הודעה לעיתונות

"וניטאס מאיר" - כשמדע ואמנות נפגשים

נובמבר, 2014

בלב ליבו של המרכז הרפואי "מאיר" בכפר סבא, צוירה לאחרונה יצירת האמנות
"וניטאס מאיר" ע"י האמן יוסף קריספל.
יצירת האמנות צוירה על חלונות הזכוכית על גשר סטולברג, המחבר בין שני אגפי בית החולים והיא נפרשת לאורך ארבעים מטרים ובגובה העולה על שני מטרים.

ביוזמתו של מנהל המרכז הרפואי, ד"ר איתן וירטהיים, נבחר האמן, יוסף קריספל,
ליצור יצירה שתפגיש את הצופה האקראי, זה שמגיע לבית החולים בנסיבות שונות ומתמודד לעיתים מזומנות עם שאלות קיומיות לא פשוטות - עם אמנות עכשווית, ולזמן עבורו הצצה לעולם זה. מטבעו, מספק בית החולים מנעד אפשרויות וחוויות רחב בין החיים ובין המוות. מחד, הוא עשוי להיות המקום שייזכר לנו כמרגש במיוחד בו נפגשנו לראשונה עם החיים, ומאידך עלול גם להיצרב בזיכרון כמקום כואב בו חווה האדם את המפגש האחרון שלו איתם.

לאורך ההיסטוריה, עוד מסיפורי התנ"ך, אנו עדים לתהליך מרתק של מעבר הידע אל האמנות וממנה. החל מסיפור הבריאה וסיפורי מרפא וניסים ולצד התפתחות תחומי המחקר במאה ה-15 ובראשם הרפואה - נטמעו דורות שלמים של אמנים וחוקרים בתהליכי היצירה והאמנות כבני ברית.

שמו של הציור "וניטאס מאיר", מתייחס למונח אשר מקורו בתרגום הלטיני העתיק לקהלת. משמעות המילה וניטאס (Vanitas) הנה כפולה: יהירות וגם הבל הבלים.
בהיסטוריה של האמנות, וניטאס הינו ז'אנר ציור שהתבסס במאה ה-16 ומתאר את הבל החיים, את שברירותם ואת מודעות האדם ליום המוות תוך ייצוג טבע דומם וחפצים שונים - על כל משמעויות אלו נבחר השם "וניטאס מאיר" לתאר את היצירה.

"וניטאס מאיר", בשפתו האמנותית מהווה כר פורה לדיון אודות החיבור בין אמנות, מדע, רפואה ואמונה - תוך שילוב יוצא דופן בנוף ובהוויה המאפיינת בית חולים.
הוא ניתן ל"קריאה" משני כיווניו: בצדו האחד, הוא נפתח בייצוגים של האמנות מול סיפור בריאת האדם (מיכאלאנג'לו) ובאזכורים תנ"כיים העוסקים בשאלות מוסריות מול משמעות החיים והאמונה מול האל (עקדת יצחק) עד לנס התחייה אשר ביצע אליהו הנביא בבנה של האלמנה. כקונטרסט, בצידו השני, נשאלות השאלות האנושיות דרך מבטה של האמנות בבחינת הגוף האנושי, תחת מעטה חילוני לכאורה - המדע. מצד אחד בשר ודם, מערכת סבוכה ומהפנטת של ורידים ועורקים, ומצד שני דמות הגוּתית השואלת שאלות מוסריות קיומיות, ואגב כך גם שאלות על מהות האמונה והיחס לאל.

יוסף קריספל, (נולד ב 1974) אמן, צייר ומרצה לאמנות. מלמד במחלקה לאמנות בבצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב בירושלים. זכה בפרסים רבים, ביניהם: פרס רפפורט לצייר צעיר מטעם מוזיאון תל אביב לאמנות, פרס שר התרבות ופרס האמן הצעיר. הציג תערוכות רבות בארץ ובחו"ל, ביניהן תערוכות יחיד במוזיאון תל אביב לאמנות, פלאצו מדיצ'י ריקארדי בפירנצה (Palazzo Medici Riccardi), מוזיאון חיפה ומוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית. ציוריו מצויים באוספים רבים, בין השאר באוספיהם של מוזיאון ישראל בירושלים, מוזיאון תל אביב לאמנות, כנסת ישראל ובאוספים פרטיים בארץ ובחו"ל.

לפרטים נוספים: פזית שחר / 050-8443308 / [email protected]

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- פזית שחר – תקשורת ויחסי ציבור.