צילום:  אורן וקסלר
צילום: אורן וקסלר
צילום:  אורן וקסלר
צילום: אורן וקסלר
צילום:  אורן וקסלר
צילום: אורן וקסלר
צילום:  אורן וקסלר
צילום: אורן וקסלר
הודעה לעיתונות

"גנובים" תערוכה חדשה במוזיאון אשדוד ע"ש קורין ממן בשיתוף רשות העתיקות ומחוז דרום במשטרת ישראל

תערוכה לא שגרתית יוצאת לדרך באשדוד: בעקבות פריצה שארעה לפני מספר חודשים במוזיאון אשדוד ע"ש קורין ממן, במהלכה נשדדו מהמקום פריטים ארכיאולוגיים, הוחלט במוזיאון על הקמת תערוכת "גנובים", שתעלה את תופעת שוד העתיקות בישראל למודעות הציבור.

בתערוכה, שהוקמה בשיתוף רשות העתיקות ומחוז דרום במשטרת ישראל, מוצג מבחר גדול של פריטים גנובים ומזוייפים אשר נתפסו ע"י היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות.
מדי שנה נפגעים אתרים ארכיאולוגיים על יד שודדים ומחפשי אוצרות, החופרים ללא רשות במטרה לגלות עתיקות יקרות ערך לצרכי מסחר ואספנות. פעולות השודדים מדלדלת את משאבי העתיקות הלאומיים, ומוחקת דפים שלמים מן ההיסטוריה.

ביום א' הקרוב, 10/10 בשעה 19.30, יתקיים אירוע הפתיחה החגיגי של התערוכה ברחבת המוזיאון, בהשתתפות בכירים בעיריית אשדוד, ברשות העתיקות ובמשטרה.

עוד מוצגים בחללי המוזיאון כובעים של שוטרים מתוך אוסף בינלאומי של משפחת שווליה. ג'ק שוולייה היה שוטר במשך 30 שנה. בפגישותיו עם אנשי משטרה מרחבי תבל החל להחליף ולאסוף כובעים ומדי שוטרים עם עמיתיו למקצוע. אוסף זה מונה כיום כ-400 כובעים, וכן 100 מדי שוטרים מארצות שונות. בתערוכה מוצגים 80 כובעים מארצות שונות. מוצג מיוחד הינו כובע משוויצריה, משנת 1830.
בתערוכה מוצגים גם אביזרים שמשמשים את אנשי המשטרה ללכידת פושעים. מוצג מיוחד הינו דגם של זירת פשע, אשר שימש בשנות ה- 50 להצגת "זירת הפשע" בבית המשפט.
בתערוכה גם אביזרים ללכידת גנבים שעוצבו במיוחד על ידי מעצבות תכשיטים. כך, למשל, המעצבת הדר מקובקי יצרה מ-5,500 אזיקוני פלסטיק מעין שק גדול לתפיסת גנבים. אמנית הצל מירטה אדרי הכינה מיצג ובו צלליות של גנבים ושודדים מפורסמים כגון פרומתאוס-גיבור מהמתולוגיה היוונית אשר גנב אש מהאש הקדושה והביאה לבני אדם. צלליותיהם של 40 השודדים מהסיפור הנודע 'עלי באבא' מוקרנות על הקיר, ועוד הפתעות "גנובות". התערוכה תוצג עד פברואר 2011.

  1. מצבור נרות גנובים
  2. נסיון להברחת משקולת נדירה בתוך ספר
  3. משמאל - כלי חרס מקורי, מימין - כלי חרס מזוייף
  4. מנורה מודרנית או בקבוקון עתיק? הדגמת תהליך זיוף

לפרטים נוספים: יעל ויזל, אוצרת התערוכה - מוזיאון אשדוד ע"ש קורין ממן, 8543092 – 08
יוֹלי שוורץ, דוברת רשות העתיקות, 052-5991888 / [email protected]
סנ"צ שרית פיליפסון, דוברת מחוז דרום, משטרת ישראל, 050-6274359

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- רשות העתיקות.