקואופרציה העולמית
לדברי עופר פיינשטיין, מנכ"ל קו אופ ישראל:
"שנת 2012 הוכרזה ע"י עצרת האו"ם כשנת הקואופרציה העולמית. קו אופ כקואופרציה הצרכנית הגדולה בישראל, תעמיק את הקשר עם הקהילה תוך מעורבות ושילוב בתוך סביבת המגורים של הצרכנים. כל הסניפים יעברו מיתוג ושדרוג במהלך השנה ויחזרו לתפקודם הקודם כמרכזי חיים שכונתיים בסביבת המגורים. קו אופ ישראל נמצאת בבעלות 13,000 חברים בעלי מניות שווים, בשונה ממבנה פירמידאלי של רשתות שיווק אחרות.
סניפי רשת "קו אופ שופ" ישמשו כ- ONE STOP SHOPE לכל צרכי משק הבית בשכונה. הצרכן יקבל חווית קניה הכוללת התייחסות לצרכיו האישיים, המשפחתיים והקהילתיים וזאת בתוספת מבצעי עומק על כ- 300 מוצרים שימכרו מדי חודש במחירים המתחרים במחירי דיסקאונט. המטרה היא להעניק לצרכן חווית קניה נוחה, נעימה ומשתלמת בתוך סביבת המגורים שלו".
במהלך 2012 יפתחו 3 סניפים חדשים תחת "קו אופ שופ" בהשקעה של 15 מיליון שקלים. הסניפים יפתחו במוצא ירושלים, עפולה ובכרמל בחיפה.
קצב פתיחת סניפים חדשים לרשת יעמוד על 1 לרבעון
קו־אופ ישראל, הרשת הקמעונאית השלישית בגודלה בשכונות בישראל ממתגת מחדש את פעילותה הקמעונאית ומשנה את שם הרשת "מיסטר זול" ל"קואופ שופ – הסופרמרקט שלנו". מהלך זה עומד בקנה אחד עם המגמה הגוברת בשנים האחרונות ברחבי העולם להתחזקות הקואופרטיבים בשורה ארוכה ביותר של תחומי פעילות עסקית.
הרשת מתמקדת בשרשרת ערכים הנובעת מתפיסת העולם הקואופרטיבית מחד ומרכזיות הלקוח מאידך. שמירה על איכות הסביבה, אורח חיים בריא, מעורבות חברתית ותרומה לקהילה, שיתוף ונתינה. בהתאם לערכים אלה כל סניפי "קו אופ שופ" ישודרגו ומרכולי הרשת בשכונות המגורים יחזרו לתפקודם הקודם כמרכזי חיים שכונתיים, המעורבים בפעילות ובחיים החברתיים שבשכונה.
לדברי עופר פיינשטיין, מנכ"ל קו אופ ישראל: "סניפי רשת "קו אופ שופ" ישמשו כ- ONE STOP SHOPE לכל צרכי משק הבית בשכונה. הצרכן יקבל חווית קניה הכוללת התייחסות לצרכיו האישיים, המשפחתיים והקהילתיים וזאת בתוספת מבצעי עומק על כ- 300 מוצרים שימכרו מדי חודש במחירים המתחרים במחירי דיסקאונט. המטרה היא להעניק לצרכן חווית קניה נוחה, נעימה ומשתלמת בתוך סביבת המגורים שלו".
עוד מוסיף פיינשטיין: "השאיפה שלנו היא להפוך את הסניף השכונתי למרכז חיים בו יכול הצרכן למצוא כמעט את כל מבוקשו מעבר לרכישת מוצרי מזון - מהרצאות העשרה, פינות הפעלה לילדים, חיבור הקשר עם המוסדות השכונתיים ועד מגוון מוצרים נוספים למזון כמו צעצועים, ספרים, ציוד Home office, ציוד קמפינג, מזוודות, מוצרי סדקית ועוד"
יישום חזון "קואופ שופ- הסופרמרקט שלנו" שם דגש על חוויית הקניה ומענה לצורכי הלקוח, ותוכנית העבודה להגשמת חזון זה תיושם בכל הסניפים ברחבי הארץ ותכלול:
- פינות הפעלה בתקופת חגים וחופשות המאפשרות לילדי השכונות פעילות פנאי ויצירה כאשר ההורים עורכים את קניותיהם. ובעתיד שעת סיפור בימים קבועים ובשעות קבועות כחלק מההווי השכונתי .
- פעילות חברתית לאחר שעות הפעילות העסקית- תושבי הסביבה יוזמנו לסדרת הרצאות בנושאי תזונה, בריאות, משפחה , ניהול משק בית וכלכלת משפחה ועוד. כמו כן יתקיימו מפגשים סדירים לקבלת היזון חוזר מהקהילה למנהלי הסופרמרקט.
- לוח מודעות המאפשר לתושבי השכונות לחלוק מידע וידע בתחומי נכסים להשכרה/ מכירה, נותני שירותים המתגוררים בשכונה, בעתיד יהא לוח מודעות זה גם במסגרת פורומים מיוחדים באינטרנט.
