הודעה לעיתונות

אתר חשוב ובעל מורשת היסטורית כלל עולמית בקרני חיטין עתיד להיפגע מפרויקט בנייה חדש בגליל התחתון

ביום שני ה 17 בספטמבר 2018 בשעה 17:00 תתקיים הפגנת מחאה מול בית ראש הממשלה בירושלים

לפני כשלוש שנים התבשרנו על הקמת יישוב חדש המיועד לבני העדה הדרוזית הכולל 2500 יחידות דיור ואף יותר, על מדרונותיו הדרומיים של גן לאומי הר קרני חיטין. ההצעה הוגשה על ידי האדריכל דני קידר, א.ב. מתכננים. יוזמי התוכנית הינם: החטיבה להתיישבות, משרד ראש הממשלה, משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל. בעקבות חוק הלאום השנוי במחלוקת הוחלט על ידי ממשלת ישראל לזרז את תהליך הקמתו של היישוב, ולאחרונה עברה התוכנית ליישוב את ועדת ההיגוי ונתנה לו אישור סופי.
אנו קבוצה של אזרחים, מורי דרך, אקדמאים ותושבי הגליל התחתון מתריעים בפני ההשלכות שבהקמת יישוב שכזה על מדרונותיו הדרומיים של הר הגעש והגן הלאומי "קרני חיטין".
השטח המיועד לבניה משקף את יופייה ורב-גוניותה התרבותי של ארצנו. שטח זה הינו פיסת נוף ייחודית בעלת היבטים ארכיאולוגים, דתיים והיסטוריים. להר קרני חיטין ולסביבתו חשיבות רבה למורשת העולמית והישראלית כאחד, על כן הוא נמצא ברשימה הטנטטיבית של אתרי מורשת עולמיים שלUNESCO . ההר חשוב לעולם הנוצרי והוא אחד הזיהויים כ"הר האושר"Mount Beatitudes - המקום בו ישוע נשא את אחת החשובות שבדרשותיו. על מדרון ההר נמצאת היום כנסייה פתוחה, הכנסייה הוקמה בידי "כנסיית האלוהים" The Church of God - מהכנסיות האוונגליסטיות החשובות בארה"ב. השטח עליו עתיד לקום היישוב הינו האתר עליו התרחשו שלביו האחרונים של קרב קרני חיטין, קרב בו ב-4 ביולי 1187 ניגפו צבאות הפראנקים (צלבנים) בפני צלאח א-דין ואנשיו.
מלבד הקרב ההיסטורי המפורסם, שדות חיטין שימשו כבמה לקרבות היסטוריים חשובים רבים, בכללם קרבות ממסע המלחמה של נפוליאון בגליל וקרב פרשים בין בדואים לעות'מאנים על רקע מאבקי שליטה בגליל. זאת ועוד, יתכן שגופתו של יוסף מרגלית, נעדר צה"ל מקרב קרני חיטין של גדוד 13 גולני ( 9ביולי (1948 עוד נמצאת בשטח המיועד לבניה. להר ושדותיו חשיבות לקהילות גדולות בארץ ובעולם מבחינה ערכית. אנו חוששים שפגיעה בנוף קדומים זה אשר הופקד בידינו למשמרת על ערכיו, בין שאלו נוגעים אלינו במישרין ובין שהם חשובים לבני לאומים ותרבויות אחרות. בניה במקום בעל חשיבות שכזו עלולה להתפרש כניסיון לטשטש מסורות רב-לאומיות ורב-תרבותיות. ברצוננו להתריע בפני ההשלכות שבהקמת יישוב שכזה דווקא על מדרונותיו של הר הגעש והגן הלאומי קרני חיטין.
התנגדותנו לבניה היא של יישוב באשר הוא, ללא קשר לאוכלוסיה שתתגורר ביישוב שמיועד להיבנות, זאת מאחר ופגיעה סביבתית תהיה מיידית, מרגע שכף הדחפור הראשונה תפגע בקרקע!
לפרטים נוספים:
-עמוד של קבוצת מחאה: Save the Horns of Hattin להציל את קרני חיטין ב Facebook.
-עמוד של הפגנת מחאה : https://www.facebook.com/events/1862335367169043/
ד"ר רפי לואיס (החוג לארכיאולוגיה אונ' חיפה והמכללה האקדמית אשקלון) 050-6371002
גנאדי ניז'ניק, יו"ר קבוצה שחזור היסטורי “Regnum Hierosolymitanum” , חבר וועד "עידנים העמותה הישראלית לשחזור היסטורי, ומורה דרך . 0525696037
ניצן פלג, מועמד לראשות המועצה גליל תחתון – 0546709704
בועז מועלם, מועמד לראשות המועצה גליל תחתון – 0526230642
אשר כהן, מועמד לראשות המועצה גליל תחתון – 0506779535
אריאל בוקר, מועמד לראשות המועצה גליל תחתון - 0522849898
נתי רוזנצוייג, מנהל קהילה קיבוץ לביא 0503231004.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- אביבה שורץ יחסי ציבור וייעוץ תקשורתי.