עמותת מתייעלים, שימוש חופשי
עמותת מתייעלים, שימוש חופשי
עמותת מתייעלים, שימוש חופשי
עמותת מתייעלים, שימוש חופשי
עמותת מתייעלים, שימוש חופשי
עמותת מתייעלים, שימוש חופשי
הודעה לעיתונות

התייקרויות או לא להיות

גל התייקרויות משמעותי פוקד את המשק הישראלי בחודשיים האחרונים, כאשר ההתייקרויות של המוצרים קיימת במוצרי המזון, החשמל, הניקוי, הטיפוח וחומרי הגלם.

ההתייקרות נובעת מכמה גורמים, כאשר הגורם המרכזי שבהם נובע בעקבות השלכות משבר הקורונה.

כלל היצרניות הגדולות הודיעו על העלאת מחירים בשיעורים משמעותיים ומחירי המוצרים המפוקחים צפויים לעלות אף הם.

העלאת המחירים בפועל מחייבת את אישורם של הקמעונאים של רשתות השיווק, המוכרים בפועל את המוצרים לצרכים. לקמעונאים יש כוח אדיר בידיהם וביכולתם למנוע כמעט לחלוטין את הגל, אלא שנראה כי הקמעונאים לא רואים בכך צעד מתחייב.

חלק מהקמעונאיות ציינו בתגובה להודעות היצרניות על העלאת מחירים, כי הכוח נמצא בידי הצרכנים, שיכולים לא לקנות מוצרים יקרים ובכך לגרום להורדת מחירים.

אישור מחירון חדש הוא פועל יוצא של משא ומתן שמנהלים הקמעונאים עם הספקים ובמסגרתו גם לרשת מופרש נתח מההתייקרות, באמצעות שיפור תנאי סחר.

עד המחאה החברתית של קיץ 2011, נהוג היה לבצע שני גלי עליות מחיר בכל שנה, אחרי חגי תשרי ואחרי שבועות. המחאה הובילה להקפאת המחירים בשנים האחרונות והספקים מצאו דרכים חלופיות לשפר רווחיות, בעיקר באמצעות פיתוח מוצרים חדשים שמאפשרים גביית פרמיית מחיר.

הקמעונאים מצאו עצמם בעקבות כך מתמודדים לבד עם עליית שכר המינימום והוצאות ארנונה וחשמל, שעד אז מומנו דרך הנתח שגרפו מההתייקרויות השנתיות.

עשור של הקפאת המחירים הכביד על רשתות השיווק שממתינות להתייקרות, שתאפשר להן גם להעלות את מחירי מוצרי המותג הפרטי וגם לשפר רווחיות.

אז למה בעצם מחירי המוצרים משתוללים?

רוב המוצרים מיובאים ומושפעים מהכלכלה העולמית, זמני האספקה והייצור השתנו ועלויות היבוא התייקרו.

חומרי הגלם התייקרו עקב משבר הקורונה שהשפיע על רמת הצריכה.

רשתות השיווק יודעות שהציבור הישראלי ימשיך לקנות על אף ההתייקרות כי הוא רגיל לכך.

אז מה ניתן לעשות כדי להתמודד עם עליות המחירים?

על מנת להתמודד עם עליית המחירים הצפויה, ניתן להשוות מחירים בין סלי הקניה ברשתות השיווק השונות, באתרים כמו mysupermarket וכן לרכוש אלטרנטיבות זולות למוצרים שהתייקרו, מותג פרטי או מותגים חדשים.

המידע מובא לציבור כחלק משירות לציבור על ידי עמותת מתייעלים.

ניתן לתאם ראיונות בתיאום מראש.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- לסקר את יעקב - תקשורת.