מפרסם: סבבה בצפון
תאריך: 31/08/2016 07:56
נושא: חינוך, מוניציפלי
תמונה- דוברות המועצה
תמונה- דוברות המועצה
תמונה- דוברות המועצה
תמונה- דוברות המועצה
הודעה לעיתונות

חדשנות חינוכית בעמק המעיינות | סבבה בצפון

מרחבים אזוריים במגוון תחומי עניין וסקרנות לילדים ומבוגרים, מצע להתפתחות אישית ומקצועית לצוותים החינוכיים, אוטונומיה ללמידה, רצף חינוכי, חינוך אישי ובסוף גם העלאת הישגים. זהו עמק חינוך.

לפני מספר שנים כשנכנסה המועצה האזורית עמק המעיינות לתכנית 'עמק חינוך' דיברו על העמק כבית ספר אחד גדול. כל אחד יכול להיות לומד ומלמד. וזאת, על בסיס חוזקותיו האישיות.

היום, חמש שנים לאחר מכן, מתרחשת פעילות חינוכית רחבת היקף בעמק המעיינות אשר שולחת זרועות אל בתי הספר, החינוך הבלתי פורמלי, הקהילות, אתרי התיירות, המפעלים, הטבע והסביבה.

ביום חמישי נפתחת שנת הלימודים תשע"ז עם 3,300 תלמידים, ב - 10 בתי ספר ב - 38 גני ילדים ובמעונות יום בכל היישובים.

יורם קרין – ראש המועצה האזורית עמק המעיינות אשר שם את החינוך בראש סדר העדיפויות אומר: "החינוך בעמק הוא מנוף מרכזי בצמיחה הדמוגרפית. משפחות רבות מגיעות לעמק בגלל מערכת החינוך המצוינת והייחודית והחיבור שלה לקהילה.

החינוך לערכים, לשיתופי פעולה, למעורבות, לתרומה לקהילה ולמדינה, לאזרחות טובה, למיצוי היכולות האישיות יחד עם - המענה האישי לכל תלמיד, האפשרויות הניתנות להורים להיות חלק משמעותי בבניית החינוך בעמק ולהשפיע, והאפשרויות הרבות שניתנות לכל תלמיד להביא לידי ביטוי את חוזקותיו ויכולותיו במרחב האזורי, עושות את החינוך בעמק המעיינות לייחודי ומיוחד."

נגה גיל מנהלת אגף החינוך במועצה האזורית אומרת ערב פתיחת שנת הלימודים תשע"ז: "ילדים הבוחרים ללמוד בעמק מרוויחים. הם מקבלים הזדמנות להכיר ילדים מישובים ובתי ספר אחרים, הם יכולים לבחור חלק מנושאי הלמידה בהם רוצים להעמיק ולהתמקד, והם חלק מהלב הפועם של העמק. להיות תלמיד בעמק המעיינות משמעו ללמוד במרחבי למידה שונים, בזמנים שונים במהלך היום ולפגוש אנשים ממגוון תחומי עניין."

על האתגרים לשנת הלימודים החדשה היא מוסיפה: " חשוב לנו להוכיח לעצמנו ולתלמידים שלנו שגם במקום בו יש חדשנות חינוכית ומענה אישי לכל תלמיד ותלמיד מצליחים להעלות הישגים, חשוב לנו להעמיק את השינוי הפדגוגי בבתי הספר על פי המצפן החינוכי שבנינו, כך שכל ילד יקבל את המענה הדיפרנציאלי המותאם לו.

צוותי החינוך הם לב מערך החינוך והגורם המרכזי לאיכותו. לכן אנו שואפים שהעמק ומשאביו יהוו עבורם מצע להתפתחות מקצועית, ערכית ואישית. חשוב לנו לדבר ולגדל ילד על רצף חינוכי שלם מלידה עד י"ב גם בחינוך הפורמלי וגם בחינוך הבלתי פורמלי."

כבר בגיל הרך ניתן דגש על רצף חינוכי וטיפולי לכל הילדים במערכת. גורמי טיפול מסייעים לצוותים החינוכיים לאתר ילדים, להיות בקשר מיטיב עם ההורים ולתת מענים נכונים ובזמן.

המחנכות המובילות שותפות בהובלת התהליכים לטווח הארוך ובחיבור הגיל הרך לשפה האזורית. והשנה נבנו גנים חדשים ברחבי המועצה ומספר הילדים עולה משנה לשנה.

בתי הספר
במועצה האזורית חמישה בתי ספר יסודיים וארבעה בתי ספר על יסודיים.
לכל אחד מבתי הספר הייחודיות שלו, ברוב בתי הספר שילוב תלמידי החינוך המיוחד הוא חלק מתפיסה ואורח החיים.

כך בבית ספר 'דקלים' בחמדיה שתי כיתות תקשורת וכיתה לתלמידים צעירים בעלי צרכים מיוחדים בתחום הרגשי וההתנהגותי. בית הספר בחר בשילוב כדרך חיים תוך החיבור בשיעורים, בהפסקות ובפעילויות הבית ספריות.

