מדבקות ניקוטינל בשלושה שלבים.
מדבקות ניקוטינל בשלושה שלבים.
חדש, מסטיק ניקוטיל בטעמי פירות ומנטה באריזת חסכון
חדש, מסטיק ניקוטיל בטעמי פירות ומנטה באריזת חסכון
לכסניות ניקוטינל. היחידות בשוק המגיעות עם הכשר.
לכסניות ניקוטינל. היחידות בשוק המגיעות עם הכשר.
הודעה לעיתונות

רגע לפני שאתם לוקחים שאיפה

רגע לפני שאתם לוקחים שאיפה, כדאי לזכור שבראש רשימת ה"נזהרתם לנפשותיכם" עומדת ההימנעות מהעישון, ואם כבר התחלתם – הגמילה.
ד"ר מיכאל ויינפאס

נפתח בחדשות הרעות: מדי שנה מתים בעולם 5 מיליון בני אדם כתוצאה מנזקי עישון. בארץ, 10,000 אנשים מתים מידי שנה מעישון, יותר ממספר המתים מתאונות דרכים, פיגועים ואיידס ביחד.
החדשות הטובות: אין כאלה.
עשן הסיגריה מכיל כ- 4,000 כימיקלים שונים, בהם 350 חומרים רעילים ו- 43 חומרים מסרטנים.

באופן סטטיסטי פשוט, ניתן לומר שעישון מקצר את החיים בעשור.

העישון אחראי לכ- 30% מכלל מקרי המוות מסרטן ובקרב המעשנים ניתן למצוא פי שניים מחלות לב, מחלות כלי דם, שבץ מוחי, מוות פתאומי, מחלות ריאה, ירידה בצפיפות העצם ולא רק.

מרבית התקפי הלב בגיל צעיר הם בקרב מעשנים. עישון גורם גם לאימפוטנציה, לירידה בפוריות בקרב שני המינים, לפגיעה בכושר הגופני ועוד.

אז איך קורה שעישון גורם לכל כך הרבה מחלות אם הוא נשאף רק לריאות?
העשן נספג מהריאות למחזור הדם, משם ללב, ומשם למוח ולכל איברי הגוף דרך מחזור הדם, מבלי שעבר סינון לא בכליות ולא בכבד.

לא לוקח לריאות

זה הזמן לנפץ מיתוס של מעשנים. בכל סוג של שאיפה, האוויר נכנס גם לריאות. בנוסף, אם מרבית העשן נישאר בדרכי הנשימה העליונות, הרעלים נספגים בפה, בשפתיים, בלשון ובחלל האף, ויגרמו לסרטן שם. לא בדיוק נחמה.

ומה לגבי הסיגריות לייט? מדובר בתרמית של יצרני הטבק. יש בהן פחות ניקוטין, מה שגורם למעשן לשאוף עמוק יותר לריאות, כדי לאפשר ספיגה רבה יותר של ניקוטין כדי להגיע לרמות היומיות להן הוא מורגל.

עד כמה העישון הפאסיבי מסוכן? המעשן הכפוי שואף את כל רעלי הסיגריה לריאותיו, מבלי שהוא מוגן אפילו ע"י המסנן שקיים בסיגריה של המעשן. בטווח המיידי, הוא סובל מגירוי בעיניים, כאבי ראש, בחילות וסחרחורות, ובטווח הארוך נמצא בסיכון לכל המחלות שהוזכרו עד כה.

ברכת הנגמל

הנגמלים מתמודדים עם התמכרות פיזית והתמכרות התנהגותית. בשבועיים הראשונים עיקר ההתמודדות הוא מול ההתמכרות הפיזיולוגית וסימנים כמו עצבנות יתר, תחושת מתח, רעד קל, קושי להירדם וקושי להתרכז. בהמשך, עיקר ההתמודדות נובע מהזיקה ההתנהגותית שנוצרה בין פעולות יומיומיות לבין העישון.
השיטות מגוונות ,ורצוי לשלב בין כולן:

סדנאות גמילה
סדרה של כעשרה מפגשים המבוססים על גישה התנהגותית המאפשרת גמילה הדרגתית, שינוי הרגלים, שבירת התניות ורכישת כלים חדשים לגמילה.

