יום הרצל במערכת החינוך
יום הולדת 153 לחוזה המדינה בנימין זאב הרצל
משרד החינוך קורא לתלמידי כיתות ח' לפתוח דף פייסבוק לחוזה המדינה - בנימין זאב הרצל
שר החינוך, הרב שי פירון:
"65 שנה לאחר קום המדינה מתגלה עד כמה חזונו של הרצל התגשם. אני מאמין שדמותו וחזונו של הרצל ישמשו מופת ומגדלור לתלמידי ישראל, יחזקו את זיקתם לציונות, את מחויבותם לארץ ואת שותפתם הפעילה בבניית חברת מופת"
יום הרצל אשר יתקיים ביום א', 21.4.13, יא' באייר, יעמוד בסימן הגותו ופועלו של חוזה המדינה תוך דגש על נושא "החלום" והרלוונטיות שלו לימינו אנו.
השנה, יתקיים יום הצדעה והוקרה ל- 1,200 בני שנת שרות מכל תנועות הנוער. האירוע יתקיים בשיתוף עם ההסתדרות הציונית העולמית ומדרשת הרצל. (יום א', 21.04, 15:00 – 10:00, הר הרצל).
בנוסף, המטה לתרבות ישראל במשרד החינוך גיבש ערכות למידה לשכבות הגיל השונות אשר יילמדו ביום זה. (ראה נספח מפורט להלן)
המטה לתרבות ישראל במשרד החינוך, בשיתוף עם המועצה הציבורית להנצחת זכרו של בנימין זאב הרצל, קורא לתלמידי כיתות ח' לפתוח לחוזה המדינה – הרצל, דף פייסבוק, ולהגיש בקשה לקבלת מלגה. דף הפייסבוק יעסוק בחזונו של הרצל לחברה מתוקנת ובביטויים לחזונו במציאות הישראלית העכשווית, על פי התבחינים הבאים:
o כותרת או סיסמה לדף הפייסבוק:
הכותרת/הסיסמה עומדת ב-3 הדרישות האלה:
מאתגרת ומושכת ללמוד על הרצל
מבוססת על ציטוט מדברי הרצל
מנוסחת בסגנון לשוני רלוונטי לימינו
o הצגת דמותו וחזונו של הרצל:
דמותו וחזונו של הרצל מוצגים בבהירות ובקצרה.
בהצגת חזונו של הרצל מודגשת שאיפתו לחברה מתוקנת.
התמונה של הרצל מייצגת את דמותו כפי שהיא באה לידי ביטוי בתיאור המילולי של הדמות ושל החזון.
o פירוט החזון של הרצל:
פירוט החזון עומד ב-4 הדרישות האלה:
ציטוט רעיון מחזונו של הרצל
הסבר הרעיון ומשמעותו
שתי דוגמאות למימוש הרעיון במדינת ישראל
הסבר לתרומתו של הרעיון לקידום חברה מתוקנת
תהליך בחירת העבודות המצטיינות יתקיים ע"פ מחוון בשלושה שלבים ממיינים: מסגרת בית הספר, וועדה מחוזית וועדה ארצית.
המשימה מותאמת לתוכנית המקצוע "תרבות ישראל ומורשתו" ומהווה כלי להערכת תלמידים בדרך חלופית.
נספח
מערכי השיעור אשר הופקו על ידי המטה לתרבות ישראל לגילאים השונים:
1. נפגשים ומטיילים עם הרצל, בעקבות החזון הציוני. הערכה מיועדת לבתי הספר היסודיים והעל יסודיים.
מטרותיה העיקריות הן:
א. הכרת חזונו ופעלו של בנימין זאב הרצל
ב. ברור עמדות בסוגיות ערכיות שונות הבאות לידי ביטוי בחזונו של הרצל
ג. בחינת המציאות העכשווית במדינת ישראל לאור חזונו של הרצל ונקיטת עמדה
ד. מעורבות חברתית ואזרחות פעילה לאור החזון
בתי ספר יסודיים:
הערכה כוללת יחידות לימוד המתאימות לכתות ד - ו:
הרצל כמנהיג
הרצל: קווים לדמותו
הרצל: התעוררות תודעתו הלאומית
"אם תרצו אין זו אגדה": הרצל וחזון הציונות
הרצל ו"מדינת היהודים"
הרצל: המסע להגשמת החלום.
הרצל: דרכו האחרונה
בתי ספר על יסודיים:
- הרצל אמר – אנחנו עושים: מפגש עם חזונו של הרצל מול המציאות במדינת ישראל
- הדגל שלי: עיסוק במשמעות הסמל עבור הקבוצה ועבור הפרט
- אין לי ארץ אחרת: מסע אל חיי היהודיים בתפוצות בתקופת חייו ופועלו של הרצל והתמודדות עם דילמות באמצעות משחק.
- מהר סיני להר הרצל: יחסו של הרצל ליהודים וליהדות.