תמונות שצולמו במהלך מבצע התפיסה. צילום: באדיבות רשות העתיקות
תמונות שצולמו במהלך מבצע התפיסה. צילום: באדיבות רשות העתיקות
תמונות שצולמו במהלך מבצע התפיסה. צילום: באדיבות רשות העתיקות
תמונות שצולמו במהלך מבצע התפיסה. צילום: באדיבות רשות העתיקות
הודעה לעיתונות

היסטוריה גנובה אצלך בחצר

במבצע שערכו מפקחי היחידה למניעת שוד עתיקות ברשות העתיקות, נתפסו עשרות פריטים ארכיאולוגים יוצאי דופן ליד הוד השרון

החשוד תכנן למכור את נכסי העבר למרבה במחיר, במסגרת עסק לעיצוב גינות נוי

בנווה ירק שליד הוד השרון נתפסו בסוף השבוע האחרון עשרות פריטים עתיקים מסוגים שונים, בחשד שבעל המקום הבריח אותם מהשטחים וסחר בהם בניגוד לחוק.

במשך שעות ארוכות העמיסו אנשי יחידת השוד ברשות העתיקות באמצעות מנופים את הפריטים. בסך הכל מולאו 3 משאיות, ומשקלם הכולל של הפריטים עומד על כמה עשרות טונות. בין הפריטים שנתפסו, שהקדומים בהם בני יותר מ-2000 שנה: חלקי בית בד, כותרות אבן, בסיסים, משקופים, דלת אבן מפוארת, ו-2 סרקופגים (ארונות קבורה) מגולפים מאבן. על פי החשד, הפריטים הללו נשדדו מאתרי עתיקות שונים בשטחים, והובאו לישראל בניגוד לחוק.

החשוד במעשה - יהודי תושב המרכז, נחקר באזהרה, ומסר כי התכוון לעשות שימוש בפריטים העתיקים במסגרת עסק שהקים לעיצוב גינות נוי.

ברשות העתיקות מדגישים כי אסור על פי חוק להוציא פריטים עתיקים מאתרי עתיקות, וכי בחוק קבועים עונשים של עד 5 שנות מאסר בפועל בגין הפגיעה בעתיקות.

גיא פיטוסי, ארכיאולוג ופקח ביחידה למניעת שוד עתיקות, מציין: "מזה זמן רב שלא נתקלנו בכמות אדירה כזו של עתיקות שדודות, שרוכזו במקום אחד על ידי אדם אחד. המקרה הזה הינו חלק מתופעה גוברת ומדאיגה של הרס בלתי הפיך של אתרי עתיקות הנשדדים למטרת בצע כסף. הנזק שנגרם לאתרים בהוצאת פריטים שכאלה הוא עצום, ופוגע באופן בלתי הפיך ביכולתנו ללמוד אודות התקופות ההיסטוריות השונות ובאפשרות להנחיל לדורות הבאים את המידע והידע ההיסטורי שגלום באתרי העתיקות."

ברשות העתיקות פועלים לשמור ולהגן על ערכי המורשת של מדינת ישראל, ומוסרים צפוי להיות מוגש כתב אישום חמור כנגד החשוד.

לפרטים נוספים ולקבלת תמונות ברזולוציה גבוהה: יוֹלי שוורץ, דוברת רשות העתיקות, [email protected]

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- רשות העתיקות.