גמילה פרטנית אצל מומחה לגמילה מעישון
סדרת מפגשים אצל רופא שהתמחה בגמילה מעישון ועובד בשיתוף עם צוות, הכולל דיאטנית ועובדת סוציאלית. כעת קיים במכבי שירותי בריאות.

תחליפי ניקוטין
נרכשים בבתי המרקחת ללא מרשם ומסייעים רבות במניעת התסמינים של הגמילה. בישראל קיימים תחליפי ניקוטין כמו סדרת "ניקוטינל" הקיימת בצורת מדבקות, מסטיקים ולכסניות ומטרתם היא לספק לנגמל מנות קצובות של ניקוטין כתחליף לניקוטין שבסגריה.

מדבקות הניקוטין הן בחזקת "שגר ושכח" מעניקות למשך 24 שעות את מנת הניקוטין.

מסטיק ניקוטין, מהווה פתרון למבקשים להפסיק לעשן ברגעים "שמתחשק לעשן סיגריה" (טיסה, מסעדה, סרט וכד) ולאלו המעוניינים להפחית מכמות הסיגריות ביום.

לכסניות (היחידות המגיעות עם הכשר), מהוות אלטרנטיבה לאנשים המעוניינים להיגמל מעישון אך אינם יכולים ללעוס מסטיקים, נמנעים מצריכת סוכר, שומרי כשרות או לאלו המעוניינים בשימוש מוצנע ונעים יותר בסביבת אנשים.

כל התחליפים שבסדרה, מגיעים במינונים שונים ומאפשרים למעשן להתאים את התחליף לפי הצורך האישי שלו.
מחקרים רבים מצביעים על כך שמשתתפים בקבוצות לגמילה מעישון מכפילים את סיכוייהם להצליח אם הם נעזרים בתחליפים במהלך הגמילה.

תרופות מרשם
בשוק קיימות שתי תרופות מרשם עיקריות: הוותיקה יותר היא במקור תרופה נגד דיכאון שהוכחה בדיעבד כעוזרת לגמילה מעישון. השנייה פותחה לשם גמילה מעישון, מפחיתה את תסמיני הגמילה ואת ההנאה מהסיגריה. חשוב לציין כי תרופות אלו ניתנות רק בהמלצת רופא ובהפניה רפואית בלבד.

גמילה טלפונית
מכבי שירותי בריאות הקימה לאחרונה שירות פורץ דרך בארץ: מרכז טלפוני לגמילה מעישון. השיטה מאפשרת את יתרונות הזמינות, נגישות, נוחות ואנונימיות. במהלך הטיפול ניתנים כלים יישומיים וטכניקות ייחודיות לגמילה, בזמן קבוע כל שבוע על ידי מומחים לגמילה מעישון

שיהיה בהצלחה
"אין דבר קל יותר מלהפסיק לעשן! עשיתי את זה כבר אלפי פעמים", אמר הסופר מרק טווין.
מצחיק? לא ממש. כדי שלא נגיע לאלפי ניסיונות, מומלץ כאמור לשלב את כל הכלים כדי להעלות את סיכויי הצלחת התהליך.

סיכויי ההצלחה של אדם שמחליט להפסיק לעשן לבד "כי הכל בראש" עומדים על 3%. אותו אדם, שהרופא שלו יעץ לו להפסיק לעשן באחד מהמפגשים עימו, מעלה את סיכויי הצלחתו ל-6%, השתתפות בקבוצה לגמילה מעישון יחד עם היעזרות בתחליפי ניקוטין מעלים את סיכויי הצלחת הגמילה ב51% !

ד"ר מיכאל ויינפאס, בוגר בית הספר לרפואה של אוניברסיטת ת"א, רופא מומחה לרפואת משפחה ומומחה לגמילה מעישון.
מנהל פורום "כיצד להיגמל מעישון" באתר
http://www.doctors.co.il/

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- הראל מורדי תקשורת שיווקית משולבת.