הבלוג של Scooper בנושאי מדיה, תקשורת, אינטרנט ותוכן גולשים

רדיו חזק! וחינוכי

8 בינואר 2012 מאת Scooper

העולם צועד קדימה בצעדי ענק: טכנולוגיות חדשות צצות מדי יום וסוחפות איתן המוני משתמשים, המבקשים להשאר מעודכנים ולעקוב אחר כל מה שיש לזירות החדשות, בעיקר הדיגיטליות, להציע.

רבים תוהים האם בעולם בו המדיה ממציאה את עצמה מחדש בגרסה חברתית, הדדית, מדידה ומותאמת אישית, יש בכלל מקום עדיין, לרדיו הישן והטוב. מסתבר, שעל מספידי הרדיו לאכול את כובעם, שכן, הרדיו אינו מראה שום סימני גסיסה. מדהים לחשוב, שלמרות הכסף הרב הנשפך על פרסום בטלויזיה, או הבאזז שמעוררת הרשת חדשות לבקרים, המדיה שעדיין מסמנת את הדרך בחלוציות בתחומי המוזיקה, התרבות והחדשות, היא עדיין, במידה רבה - הרדיו.

במשך השנים הצליח גם הרדיו להיוולד מחדש, כולל בצורתן של תחנות במוסדות חינוך. מסביב לעולם, הבינו כבר לפני כמה עשורים את הבשורה החשובה שעשוי להביא השידוך שבין רדיו ומוסדות חינוך, וגם בארצנו הקטנטונת החלו ב-15 השנים האחרונות, לצוץ תחנות כאלו. אוניברסיטאות רבות ותיכונים ברחבי הארץ, מפעילים תחנות של רדיו חינוכי, כאחד הכלים המרכזיים של המוסדות להעצמת יחידים, לבניית קהילות וטיפוחן וליצירת תשתית לרכישת מקצוע.

אלו מכם שגדלו בשנות ה-90 ודאי זוכרים את הסשנים הרדיופונים של דיוויד סילבר ברדיו של ווסט בברלי (בסדרה בברלי-הילס 90210), וכמה ביטוי וחשיפה הוא קיבל, למרות מצבו החברתי הבעייתי משהו. המציאות, במקרה הזה, אינה שונה מאוד ממה שראינו אז בטלויזיה ואכן תחנות רדיו חינוכי מטפחות בשיטתיות כשרונות, ומחקרים מראים כי יש להן חשיבות מכרעת בהעצמתם של בני הנוער המשתתפים בפרוייקט.

מעבר לערך החינוכי, מסוגלות תחנות חינוכיות שונות, לתת במה רחבה, שאין לה תחרות ברדיו המסחרי, לשידורים של מוסיקה אלטרנטיבית. אי-התלות בשיקולים מסחריים שונים מאפשרת לתחנות אלו להציע למאזיניהן חשיפה לאמנים וסגנונות חדשים ויוצרת אוירה בריאה של העזה אמנותית. אם כך, לא מפתיע כלל לגלות, שתחנות הרדיו החינוכיות נהנות מאחוזי האזנה גבוהים, כאשר מאחורי המספרים מסתתרות גם אזניים איכותיות ומקצועיות. אותו בית גידול רדיופוני מהווה גם פלטרפורמה לאיתור כשרונות (סקאוטינג) רדיופוניים וגיוסם בהמשך לגלי צה"ל כמו גם לגופי תקשורת אחרים.

עבור סטודנטים רבים לתואר ראשון בתקשורת, הרדיו במוסד החינוכי בו הם לומדים הינו הגשר הראשון בינם - רעיונותיהם, עמדותיהם וטעמם ובין קהל רחב, ודווקא מפגש ראשוני, רענן ובלתי אמצעי זה, מייצר את הקסם האותנטי המושך רבים כל כך להאזין.

הזהות הסטודנטיאלית ושוב, היעדר שיקולי הרייטינג, מאפשרים לתחנות לגשש בין שיתופי - פעולה יוצאי דופן עם גופים שונים, כגון: פסטיבלים אלטרנטיביים, אמנים שונים, פרוייקטים חברתיים וכן להקים מיזמים מוזיקליים חדשניים.

כל אלו, יחד עם היעדר הפרסומות, החדשות ודיווחי התנועה, וההיצמדות לתכנים חלופיים, רלוונטיים וממוקדי קהל, הופכים את תחנות הרדיו החינוכי למתחרות ראויות ואיכותיות לרדיו המסחרי, לא רק עבור סטודנטים - אלא גם לקהל המאזינים הרחב.

אין תגובות לפוסט "רדיו חזק! וחינוכי"

    על מנת להגיב עליך תחילה להזדהות או להרשם לאתר.