הודעה לעיתונות

כנס חרום יהודי-ערבי במתנ"ס רהט בכותרת "אנחנו הנגב"

שלום רב לכם, ביום הקשה הזה.

לכולנו ברורות ההשלכות הקשות של הפשע המזעזע שאירע אתמול בבאר-שבע. כוחות קיצוניים ואלימים כבר התחילו לרקוד על הדם ולהפיץ שנאה וקריאות לאלימות ונקמה. הקיצוניים האלה יכולים להבעיר את כל הנגב (למעשה כבר יש תיעודים מדאיגים מהנגב). מול האיום והטרור שהם משליטים אנחנו חייבים לקום ולעשות מעשה. לתת לאנשים - לערבים ויהודים תושבי הנגב - תקווה לעתיד שלנו כאן.

דווקא עכשיו, כשבנגב ערבים ויהודים מפחדים ללכת ברחובות וכוחות קיצוניים צמאים לנקמה מאיימים להבעיר את השטח - בואו לשמוע את הקול של אנשי הנגב, בכנס חירום יהודי-ערבי ב- "אנחנו הנגב" ביוזמת תנועת "עומדים יחד". שבת הקרובה (26.3) הפגנת יום האדמה בכפר הבלתי מוכר סעווה בנגב שבת הקרובה (26.3) הפגנת יום האדמה בכפר הבלתי מוכר סעווה בנגב

הכנס שיתקיים מחר יום חמישי 24.3, בשעה 19:30 במתנ"ס ברהט. בכנס ידברו תושבים ותושבות מהנגב, ערבים.ות ויהודים.ות. הכנס ישודר בזום וההשתתפות בו פתוחה לקהל הרחב.

המטרה שלנו היא להשמיע קול שפוי של שותפות וסולידריות, בזמן שמסביב מתחזקים הקולות של ההסתה והשנאה.

מוזמנים לפנות אליי לפרטים (052-240-6635 רולא)

הירשמו עכשיו سجلوا الآن>> https://omdi.me/3quN3Bh

https://facebook.com/events/s/291697813099796/

الآن تحديدًا، بالوقت الذي يخاف به العرب واليهود في النقب من الخروج للشارع وتهدد قوى متطرفة عطشى للانتقام بإشعال الميدان - تعالوا للاستماع لصوت أهالي النقب، في مؤتمر طارئ يهودي-عربي - "نحن النقب" - والذي سيقام يوم الخميس، ٢٤.٣، الساعة ١٩:٣٠ في المركز الجماهيري برهط. سيُبث المؤتمر عبر منصة زوم والمشاركة به ستكون متاحة للجمهور الواسع.

******************************************

שבת הקרובה (26.3) עצרת יום האדמה בכפר הבלתי מוכר סעווה בנגב

ביום שבת הקרוב – 26.3.22 - תתקיים בכפר הלא מוכר סעווה שבנגב עצרת לציון 46 שנים ליום האדמה, אשר מאורגנת על ידי וועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל. העצרת תוכננה כבר לפני מספר שבועות. המקריות הנוראה של הפשע שבוצע בבאר שבע מספר ימים לפני המועד שנקבע לעצרת מגביר בהרבה את משמעותה וחשיבותה של העצרת, ובה מסר כפול - גינוי חד משמעי של מעשה הזוועה שבוצע בבאר שבע, ובו בזמן עמידה על זכויותיה הנרמסות של האוכלוסיה הבדואית בנגב ובמיוחד של תושבי הכפרים ה"בלתי מוכרים" כלומר הכפרים שממשלות ישראל לדורותיהן מסרבות להכיר בהם ולספק להם את השירותים הבסיסיים ביותר.

יום האדמה היה נקודת מפנה בתולדות הציבור הערבי הפלסטיני בישראל - שהפך משארית עם מוכה לאחר הנכבה לציבור שנאבק על זכויותיו. הוא מהווה מודל למאבק ציבורי, שמנע את הפקעת האדמות בשנת 1976, ובתחנות נוספות רבות בתולדות הציבור הערבי.

השנה, על רקע החרפת מדיניות הנישול הגזענית של הממשלה כלפי האוכלוסייה הערבית-בדואית בנגב, המתאפיינת בהתעלמות ממצוקות חריפות של התושבים ומזכויות אזרח בסיסיות, לצד אלימות משטרתית, הריסות בתים ומעצרים המוניים, הוחלט לקיים את העצרת באחד הכפרים הבדואים הבלתי מוכרים – סעווה, בשעה 15:00.

חד"ש מזמינה אתכם להצטרף להסעות המאורגנות אותה היא תוציא מהתחנות הבאות:
נמיר/איינשטיין (אוניברסיטה): 12:45
נמיר/ארלוזורוב: 13:00
בגין/ הרכבת: 13:15
גן השניים (יפו): 13:30

ניתן להירשם בטופס הבא:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfPs6is1alZHLELOAbIzMLoeCNwNMKYogex2tZJmKeoEVQcgw/viewform?usp=sf_link

או בהודעה למס' 054-5830884 (אדם)

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd08X5YUOOzEi4d5PS1hS26sGWXtuWVeUBUX42_HYrb4Ltvbg/viewform?usp=sf_link

******************************************

מאמר של אבי דבוש ב"הארץ" היום

הפיגוע בבאר שבע מחריד את הלב. מדובר ברצח מתועב במגרש הביתי של אנשי הדרום ושלי באופן אישי. קל לדמיין את ילדינו ואותנו נקלעים לתופת. קל להזדהות עם כאבן הנורא של משפחות ההרוגים ועם מסע הייסורים של הפצועות והפצועים. זהו גם פיגוע מסוכן, ולא בגלל שיש לדאעש ולרעיונות של הארגון המעוות הזה אחיזה אמיתית בשטח. הרוב המוחלט של החברה הבדואית לא נמצא במקום הזה. הוא מסוכן כי הוא מסייע למי שמבקשים לחולל כאוס במרחבי הנגב, בין היתר באמצעות הקמת מיליציות.

זה התחיל לפני שנים עם "רגבים". ארגון שהוקם במאחזים לא חוקיים והתנחלויות ביהודה ושומרון. ח"כ בצלאל סמוטריץ' היה ממוביליו. אנשיו נמצאים בקמפיין שיווקי כבר שנים. הם מוכרים לנו את "חוסר המשילות", מתארים את הנגב כמערב פרוע ומדמם ורואים בבדואים אויב מסוכן למדינה. לאחרונה, הם מציעים לכל מי שרק רוצה לשמוע ספר בשם "בדואיסטאן". הקונוטציות ברורות. קל גם לדמיין מה היה קורה אם ספר כזה היה מסמן את היהודים בארה"ב, רוסיה או בריטניה.

בשנתיים האחרונות, השוליים של רגבים זולגים אל המיינסטרים. בחסות בעיות אמיתיות וקשות של פשיעה בתוך החברה הבדואית ומחוצה לה, יש מי שמצטרפים לניסיונות לערער את הקיום המשותף בנגב. אלו שמדברים על "חוסר משילות" הם בדיוק אלו שהקימו עם מתנחלים ובני ישיבות את "מעלה פולה" וטירטרו מאות שוטרים. הם גם אלה שהפגינו אמש (שלישי) יחד עם ח"כ איתמר בן-גביר, ברוך מרזל ומיכאל בן-ארי בבאר שבע ודרשו, בחסות שרת הפנים של כ-ו-ל-נ-ו, לבטל הנוהל המשטרתי ולהחזיר את הנשק למי שירה במחבל.

מי עומד מולם? מסורת רצופה של עבודה משותפת וחיבורים עמוקים בין יהודים לבדואים. חינוך דו-לשוני ותנועות שהוקמו וחיברו את הקהילות. מועצת הנגב, שאני נמנה על מייסדיה, יצרה גוף משותף לכלל ראשי הרשויות בדרום: בדואים ויהודים, ערי פיתוח ומועצות אזוריות. הרוב - אלה שפועלים את היום-יום ונטועים בנגב - יודעים שהעתיד של היהודים כאן תלוי בחיזוק הבדואים ולהיפך.

החברה הבדואית היא הסובלת הראשית מארגוני הפשיעה ומהנשק הבלתי חוקי. אחרי שמתעלמים במשך שנים ממה שקורה "שם", ישנה זליגה לישובים נוספים ובראשם באר שבע. הביטחון האישי נחוץ לכלל תושבי הנגב. נחוצה אכיפה מוגברת ומבצע איסוף נשק ופגיעה בכנופיות העולם התחתון. יחד עם זאת, מי שמדמיין בנאיביות שזה יספיק - לא מכיר את המציאות. החברה הבדואית היא החברה הענייה בישראל. לצד מנהיגות מדהימה ושכבה גדלה והולכת של בוגרי השכלה גבוהה, כולל מספרי שיא של רופאים ומשפטנים, יש רוב שנאבק על חייו.

כ-150 אלף ישראלים בדואים חיים בישובי הפזורה ללא תשתיות חשמל ומים, חינוך ובריאות. זה לא "חוסר משילות", זו הזנחה. כאשר השכר הממוצע בישובים הבדואים הוא כרבע מהשכר במרכז, ההשקעה בתלמידים דלה להחריד ושיעורי האבטלה הם פי עשרה - אנחנו בבעיה אמיתית. הזנחה כזו היא חממה אדירה לפשע וקיצור דרך למיואשים. כך זה בישראל ובכל מקום בעולם. אנחנו, המזרחים בשכונות, עברנו את זה. יוצאי אתיופיה נמצאים במקום הזה והחברה הערבית, והבדואית בפרט, נמצאים עמוק שם.

רוב תושבי הנגב מבקשים פתרון אמיתי, אך יש מי שמנצלים את המצב לתועלתם הפוליטית. חברי "עוצמה יהודית", הכהניסטים שניצלו את המצוקה בדרום תל-אביב לפני מספר שנים כדי לעשות כותרות, לגרוף הון פוליטי ולהיעלם, צצו במערכה השנייה בנגב. אחד ממנהיגיהם אף הקים מיליציה בשם "סיירת בראל", המגייסת כספים ומתקוטטת עם המשטרה על גוף עצמאי מזוין שיפעל בנגב. קשה לראות את הקשר בין זה לבין הפיגוע הנוראי, אך מי שעשה אותו הוא דווקא פיני בדש, ראש מועצת עומר ותומך נלהב של "סיירת בראל". הוא טען שקריאות ברשתות החברתיות של בדואים להתארגן מול המיליציה הזו עודדו את מוחמד אבו אל-קיעאן, המפגע מהיישוב חורה. ימים יגידו, אבל שפיכת השמן על המדורה הופכת להיות מסוכנת.

המציאות מורכבת, אבל הברירה נעשית חדה מיום ליום: כל מי שנטועים בנגב, מאמינים בעתידו ובחיבור בין בדואים ליהודים ואינם רואים בנגב אזור מלחמה ובשימוש בכוח כפתרון יחיד, צריכים להתגבש כרוב ישראלי ולהשתתף באופן אקטיבי בבניית חיבורים ובעמידה מול מחרחרי הריב והמדון, המאיימים להבעיר את הנגב בדרכים שלא הכרנו בעבר.