- מערך נציגי שירות לקוחות – מיומן הפועל באופן יזום ליצירת קשר עם הלקוחות הפוקדים את הסניף, סיוע בקניות, השגת מוצרים שאינם במרכול באותו הרגע ועוד.
- קוד שירות סניפי: "מישהו מקשיב לך" המורכב ממקבץ הנחיות ואוסף שאלות בפנייה ללקוח לצורך קביעת מדד שביעות רצון כנגזרת מאמנת השירות התאגידית.
- "דלת פתוחה" למנהל הסניף בשעות פעילות בהם כל אחד ואחד מדיירי השכונה יכול לפנות למנהל הסניף בבקשות לשיפור וייעול הליכים נדרשים בסניף.
- מינוי שגריר קהילתי- מנהלי הסניף עוברים באופן שוטף הדרכות וסדנאות לשיפור והתמקצעות הקשר עם הקהילה.
- פעילויות סחר- מגוון המוצרים בחנויות מורחב ומשתנה בהתאם לצרכי הקהילה, ובנוסף למוצרי המזון והניקיון הרגילים אשר ניתן למצוא בחנויות "הקלאסיות" מורחב המגוון למוצרים משלימים מיוחדים. דגש מיוחד מושם על הרחבת מגוון ה NON FOOD בחנות.
- שיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות וגורמי רווחה לטובת משפחות מעוטות יכולת , אספקת ארוחות עשר לילדים שיד הורים אינה משגת ומאידך תמיכה ועידוד מצוינות והישגיות של נוער השכונות .
- התחשבות בצרכי הלקוח- ניהול מטבח בריא יותר הביאה את הרשת להעמיק את פעילותה בתחום הבריאות. הרשת נותנת מענה לצרכי אוכלוסיות מיוחדות הדורשות מזון בריאות ספציפי
- פניה לקהל הדתי חרדי - הרשת ממפה את אזורי הפעילות של סניפיה ובכל מקום בו קיימת דרישה פעילות הסניף תותאם ובכלל זאת גם כשרות מסוגים שונים ומותאמים אישית לרצון האוכלוסיה שבשכונה.
- מערך שירות אישי במעדניות באמצעות שיחת טלפון ישירה לקצב בסניף והזמנת המוצרים תוך קבלת ייעוץ הקצב. ההזמנה תחכה ללקוח בסניף או תשלח לביתו . בנוסף בכל סניף מוצבים ספרי בישול ומידע על מתכונים. בעתיד מתכננת הרשת להפיק ספרי מתכונים שלה ושל לקוחותיה.
- שירות טלפוני ללקוחות - כל לקוח יכול להתקשר לטלפון שירות לקוחות בסניפים ולבצע הזמנה טלפונית לקניותיו . הזמנתו תחכה לו בסניף ארוזה ומוכנה או תגיע לפתח ביתו באמצעות שירות שליחים.
- בשל אורח החיים העמוס קואופ שופ שוקד על פיתוח תחום מוצרי "TO-GO" בשני מסלולים : כריכים בריאים לילדי בית הספר שיהיו מוכנים בשעות הבוקר וניתן יהיה לקנותם בדרך לבית הספר. וארוחת קלות מבוססות סלטים בדרך לעבודה.
מסקר שערכה קו אופ ישראל לבחינת השם החדש שניתן לרשת, עולה כי הציבור רואה בחיוב רב את הקואופרטיבים. יותר משני שליש מהנשאלים חושבים כי החלפת השם מיסטר זול ל"קו אופ שופ הסופרמרקט שלנו" הוא רעיון טוב עד טוב מאוד.
שנת הקואופרציה הבינלאומית
בדצמבר 2009 הכריזה עצרת האו"ם, פה אחד, על שנת 2012 כ"שנה הבינלאומית של הקואופרטיבים" “International cooperative year”.. בכך חבר המדינות הכריז כי הוא מאמין שהקואופרציה הינה שיטת העסקים המועדפת בעולם, על פני החברות הציבוריות, ומעודד את ממשלות העולם לפעול לשם קידומה.
האו"מ קבע כי יש בהכרזתו הנ"ל משום הכרה בקואופרציה על ידי הקהילה הבינ"ל, כמניעה את הכלכלה העולמית . לדעת האו"מ יש בקואופרציה משום מענה נכון הן למשבר הכלכלי הבינ"ל והן לבעיות החברתיות ברחבי העולם.
מזכ"ל האו"מ בנקי מון קבע:
Co-operatives are a reminder to the international community that it is possible to pursue both economic viability and social responsibility.
בעולם קיימים קואופרטיבים בכל תחומי הפעילות העסקית.
בקנדה, צרפת, יפן ועוד כל אדם שלישי חבר בקואופרטיב. ובארה"ב כל אדם רביעי.
