הודעה לעיתונות

סובלים מהזעת יתר? תזריקו בוטוקס!

הזעת יתר הינה מצב שבו ייצור מוגבר של זיעה גורם להפרעה ניכרת בפעילויות היומיומיות, ולפגיעה באינטראקציה חברתית ובתפקוד במקום העבודה. בחום ובלחות הישראלי, ניתן לראות אנשים רבים שמסתובבים עם עגלי זיעה בבית השחי לדוגמא. כעת, אין צורך להסתובב עם תחושת הבושה – הזרקות בוטוקס מונעות את התופעה!

מאת: ד"ר בת-שבע מרקוס, מומחית למחלות עור, מנהלת המרכז לרפואה אסתטית , מלר"ם המרכז הרפואי תל-אביב

קיימת הגדרה כמותית של הזעת יתר ( למעלה מחמישים מ"ג זיעה בדקה) אשר נמדדת בעבודות מדעיות. בפועל לא נעשית הבדיקה באופן כזה, אלא בהתבסס על תלונות המטופל: הזעה מוגברת סובייקטיבית אשר מסבה אי נוחות קשה וכרוכה במבוכה חברתית והרגלים כמו מקלחות והחלפת חולצות תכופות, לבישת ביגוד שחור בלבד או שכבות על מנת להסתיר את כתמי הזיעה , ועד כדי הימנעות ממגע פיזי- כאשר המדובר בהזעת יתר בכפות ידיים. לעתים קרובות המטופל לא יזיע בעת הביקור במרפאה כיון שיגיע לאחר מקלחת.

חשוב להבחין בין הזעת יתר מפושטת- אשר יש לברר גורם אפשרי לה ובין הזעת יתר ממוקמת המופיעה בבתי השחי או כפות ידיים או רגלים. הזעת יתר זו נובעת מגורם לא ידוע ("אידיופטית" בשפה מדעית), מושפעת ממצב רגשי וקיים רקע משפחתי בשליש עד שני שליש מהסובלים ממנה.

האפשרויות לטיפול בהזעת יתר ממוקמת מוגבלות יחסית:

1.דאודורנטים אנטי-פרספירנטים המכילים מלחי אלומיניום, היעילים בחלק מן המקרים.
2. תרופות אנטי-כולינרגיות אשר נטילתן כרוכה בתופעות לוואי אשר אינן מצדיקות לרוב את השימוש בהן.
3. מכשירי יונטופורזיס אשר ניתן לרכוש ברשת, ואף בארץ. מכשירים אלו כרוכים בהשריית האבר המזיע מדי יום בתוך אמבט אשר דרכו עובר זרם חשמלי נמוך ויעילותם גבוהה: עד 85% הפחתה בזיעה לפי עבודות שנעשו. מטבע הדברים- היות ונדרשת השריה, הם פחות מתאימים לטיפול בבתי השחי אך בהחלט מומלצים להזעת יתר בכפות. (דוגמא למכשיר כזה: DRIONIC ).
4. הזרקת בוטולינום טוקסין.
5. הליכים כירורגיים שונים כסימפטקטומיה, הסרת הרקמה המזיעה בבתי השחי וכדומה.

הזרקת בוטולינום טוקסין
לגיטימי ומקובל כיום לטפל בהזעה לבתי שחי מטעמים אסתטיים בלבד גם ללא כל התסמינים של הזעת יתר. הטיפול להזעה בבתי השחי כרוך באלחוש עם קרם למשך 30-60 דקות, ולאחר מכן הזרקת הבוטולינום טוקסין ("בוטוקס" או "דיספורט") לעור בית השחי במרווחים קטנים. הטיפול כרוך באי נעימות קלה בלבד, נמשך מספר דקות ואין למעשה כל הגבלות אחריו למעט המלצה לא להשתמש בדאודורנט ביממה שאחרי באזור שעבר את הזריקות על מנת למנוע גירוי מקומי.
שבוע עד שבועיים לאחר מכן ניתן לצפות העלמות מרבית ההזעה- אחוזים הנעים בין 70 ל-90 אחוזי הפחתה בזיעה.

הטיפול לכפות שונה במספר היבטים- ראשית, נדרשת הרדמה עמוקה יותר –אשר כשלעצמה כרוכה בכאב מסוים ונעשית בהזרקה לשורשי כפות הידיים. פעולת ההזרקה של הטוקסין כרוכה באי נעימות, ולבסוף- צפויות תופעות לוואי כחולשת שרירים זמנית - שכן כזכור הטוקסין משפיע לא רק על הבלוטות אלא גם משתק שרירים. יחד עם זאת אותם מטופלים הסובלים מהזעה קשה בכפות ונמנעים מהליך ניתוחי מכל סיבה שהיא ייהנו מאד מהשפעות הטיפול.

לאחר הזרקה של בוטולינום טוקסין להזעת יתר ניתן לצפות להשפעה הנמשכת שישה עד תשעה חודשים, שלאחריהם יש לחזור על ההזרקה. בפועל מרבית המטופלים בוחרים להגיע בתחילת הקיץ לטיפול, והמהדרים מקפידים לשמור על היובש עם הזרקות דו-שנתיות- כתלות בכמות ההזעה ובכיס.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- איכילוב - המרכז הרפואי ת"א.