מפרסם: אוצר תרבות
תאריך: 08/05/2015 19:36
נושא: בידור ופנאי, מוזיקה, תרבות
אנדלה ניר
אנדלה ניר
הודעה לעיתונות

אנדלה ניר במופע "ישראלי בניחוח יווני בלקני" בגבעתיים

המופע
"ישראלי בניחוח יווני בלקני"
עם הזמרת- אנדלה ניר

מוצאי שבת 30.05.2015 בשעה 21:30
תיאטרון גבעתיים, רמז 40
כרטיסים במחיר 90 שקלים בטלפון 03-7325340

אחרי שהמציאה את ז'אנר השירה בציבור תוך עלייה על השולחנות במועדון היקב, סבבה את אירופה עם להקה צוענית, והעלתה מופעים בספרדית ובלאדינו, עוברת הזמרת אנדלה ניר ליוונית ומעלה מופע ישראלי בניחוח יווני בלקני. לצורך העלאת המופע נסעה פעמים רבות ליוון ולמדה יוונית על בוריה עם דגש על הדיקציה. זו השפה השישית שהיא דוברת אחרי עברית, אנגלית, הולנדית, צרפתית וספרדית. ניר מספרת שהיא מתחברת לחומרים ישנים ואיכותיים: חריס אלכסיו, טניה,הלני ויטאלי ורוזה אשכנזי ז"ל. המופע משלב בין שירים יוונים אהובים בשפת המקור ומתורגמים, לבין שירים בטורקית, בולגרית ושירי צוענים וכן כולל שירים מקוריים מארבעת אלבומיה, גם הם בניחוחות יווניים בלקניים.

אנדלה ניר נולדה למשפחה ספרדית וגדלה עד גיל 12 בשכונת מאה שערים. הילדה, שידעה כי נולדה לשיר, פחדה שלא תוכל להגשים את חלומה, כי בבית הספר לימדו אותה ש"קול בשירה ערווה". כשעברה המשפחה המסורתית לשכונת רוממה, התאפשרה השירה וכבר בגיל 13 הופיעה בפסטיבל בבנייני האומה בשיר של לאה גולדברג ויוריק בן-דוד. אביה נפטר עליה בילדותה, ואנדלה הנערה פתחה קריירת שירה הרחק מעיני אמה. "היא לא ידעה שנסעתי להופיע במועדונים בתל-אביב". במשפחות ספרדיות לא זמרה לא היתה מקצוע מקובל.

בצבא שירתה בלהקה הצבאית סדנאי השריון ועם השחרור הקליטה את אלבומה הראשון בהפקתו של ג'רי אקשטיין ובו שירים מאת עלי מוהר, אסתר שמיר, ,נתן כהן,יצחק קלפטר,מאיר גולדברג מוטי דיכנה ועוד רבים אחרים.
עד מהרה גילתה את אהבתה האמיתית, כשהחלה להופיע בטברנות ובמועדון היקב, המציאה את ז'אנר השירה בציבור הספונטנית ללא שירונים, תוך עליה נלהבת על שולחנות (שממשיכים היום עינת שרוף , משה להב ואחרים). דודו טופז הכתיר אותה כמובילת השירה בציבור מהדור החדש.
היא הוזמנה להופיע עם להקה צוענית, שבסיסה בהולנד ויחד חרשו את אירופה במשך שנתיים. ליוו אותה בעלה אורי, שמכר את בית היין המצליח שלו ובתה ליהי, שלמדה לרקוד פלמנקו אצל הצוענים.
כשחזרה לארץ, שוב יצרה ז'אנר חדש של מופעי קונספט ולהופיע איתם: "אהבה ספרדית", שירת עולם","לאדינו בלקן" ועכשיו מופע ישראלי בניחוח בלקני –יווני.
עם המופע נולדו שני אלבומים בניחוח בלקני יווני "סיפור חיי" ו"בלתי מנוצחת". שירים מתוכם משולבים במופע.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- אוצר תרבות.