רוסי קלדרון Rosi Calderon
רוסי קלדרון Rosi Calderon
רוסי קלדרון Rosi Calderon
רוסי קלדרון Rosi Calderon
רוסי קלדרון Rosi Calderon
רוסי קלדרון Rosi Calderon
הודעה לעיתונות

האמנית המקסיקאית רוסי קלדרון נותנת פרשנות חדשה לאות העברית הכתובה

גלריה משרד בתל אביב מציגה:
תערוכת יחיד לאמנית רוסי קלדרון –" אותיות צופנות סוד"
אוצרת: רחל סוקמן
פתיחה חגיגית: יום שישי ,ה- 19.11.2021 בשעה 11:00
זמנהוף 6 תל אביב
אותיות אינן אלא צורות אקראיות, לימד אותנו הבלשן השוויצרי, פרדינן דה-סוסיר, מי ששינה את עולם הבלשנות המודרנית כבר במאה ה-19, וטבע את המושגים "מסמן" ו"מסומן". מושגים אלה נשמעים היום כה מוכרים, כאילו היו כאן מאז ומעולם. דה-סוסיר מדגיש את ההפרדה בין המישור הפיזי של הסימן, כלומר הצורה, לבין מישור המשמעות.
קלדרון מציירת את האותיות העבריות. היא רוקמת יחסים אישיים בינה לבינן, ובתוך כך יוצקת לתוכן משמעויות דתיות וחילוניות כאחת ובוראת בתוכן את עולמה הקסום. היא עושה זאת מתוך כוונה להעניק להן משמעות פרי רחשי לבה ומקווה, שהצופה יתחבר אליהן ואל משמעותן בהתאם לתפישת עולמו הרוחנית ולנטיות לבו. קלדרון מאפשרת לצופה חופש בחירה אינטואיטיבי, ובד בבד מדגישה את קִרבתה ליהדות ולסודות הקבלה בבחירתה לצייר את הרוח נושבת מהארץ כלפי מעלה, אל השמים, בהתאם לכיוון התפילה.
עבודותיה שופעות כתמי צבע עוצמתיים. היא בוחרת במספר גוונים, השולטים בכל אות, ורק לעתים נדירות ניתנת השליטה לצבע אחד בלבד. האותיות העבריות מייצגות עבורה קדוּשה, אך לא רק. האמנית מעידה על תהליך רוחני, שאותו חוותה עם כל אות בנפרד. בציור האות "דָּלֶ"ת" ראתה בעיני רוחה דלתות נישאות ברוח במעופה כלפי השמים. בציור האות "עַיִ"ן" נעזרה במדיטציה, שבעקבותיה הבליחו לתודעתה דימויים מתוך התת-מודע, ואלה עוררו בה רצון לצייר את המבנה האנטומי של העין בסגנון ריאליסטי. ציור האות "זַיִ"ן" צולל לנבכי הקבלה כיאות לעיסוק אובססיבי בתורת הנסתר ובדימוי של יסודות הקבלה.
בשפה העברית יש משמעות לכל אות ולכל צליל גם בהיבט האמוני. האות "צָדִ"י" וצלילה, למשל, מתקשרים באופן אינטואיטיבי לפסוק בספר תהילים (צ"ב, י"ג): "צדיק כתמר יפרח", ועל כן העניקה לה קלדרון ציור ריאליסטי של עץ תמר. הדימוי הגרפי של האות "נוּ"ן" הוא המסמן. כמסומן בחרה האמנית לצייר נרות דולקים על מנת להאיר את דרכנו בעולם.
על ציורי האותיות עבדה קלדרון במשך חמש שנים רצופות, שבמהלכן החליטה לשלב גם תצלומים בתוך האותיות, הרוויות בצבעי אדמה, אש, שמים, רוח ומים. התצלומים מתארים בעיקר סמלים דתיים, חלקם מתייחסים ליהדות ואחרים מאזכרים אמונות מיסטיות ואמונות אחרות. בבואה להשתמש בכל התכנים והסמלים, הקושרים אותה אל האות שאותה היא יוצרת, היא חשה רצון עז להבין את משמעות האותיות. קלדרון מעידה על חוויה מיסטית, שבה החלו האותיות לרקד בראשה, כשהיא במצב של מודעות מלאה.
בהתבוננות בכל אות ואות נמצא אלמנטים של ציור מופשט, הניכר במשיחות מכחול היוצרות כתמים צבעוניים, זאת לצד דימויים פיגורטיביים מזוהים, הכוללים דמויות נשיות, עצים בשלכת, אש בוערת בלהבות, ראש אישה בפרופיל, וכן דמות גברית השרועה על האדמה, שעליה משקיפה צללית של אישה הריונית.
יצירת ציורי עשרים ושתיים אותיות האלף-בית נעשתה מתוך כוונה לחלוק ולשתף נקודות מבט אישיות עם אחרים.
רוסי קלדרון נולדה בשנת 1965 במקסיקו סיטי, שם היא חיה ויוצרת גם היום. בעלת תואר ראשון בכימיה, בפרמקולוגיה ובביולוגיה מאוניברסיטת UNAM, מקסיקו. בעקבות מפגש עם שיקוף אינסופי של יופי מופשט, שראתה מבעד למיקרוסקופ במהלך לימודיה, החליטה לעשות הסבה ופנתה ללימודי ציור וצילום.

שעות פתיחה: שלישי-חמישי, 10:00 – 17:00; שישי, 10:00 – 13:00
Gallery Hours: Tues.-Thurs., 10:00 – 5 p.m.; Fri., 10 a.m. – 1 p.m.

נעילה : 28.12.2021
אתר האמנית:
https://www.rosicalderonphotography.com/

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- סדן הפקת אמנות.