צביה אלגלי מאיגוד האינטרנט הישראלי
צביה אלגלי מאיגוד האינטרנט הישראלי
לוגו איגוד האינטרנט הישראלי
לוגו איגוד האינטרנט הישראלי
הודעה לעיתונות

בהמשך ל"פרשיית הפדופיל" של היום - מספר המלצות וטיפים להורים - מאיגוד האינטרנט הישראלי

הפרשייה התורנית של הפדופיל ("מומחה המחשבים") שהיום נערך דיון בהערכת מעצרו, מעלה שוב את השאלה של הורים רבים: מה עושים? ברור שפתרונות "מכניים"/טכנולוגיים לבדם (דוגמת תוכנות הסינון למיניהן) אינם נותנים פתרון מספק. מה כן?

צביה אלגלי, מאיגוד האינטרנט הישראלי, נותנת מספר טיפים והמלצות להורים - ולילדים.
מידע מלא ומפורט יותר נמצא באתר - www.safe.org.il, שהקים האיגוד, הכולל מידע ואף פורום תמיכה, המותאם לשכבות גיל שונות (ילדים, בני נוער, הורים ומחנכים).

אלגלי: "בשיחות שאני מנהלת עם הורים, אודות גלישה של ילדים ובני נוער עולות תהיות ומחשבות בנוגע לאינטרנט: שאולי הוא גורם לניכור ולתקשורת לקוייה בין ובתוך משפחות. הורים רבים מוטרדים מכמות השעות שילדים מבלים מול מסכים בכלל ומול מסך המחשב בפרט, חוששים מהתמכרות, משיחות של ילדיהם עם זרים שעלולים לפגוע בהם פיסית ונפשית, מפורנוגרפיה ותמונות קשות שהם עלולים להיחשף אליהן. יחד עם זאת, בודדים הם אלה המעלים על דעתם ניתוק מהרשת. מה שלא קל לביצוע כלל וכלל, אם לוקחים בחשבון כי היא מצויה בכל מקום: בטלפון הנייד, בספריות, אצל חברים, בבתי קפה, ובעיקר משום שזוהי גזירה של ניתוק מחברים, ממקורות מידע, מקניות, סידורים ומהרבה פינוקים נוספים שכבר התרגלנו אליהם. מחקרים שנעשו בעולם מצביעים על כך שמידת החשיפה של ילדים לסכנות ברשת, עולה ככל שעולה מידת החשיפה למידע ותוכן איכותי. הטוב והרע הולכים יד ביד, וקשה מאד להפריד ביניהם".

על אף שיש מודעות לתכנים לא ראויים ולחשיפה של ילדים לפניות שעלולות לסכן אותם, ברור לנו שהיתרונות מרובים מהחסרונות, והחשוב ביותר: ניתן להימנע מחלק גדול מהם. הדרך היא: חינוך, למידה ומודעות.

עצות לשימוש בטוח באינטרנט

  • דעו מה ילדכם עושה ברשת ועם מי הוא מדבר. בקשו ממנו ללמד אתכם להשתמש בכל יישום שעוד לא השתמשתם בו.
  • עזרו לילדכם להבין שאסור לו לתת אף פעם את הפרטים האישיים שלו לחברים מקוונים - מידע אישי כולל את הזיהוי שלו במסרים המיידיים, כתובת האימייל, מספר הטלפון הנייד וכל תמונה שלו עצמו, של המשפחה או של החברים שלו - אם ילדכם מפרסם תמונה או וידיאו באינטרנט, כל אחד יכול לשנות אותה או להעביר אותה לאחרים.
  • אם ילדכם מקבל ספאם - דואר זבל או הודעות sms מטרידות, הזכירו לו לא להאמין לזה, לא לענות לזה ולא להשתמש בזה.
  • לא כדאי שילדכם יפתח קבצים מאנשים שהוא אינו מכיר. הוא אינו יכול לדעת מה הם מכילים - זה יכול להיות וירוס, או גרוע מכך - תמונה או וידיאו לא הולמים.
  • עזרו לילדכם להבין כי אנשים מסוימים משקרים באינטרנט ולכן מוטב שחברים מקוונים יישארו מקוונים. אסור לו להיפגש לעולם עם זרים בלי ליווי של מבוגר שבו הוא בוטח.
  • שמרו תמיד על תקשורת פתוחה כדי שהילד יידע שאף פעם לא מאוחר מדי להגיד למישהו שמשהו גורם לו להרגיש לא נוח.
  • למדו אנשים צעירים כיצד לחסום מישהו ברשת ולדווח עליו, אם הם חשים לא נוח.
  • יש אנשים שיכולים לעזור. דווחו על ניצול ילדים ברשת או קבלו עוד עצות ותמיכה בפורומים שלנו.
  • חשוב ללמוד אודות אפשרויות של סינון, נושא שמתאים במיוחד לגילאים צעירים, שבהם לא ניתן לסמוך עדיין על ה"שוטר הפנימי" של הילד.
  • צריך לזכור שלא להפקיר את הילדים לבדם מול המסכים: בגילאים בוגרים וצעירים כאחד חשוב להעביר מסרים חינוכיים ברורים, וכללים פשוטים להבנה וליישום כיצד לנהוג במקרים של הטרדה או חשיפה לתכנים לא ראויים. צאו לגלישה משותפת. אם תתחילו בגילאים צעירים, תוכלו להנחיל לילדיכם הרגלים נכונים ולהנות הנאה כפולה: מלמידה מואצת ומהשליטה שיש לילד שלכם בטכנולוגיה.

נסחו הסכם גלישה משותף. טיוטת הסכם שתוכלו להשתמש בה כבסיס נמצאת באתר איגוד האינטרנט הישראלי בלינק: http://www.isoc.org.il/safe/parents.html
שתפו את ילדיכם בניסוח והגיעו איתם להסכמות אודות זמני הגלישה, טיפול בתכנים לא ראויים, התקנת סינון, מעקב אחר דוא"ל והשתתפות בקהילות ועוד.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- דוניצה תקשורת.