הודעה לעיתונות

הרשות השנייה קיימה "שולחן עגול" בנושא קידום אחריות הורית לצריכת המדיה של ילדים

הרשות השנייה קיימה "שולחן עגול" בנושא קידום אחריות הורית לצריכת המדיה של ילדים, בהשתתפות בני נוער, מומחים, גופי שידור, נציגי ארגונים ציבוריים, אנשי רגולציה ואנשי חינוך

הדיון עסק בכלים שיש להעמיד לרשות הורים על מנת להגביר מעורבות הורית בצריכת תקשורת ביקורתית ומושכלת של ילדיהם

הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו קיימה אתמול (2.8.11) פורום "שולחן עגול" בנושא קידום אחריות הורית לצריכת המדיה של ילדים. במסגרת הדיון נבחנו רעיונות שונים לקידום הנושא, הוצגו נתונים ביחס לצריכת מדיה בקרב צעירים, הוצגו מחקרים על מקומם של הורים במציאות טכנולוגית משתנה ודנו במצב הרצוי ובכלים שיש לספק להורים על מנת לסייע. הרעיונות שהועלו לדיון על ידי המשתתפים ישמשו את הרשות השנייה להמשך קידום הנושא, בשיתוף פעולה עם כלל הגורמים.

מטרת הדיון לחדד את הקשר שבין הגורמים המעורבים והאינטראקציה שעל הרשות השנייה כגוף שאמון על הנושא, לעודד ולקדם. שאלות עקרוניות ומעשיות רבות הובאו לדיון בפורום, ביניהן, האם ניתן להטיל על ההורים את האחריות לצריכת התקשורת של ילדיהם, בסביבת התקשורת החדשה? מהם הכלים שעל המדינה ועל גורמי השידור להעמיד לרשות ההורים כדי לאפשר להם לשאת באחריות באופן מעשי? מהי אחריות המשדרים, ובעיקר אלה הפועלים במקביל בזירה הטלוויזיונית ובאינטרנט? מהי אחריות הרגולטור, בהעצמת הורים, במתן כלים ביקורתיים לילדים ובמניעת תכנים העלולים לפגוע בהם? ועוד.

בין המשתתפים: השופטת בדימוס סביונה רוטלוי, פרופ' עמוס רולידר, המרכז לייעוץ והכוונת הורים, פרופ' סילביה פוגל – ביז'אווי, המכללה למנהל, נציגת המועצה לשלום הילד, ד"ר טלי תאני הררי, אוניברסיטת בר אילן, גב' חנה שדמי - מנהלת שפ"י משרד החינוך, גב' אתי בנימין, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, גב' שירה מגן, מנהלת אתר מחוברים בפורטל "על הגובה" עמותת סנונית, גב' דורית באלין, מפמ"ר תקשורת וקולנוע משרד החינוך, עו"ד עמית אשכנזי – יועמ"ש הרשות למשפט וטכנולוגיה, כפיר פרבדה, מנכ"ל פרבדה מדיה, נציגי מועצת הנוער, נציגי הזכיינים- טלי גורן, סמנכ"ל רגולציה בקשת, אירית אמבר, סמנכ"ל הפקות בקשת ומירי נאור מנהלת הרגולציה של קשת, דבורה קמחי, היועצת המשפטית של ערוץ 10 וקרני זיו סמנכ"ל התכניות בערוץ 10 , חברי מועצת הרשות השנייה וחברי הנהלת הרשות.

בדיון נדונו כלים רצויים לעידוד הורים לצריכת מדיה משותפת ומתווכת עם ילדיהם, ביניהם פנייה להורים באמצעות המדיה, מפגשים עם הורים, שיפור מיומנויותיהם במדיה חדשה, הגברת המודעות להשפעות המדיה ועוד. ראש תחום תכנון ופיתוח ברשות השנייה, נועה אלפנט לפלר הציגה בדיון ממצאים מסקר ביחס למעורבות הורים בצריכת המדיה של ילדיהם וסקירה משווה של פעילויות ויוזמות בנושא מהעולם.