תלמידי בית ספר 'דרור' לילדים עם לקויות תקשורת ולקויות מורכבות נוספות על רצף האוטיזם במסילות , זוכים לשילוב בדרכים ובאופנים שונים עם תלמידי בית הספר 'רימון': מקהלה משותפת, שיעורי חינוך גופני משותפים, חווה חינוכית חקלאית, שילוב אקדמי ועוד.

בית ספר העל יסודי 'גלעד' בחמדיה – מקיים שיתופי פעולה וחיבורים עם בתי הספר האחרים. מגמת הקונדיטוריה בבית הספר פועלת במשותף עם 'גאון הירדן', בנוסף מקיימים תלמידי 'גלעד' שיעורי אפייה לצעירים מ'דקלים', ובגאון הירדן מתקיים שילוב של תלמידים לקויי תקשורת מכיתות 'נווה' בקמפוס בית הספר.

בית ספר 'רימון' במסילות גדל במהירות ובמהלך הקיץ נערכו בבית הספר שיפוצי עומק. בשנת הלימודים החדשה נפתחות שתי כיתות נוספות וכיתה אחת זכתה (מתוך 10 בכל הארץ) לקבל שיפוץ ואבזור למרחב חינוכי חדשני עם ציוד טכנולוגי מתקדם ובעיצוב עכשווי ומעודכן.

בספריה האזורית הממוקמת ליד בית ספר 'גאון הירדן' נבנים מרחבים חדשים המאפשרים לתלמידים ללמוד באמצעות משחקים ("מרחב מישחוק"), ולמורים ללמוד דרכי הוראה חדשות שיגוונו את הלמידה. מבני כיתות חדשים נבנים בבית הספר בחודשים האחרונים ובקרוב תסתיים בנייתו של אודיטוריום חדש.

בית ספר שק"ד דרכא הוא בין 79 בתי הספר המצטיינים בהישגיהם הערכיים, החברתיים והלימודיים בארץ.

זוהי הצטיינות מרשימה במיוחד מאחר והיא כוללת בחינה של מרחבי פעילות חינוכית רחבה ומקיפה.
ובשק"ד היסודי הממוקם בקמפוס אחד עם שק"ד דרכא העל יסודי מכינים את הדור הבא להצטיינות ועמלים על חינוך לכבוד, אחריות ועשייה בדרך של תורה.

מרחבי למידה
בעמק פועלים מספר מרחבי למידה אזוריים בכל שעות היום. המרחבים משמשים בעיקר את תלמידי בתי הספר בשעות היום והחל משעות אחה"צ והערב את כל הקהילה שנהנית ממרחבים המאפשרים מגוון תחומי לימוד והתנסות.

בעידן טכנולוגי - מרכז אזורי משותף לפיתוח טכנולוגי וחדשנות חינוכית קורסים חדשניים ומרתקים כמו: הטסת רחפנים, מידול והדפסת תלת מימד, פירוק והרכבת מנועים, לגו רובוטי ועוד אחרים לכל הגילאים וקורסים מיוחדים והרצאות למבוגרים. בחווה החינוכית לומדים תוך התנסות הסביבה, טבע וחקלאות עכשווית. ובנש"ר לומדים את שלושת תחומי האמנויות: נגינה שירה וריקוד.

ההורים
לקראת שנת הלימודים החדשה נפתחו אזורי הרישום בבתי הספר של החינוך הממלכתי דתי. ההורים קיבלו את האפשרות לבחור את בית הספר בהם ילמדו ילדיהם. בבית ספר ביכורה אף היו ההורים שותפים להקמת 'חטיבת ביכורים' לילדי כיתות א-ב.

חטיבת הביכורים תקנה לתלמידים מיומנויות בחירה ותציע דרכי ביטוי, הבעה והערכה שונות. תתקיים בה למידה רב תחומית ורב גילאית המשלבת תחומי תוכן שונים בלמידה ותוך שיתופיות בקבוצות מגוונות. בבית ספר ביכורה נושבות רוחות חדשות והוא מייצר הזדמנויות נוספות בעמק לחינוך איכותי ומשמעותי תוך סלילת שביל אישי ויחודי לכל תלמיד.

בעמק פועל גם בית ספר קהילתי להורים, ואלה נהנים מהשתלמויות והרצאות בנושאים שונים, על פי בחירת בתי הספר השונים והיישובים.

שותפים
"שיתופי פעולה הם דרך חיים בעמק המעיינות. לאורך כל הדרך שותפים לנו משרד החינוך – מחוז צפון, המינהל לחינוך התיישבותי, מינהל הפיתוח, רשת דרכא, הקהילות, וגופים נוספים הפועלים במרחב האזורי" מציינת נגה גיל, מנהלת אגף חינוך. "השותפות באה לידי ביטוי בחשיבה, בהתלבטויות, בבניית תכניות ובמימוש האפשרויות לחלום."

עוד בסבבה בצפון - http://sababanort.wixsite.com/sababanort

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- סבבה בצפון.