לרגל שבוע הספר משרד החינוך מפרסם את "מצעד הספרים" תשע'ד
משרד החינוך מפרסם את "מצעד הספרים" תשע"ד
הספרים האהובים על התלמידים:
"קרנפים לא אוכלים פנקייק", "הכדור הוא ה...גול חוזר בגדול", "והילד הזה הוא אני", "תום סוייר" ו"מפוצלים"
כמדי שנה, לקראת שבוע הספר, משרד החינוך מפרסם את תוצאות "מצעד הספרים" תשע"ד. המצעד שנועד לקדם את הקריאה בקרב הילדים והנוער, כלל השנה כ 1,200 בתי ספר, מכלל המחוזות והמגזרים. בבתי ספר אלה התקיימה הצבעה, במסגרתה בחרו התלמידים את רשימת הספרים האהובים עליהם ביותר.
שר החינוך הרב, שי פירון הדגיש, כי "חברה אשר מקדשת את טיפוח תרבות הספר, מצליחה להצמיח שדרה של אנשי רוח, חברה וידע. אלה מהווים את תשתיתה של חברה בריאה, מתקדמת, סקרנית, שואלת וחוקרת. כמי שאמונים על חינוך הדורות הבאים, אנו מחויבים לשמר את התשתיות החברתיות הרוחניות, לעודד את הילדים לאהוב את עולם הספר, מתוך רצון ולא מתוך חובה".
במשרד החינוך מציינים, כי בדומה לשנים קודמות, גם השנה התלמידים בחרו בספרים איכותיים ומרשימים. שושי שלומי הממונה על ספריות בתי הספר במשרד החינוך מציינת כי "במגוון הבחירות ניתן לראות שתי תופעות מעניינות השלובות זו בזו: מצד אחד, התלמידים אינם נרתעים מפני קריאת ספרים מורכבים המעלים דיונים על בעיות העולם, ומצד שני הם נהנים, לפעמים, לברוח מתלאות העולם שלנו לעבר מחוזות הדמיון והפנטסיה".
בנוסף, השיק השנה משרד החינוך את התוכנית "האחר הוא אני" ומעיון ברשימת הספרים האהובים נראה שערכי התוכנית כבר החלו להיטמע בקרב התלמידים. הספרים שבחרו מייצגים היטב ערכים אלה ולמעשה כמעט כולם נוגעים בנושא בצורה זו או אחרת (הרחבה אודות ניתוח בחירת הילדים - בנספח).
התלמידים הציגו בבחירותיהם הערכה רבה לקלאסיקות כמו "תום סוייר" של מארק טוויין, "והילד הזה הוא אני" של יהודה אטלס, וכן לסופרים מרכזיים וותיקים כמו דויד גרוסמן ואפרים סידון.
בנוסף, ברשימת הספרים האהובים ישנם ספרים רבים העוסקים בנושאים היסטוריים קשים: "אני לא גנב", ספרה זוכה הפרסים של תמי שם-טוב, מספר על חייו של נער יהודי יתום בפולין של שנות השלושים, ושהותו בבית היתומים של יאנוש קורצ'אק. "ילדה שלא מן העולם הזה", ספרו הראשון לילדים של חתן פרס ישראל לספרות, אהרן אפלפלד, עוסק בילדים הנאלצים להסתתר ביער בתקופת השואה.
בבתי הספר היסודיים התלמידים מעדיפים סיפורי פנטסיות: במקום הראשון לכיתות א-ג, "קרנפים לא אוכלים פנקייק" מאת אנה קמפ. הגיבורה סובלת מחוסר תשומת הלב של הוריה, מפצה על כך כשהיא מארחת אצלה קרנף סגול וחובב פנקייקים, ומתחברת אתו כדי להפיג את בדידותה. בכיתות ד- ו הזוכה במקום השלישי, "הסיפור המושלם 3" של אלדד אילני, המראה למעשה איך אב ובנו יוצרים ביחד סיפורים בדיוניים נהדרים.
רשימת הספרים האהובים:
כיתות א' – ג' :
- קמפ אנה, קרנפים לא אוכלים פנקייק.
- אטלס יהודה, והילד הזה הוא אני .
- ברוז אנני, אייבי + בין.
- סידון אפרים, צפוף בבית.
- גרוסמן דויד, יונתן בלש ממש.
כיתות ד' – ו' :
- מגן רבקה, הכדור הוא ה...גול חוזר בגדול.
- שם-טוב תמי, אני לא גנב.
- אילני אלדד, הסיפור המושלם 3, מסע בכדור פורח.
- כוכב תמר, גלילאו גלילי.
- אפלפלד אהרן, ילדה שלא מן העולם הזה.
בתי הספר העל יסודיים:
- רות ורוניקה, מפוצלים.
- מורטון רו, הגל.
- טוויין מארק, תום סוייר.
- אורגד דורית, עמליה וג'ו.
- שמידט גרי, בינתיים הכל בסדר.
- גרין ג'ון, אשמת הכוכבים.
-נספח -
הממונה על ספריות בתי ספר במשרד החינוך, שושי שלומי
"כפי שנוכחנו לדעת בבחירות "מצעד הספרים" המתקיימות מדי שנה, התלמידים בוחרים בספרים איכותיים ומרשימים.
במגוון הבחירות ניתן לראות שתי תופעות מעניינות השלובות זו בזו: מצד אחד, התלמידים אינם נרתעים מפני קריאת ספרים מורכבים המעלים דיונים על בעיות העולם, כמו גם ספרים ריאליסטיים על חייהם של ילדים רגילים; ומצד שני, הם נהנים לפעמים לברוח מתלאות העולם שלנו לעבר מחוזות הדמיון והפנטסיה.