בסקר מדווחים מרבית בני הנוער שהוריהם אינם משוחחים איתם על התכנים הנצפים בטלוויזיה (מעל ל80% השיבו כי הוריהם משוחחים איתם לעיתים רחוקות או אף פעם לא) ומעורבים עוד פחות בהרגלי צריכת התוכן באינטרנט של ילדיהם (מעל ל -60% דיווחו שהוריהם כלל אינם יודעים אילו תכנים הם צורכים באינטרנט).

מהסקירה המשווה עולה כי הכלי האפקטיבי ביותר לקידום צריכת מדיה מושכלת הוא "תיווך אקטיבי" של ההורים. פעולות לקידום אוריינות תקשורת ואחריות הורים במדינות שונות כוללות קמפיינים, פעילות ומידע במסגרת אתרי אינטרנט ייעודיים לילדים ולהורים, סדנאות הכשרה להורים ועוד. רגולטורים של תחום המדיה ברחבי העולם ממלאים משימות בנושא זה, בתוקף חוק או באופן וולונטרי.

לדברי ד"ר אילן אבישר, יו"ר מועצת הרשות השנייה, "הרקע ליוזמה לקיום המפגש הוא השינוי במאפייני התוכן במדיה האלקטרונית ובאופן צריכתו לצד הדומיננטיות של הטלוויזיה בזירה הביתית ושעות הצפייה הרבות. אנו עדים להתלכדות בין פלטפורמות ובין תכנים באמצעי התקשורת האלקטרונית, דומיננטיות גוברת של הרשתות החברתיות, וריבוי התכנים המעודדים חשיפה וויתור על פרטיות, כל אלה יוצרים אתגרים חדשים בהסדרה, הן ברמת המדינה והן ברמה המשפחתית.

לצד ההתפתחויות הטכנולוגיות, הצפייה בטלוויזיה "המסורתית" ובעיקר בערוצי הברודקסט נשארת משמעותית ואף מתחזקת. היקפי צפייה גבוהים ושעות צפייה רבות (כ-4 שעות ביום) מביאים לדומיננטיות של הטלוויזיה בחיים המשפחתיים ומדגישים את האתגר בהסדרה אחראית, הנדרשת מכל הגורמים המעורבים."

לדברי ד"ר עליזה לביא - חברת מועצת הרשות השנייה ויו"ר ועדת מחקר ורב תרבותיות של המועצה ויוזמת השולחן העגול, "נדרשת התגייסות של הכפר כולו כדי לגדל ילדים בסביבה תקשורתית משתנה. המצב הקיים מחייב שיתוף פעולה מתמשך ועקבי בין הגופים השונים: מערכת החינוך, גופים המגנים על ילדים, הרוגלטור, גופי השידור, ארגוני הנער ועוד. המענה למצוקה יינתן בהנגשת האפשרויות החינוכיות להתמודדות עם צריכת תקשורת ביקורתית. זו חובתנו להתאים עצמנו לעולמות המשתנים של הילדים ולהגן עליהם. צריך פיקוח הורי מגיל צעיר. אני ממליצה להורים להגביר פיקוח. זו לא זכות. זו חובה. קידום אוריינות התקשורת והאחריות ההורית הם אמצעים להעצמה הורית ולהעצמת המשתמש, וליצירת פיקוח "מלמטה". ולקידום שימוש מושכל ושקול במדיה תוך עידוד לצפייה אקטיבית ומימוש הבחירה האישית המודעת."

לדברי מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה, "תפקיד המדינה בהקשר זה הינו בהעצמת האזרחים וזאת על ידי העצמת ההורים מחד גיסא ומתן כלים לילדים ולצעירים מאידך גיסא לצריכה מושכלת נכונה וביקורתית של מידע תקשורתי.

לדבריו, "השולחן העגול" חיזק אותנו בטיפול בנושא בדרכים אופרטיביות, ביניהן:

  • המשך שיתוף פעולה עם משרד החינוך לבניית תכנית לימודים ומתן כלים לילדים בבתי הספר.
  • הדגשת האחריות הציבורית בשידורי זכייני הרשות השנייה בשל עוצמתו של השידור הלינארי ושיעורי הצפייה הגבוהים.
  • קידום מנגנון הסיווג והסימון של משדרים והנגשתו להורים תוך הטמעת השינויים שיאושרו על ידי משרד התקשורת.
  • קידום חשיבה יצירתית לגבי קוד אתי לאתרי האינטרנט."
לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו.