הבלוג של Scooper בנושאי מדיה, תקשורת, אינטרנט ותוכן גולשים

גיף ג'ייפג ופינג – ולא בהכרח בסדר הזה

7 בנובמבר 2009 מאת Scooper

זהו פוסט בנושא שמזמן רציתי לדבר עליו - פורמטים של תמונות. נשמע משעמם? אז זהו - שלא, מדובר בנושא פרקטי וחשוב במיוחד.

מדי יום אנו שולחים ומקבלים קבצי תמונות, בהודעות לעיתונות, בערכות למדיה או סתם ממישהו בדוא"ל. הפורמט בו נשמרה התמונה הוא קריטי להמשך השימוש בה, אם בשיבוץ בעיתון מודפס ואם באתרי אינטרנט ובלוגים.

בואו נסקור את פורמטיי התמונות הנפוצים ביותר:

JPG - אין ספק שהוא הפורמט הנפוץ ביותר, גם משום שכמעט כל מצלמה דיגיטלית משתמשת בפורמט הזה כברירת מחדל. יתרונות: כיווץ משמעותי - משמע גודל קובץ קטן ביותר. חסרונות: איבוד מידע וכתוצאה מכך גם איבוד איכות. ניתן לשלוט במידת איבוד האיכות על חשבון גודל קובץ גדול יותר, אך תמיד ישנו איבוד איכות מסויים שבדרך כלל לא נראה לעין אנושית (על תופעה זו בדיוק בנוי אלגוריתם הכיווץ). גזר הדין: לשימוש בתמונות צילום אך ממש לא באיורים/סמלים/לוגוים/טקסט.

GIF - מדובר בפורמט עתיק במונחי מחשב, שנמצא בשימוש נרחב בעיקר באינטרנט. יתרונות: טוב לאיורים ולאנימציה, למתקדמים - ניתן להגדיר צבע אחד שיהיה שקוף ובכך יתאים לשיבוץ על גבי רקעים בצבעים שונים. חסרונות: תומך ב- 256 צבעים שונים בלבד, כלומר לא מתאים לתמונות צילום אלא אך ורק לאיורים/סמלים/אנימציה. גזר הדין: אפשר להפסיק להשתמש בו ולעבור ל- PNG.

PNG - ר"ת של Portable Network Graphics. לפי ויקיפדיה, יוצרי הפורמט קבעו שיש לבטא אותו "פינג", אך בפועל קוראים את ר"ת לאותיותיהן בדרך כלל, קרוב לוודאי כדי למנוע בלבול עם כלי הרשת ping. מדובר בפורמט די חדש (1996) שצמח מתוך מגבלות רישוי עבור GIF... וזה היה שווה את זה. יתרונות: כיווץ טוב וללא איבוד מידע. כמו כן, ערוץ שקיפות הקרוי אלפא המאפשר דרגות שקיפות שונות לשיבוץ מושלם על כל רקע. חסרונות: לתמונות צילום ברזולוציה גבוהה ינפיק קובץ די גדול שיתאים רק לארכיבאות או לעיבוד חוזר, ולכן גזר הדין הוא: לשימוש בכל חומר שאינו תמונת צילום, אז ינפיק JPG קובץ קטן יותר ללא אפשרות לזיהוי אנושי של איבוד האיכות.
לגבי לוגוים - כדאי מאוד להוסיף לכל ערכה לעיתונות קובץ PNG שקוף שיאפשר שיבוץ קליל, כמעט ללא עבודת גרפיקאי. קחו לדוגמה את הערכה לעיתונות של Scooper.

אם אתם לא רצים ליישם את העקרונות שהוצגו לעיל, כדאי מאוד שתעשו זאת בזמן הקרוב. תמונות הן חלק חשוב מאוד מהתוכן ומורכבותן דורשת ידיעה מעמיקה של תכונות הפורמטים השונים על חסרונותיהם ויתרונותיהם.

אין תגובות לפוסט "גיף ג'ייפג ופינג – ולא בהכרח בסדר הזה"

    על מנת להגיב עליך תחילה להזדהות או להרשם לאתר.