ספרים רבים שנבחרו בין הספרים האהובים השנה עוסקים בנושאים היסטוריים קשים: "אני לא גנב", ספרה זוכה הפרסים של תמי שם-טוב, מספר על חייו של נער יהודי יתום בפולין של שנות השלושים, ושהותו בבית היתומים של יאנוש קורצ'אק; "ילדה שלא מן העולם הזה", ספרו הראשון לילדים של חתן פרס ישראל לספרות, אהרן אפלפלד, עוסק בילדים הנאלצים להסתתר ביער בתקופת השואה; "עמליה וג'ו" שכתבה דורית אורגד, סופרת עטורת פרסים, מספר על ילדה בתקופת המנדט הבריטי שהתייתמה מאביה.
בצד הספרים ההיסטוריים, התלמידים הקוראים אינם מתחמקים מבעיות מודרניות: "הגל", ספרו של מורטון רו, מראה איך הליכה אחר העדר וצייתנות מוחלטת עלולות להוביל ליצירת חברה טוטליטרית בכל מקום, ולא רק בגרמניה הנאצית; "בינתיים הכול בסדר" של גארי ד' שמידט מתאר בין השאר אב אלים ואת השלכות מלחמת וייטנאם; ב"אשמת הכוכבים" מככבת נערה חולת סרטן המדברת בכנות ובאומץ על מחלתה.
אחת הדרכים להתמודד עם אותם נושאים קשים, היא להשתחרר עם קצת פנטסיה. זה בדיוק מה שעושה גיבורת הספר הזוכה במקום הראשון לכיתות א-ג, "קרנפים לא אוכלים פנקייק" מאת אנה קמפ. הגיבורה סובלת מחוסר תשומת הלב של הוריה, מפצה על כך כשהיא מארחת אצלה קרנף סגול וחובב פנקייקים, ומתחברת אתו כדי להפיג את בדידותה. אותם ילדים שנהנו לקרוא על הקרנף הסגול ייהנו לקרוא בכיתות ד- ו את הזוכה במקום השלישי, "הסיפור המושלם 3" של אלדד אילני, הספר השלישי בסדרת ספרים שמראה למעשה איך אב ובנו יוצרים ביחד סיפורים בדיוניים נהדרים. בהמשך, בני הנוער קראו את "מפוצלים", הזוכה במקום הראשון בעל-יסודי, דיסטופיה על עולם עתידי שבו בני האדם מחולקים לפלגים שונים לפי תכונות.
התלמידים מתעניינים כמובן לא רק בחייהם של אחרים, בסבל העולם או בפנטסיה. הם מתעניינים גם בחייהם שלהם, ונהנים לקרוא ספרים העוסקים בחייהם של ילדים רגילים. "הכדור הוא ה...גול חוזר בגדול" מאת רבקה מגן זכה במקום הראשון לכיתות ד- ו. בתור ספר שנושאו המרכזי הוא כדורגל ועם גיבור שאוהב ומשחק כדורגל, הוא מוכיח שבני נוער שמחים לקרוא על נושאים הקרובים ללבם. נוסף עליו נבחרו "אייבי + בין", על שתי חברות טובות עם אופי שונה, והספר שכבר הפך לקלאסיקה, "והילד הזה הוא אני" של יהודה אטלס, המציג נושאים המדברים ללבם של דורות של קוראים.
התלמידים הציגו בבחירותיהם הערכה רבה לקלאסיקות כמו "תום סוייר" של מארק טוויין, לסופרים מרכזיים וותיקים כמו דויד גרוסמן, אפרים סידון, לספרים שנכתבו כבר בשנות השמונים והתשעים כמו "הגל" ו"עמליה וג'ו", ואפילו לביוגרפיה על דמות היסטורית, "גלילאו גלילי", והוכיחו שספר טוב הוא ספר טוב, יהיו אשר יהיו הנושא שלו ומועד כתיבתו.
באופן משמח, התלמידים לא היססו לבחור בספרים המשבחים אנשי חינוך. "אני לא גנב" מהלל את דמותו של יאנוש קורצ'אק, מחנך והוגה בתחום החינוך, שיישם את רעיונותיו בבית היתומים שלו. "הגל" מציג מורה שעושה ניסוי חברתי מבריק כדי להראות לתלמידיו את סכנות הפאשיזם. ב"בינתיים הכול בסדר", הגיבור מוצא מורה אחד לפיסיקה שמעריך אותו בין כל המורים ששונאים אותו, ומבין שלפעמים מספיק אדם אחד שמאמין בך כדי להוציא ממך יכולות שלא ידעת שיש בך . ב"הכדור הוא ה...גול חוזר בגדול" הגיבורים אינם מהססים לפנות למורה בבקשת עזרה בתחום שאינו קשור ישירות ללימודים, והיא אכן עוזרת להם. "צפוף בבית" מראה את חשיבותן החינוכית של עצות טובות של רב, וב"עמליה וג'ו" יש תפקיד חשוב למורה פרטית שעוזרת לגיבורי הספר. התלמידים בימינו יודעים להעריך מורים טובים, מורים שהם אנשי חינוך, התורמים ללמידה משמעותית וחוויתית.
משרד החינוך השיק באוגוסט את התוכנית "האחר הוא אני". נראה שערכי התוכנית כבר החלו להיטמע בקרב התלמידים. הספרים שבחרו מייצגים היטב ערכים אלה ולמעשה כמעט כולם נוגעים בנושא בצורה זו או אחרת.
מתוך בחינת תוצאות ההצבעה ומספר המשתתפים בתכנית, ניכר כי הילדים מוצאים עניין והנאה בקריאת ספרים מתוך בחירה חופשית, כוחם של ספרים טובים אכן גדול ואין יוצאים מהם ריקם...