כוח הקואופרטיבים בכלכלה העולמית הולך ועולה בעקביות. יותר ממיליארד אנשים ברחבי העולם חברים בקואופרטיבים.
הקואופרטיבים ברחבי העולם הינם גדולי המעסיקים העולמיים. הקואופרציה העולמית מעסיקה יותר מ- 100 מיליון משרות ברחבי העולם, 20% יותר מכל החברות הציבוריות יחדיו.
מודל הפעילות הקואופרטיבי הוכיח עצמו במשבר הכלכלי העולמי האחרון, כאשר כמעט ולא נפגעו בנקים קואופרטיבים, בניגוד למאות בנקים המהווים חברות ציבוריות קרסו.
עופר פיינשטיין: "הסיבה לכך נעוצה לדעתי בעיקר ברמת האחריות של הנהלות הקואופרטיבים ברחבי העולם ונטייתם למזער סיכונים (accountability) בניגוד לאינטרס המובהק של המנהל בחברה הציבורית להשאת הרווח לטובת בעל השליטה".
קו אופ
הרשת הקמעונאית השלישית בגודלה בשכונות בישראל, נוסדה בשנת 1939 כאגודה שיתופית בתחום המזון בירושלים ובתחילת שנות ה- 2000 ביצעה הרחבה של פעילותה גם מחוץ לגבולות העיר. עם התפרסותה ברחבי הארץ שינתה האגודה את שמה- לקו אופ ישראל.
קואופ ישראל מונה היום למעלה מ- 13,000 חברים, רובם פעילים ומבצעים את רכישות המזון המשפחתיות במרכולי האגודה ברחבי הארץ. בניגוד לכלל החברות העסקיות בישראל, קואופ ישראל, הינו אגודה שיתופית הנהנת מביזור מלא של האחזקות. לקואופ כמו ליתר הקואופרציות אין גרעין שליטה והוא נשלט למעשה בידי חבריו, ובאמצעותם על די בחירות של נציגיהם באופן דמוקרטי וחופשי.
קואופ ישראל מפעיל פעילות קמעונאית הן ישירות והן באמצעות חברת בת בבעלות מלאה בשם קואופ ישראל רשת סופרמרקטים בע"מ. דירקטוריון החברה מורכב ברובו מחברי מזכירות האגודה השיתופית ודח"צים. הקואופ מקיים קשרים ענפים עם קואופרציות רבות ברחבי העולם, ובין היתר עם הקואופרציה הצרכנית האיטלקית, האנגלית, הרוסית והסינגפורית.
שנת 2011 הביאה להגברה ניכרת בתחרות בין קמעונאיות המזון. פתיחה מואצת של סניפים בשנים קודמות, והתגברות ריכוזי תחרות עירוניים שחקו את רווחיות הרשתות והביאו את כולן לבצוע מהלכי התייעלות מקיפים בראשית 2012.
אף קואופ ישראל השלים לאחרונה תהליך התייעלות מקיף במסגרתו הוחלפה הנהלתו, נמכרה פעילות ה HEAVY DISCOUNT והקו אופ מתמקד בליבת העסקים בשכונות. הליכי התייעלות רבים בוצעו באגפי המטה ע"י המנכ"ל עופר פיינשטיין, ובסיוע מומחים חיצוניים ביניהם חברת תפן, משרד רו"ח ברייטמן, פיל"ת ועוד.
קואופ שופ מונה כיום 51 חנויות בשטח מכירה כולל של כ 42 א' מ"ר, במחזור מכירות נוכחי של כ 900 מ' ₪ בשנה. הרשת מעסיקה למעלה מ 1300 עובדים.
הרשת מפעילה מותג פרטי הצפוי אף הוא למיתוג מחדש. מותג זה מהווה היום 4.7% ממכירות הרשת וצפוי להרחבה משמעותית בקרוב.
מנועי הצמיחה המתוכננים לשנת 2012
- שינוי פעילות הסופרמרקטים השכונתיים כך שיהוו מענה לכלל צרכי השכונה ובכלל זאת הרחבת מגוון המוצרים הנמכרים בחנויות.
- העמקת הקשר עם הקהילה לתמיכה ומעורבות הדדית.
- מדיניות מבצעי עומק אגריסיבית של לפחות 300 מוצרים בחודש הנמכרים במחירים המתחרים ברשתות ה HEAVY DISCOUNT
- גידול ניכר במכירות ה NON FOOD כולל בקטגוריות חדשות כגון צעצועים וספרי בישול. הוספת קטגורית Home office וכן מחלקות כלי בית מורחבות.
- הקמת מועדון לקוחות רחב אשר יתווסף ל 13,000 חברי האגודה הקיימים.
- המשך פיתוח עסקי בשכונות המגורים ברחבי הארץ. כבר עתה חתומה הרשת על פתיחת 3 סניפים חדשים במוצא שבפאתי ירושלים, עפולה וחיפה. בכוונת הרשת לפתוח סניף חדש בכל רבעון.