מפרסם: ירון מיכאלי תקשורת ויחסי ציבור
תאריך: 10/11/2011 23:08
עדכון: 10/11/2011 23:09
נושא: איכות הסביבה, טבע
צילום: דרור גלילי
צילום: דרור גלילי
הודעה לעיתונות

היסטוריה באגמון החולה : דאה שחורת כתף מקננת באתר הצפרות הגלילי

זוג דאות בנה לו קן בפארק ובו ארבע גוזלים. לקהל המבקרים בפסטיבל "חורף של ציפורים" מצפה חוויה מיוחדת במינה

דאה שחורת כתף, עוף דורס יפהפה, שמקורו באפריקה ואסיה, נצפה לראשונה מקנן באגמון החולה של הקרן הקיימת לישראל.

בכל עונת נדידה (סתיו ואביב), חולפות מעל ישראל למעלה מחצי מיליארד ציפורים נודדות. אלפים מהן נשארות באגמון בתקופת החורף, ואחרות בוחרות לקנן בעונות האביב והקיץ.
צפרי מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע רגילים בדרך כלל לדווח על ציפורים שהולכות ונכחדות מישראל, אלא שהפעם נתקלו בתופעה הפוכה - קינון של עוף דורס שמעולם לא קינן בארץ.
הדאה שחורת הכתף היא דורס בינוני שמקנן באפריקה, מזרח אסיה ודרום אירופה. תצפיות בדאות שחורות כתף בישראל התרבו בשנים האחרונות, אולם בפעם הראשונה נצפה קינון פעיל, בשטחי אגמון החולה !!

זוג הדאות באגמון החולה הפתיע מאד את הצפרים, בכך שבחר לקנן בסתיו. רוב ציפורי ישראל מקננות באביב ומיעוטן בקיץ ואף בקיץ המאוחר. הדאה, שהיא במקורה עוף טרופי, בחרה לקנן באביב הטרופי (מדרום לקו המשווה כעת אביב).

זוג הדאות נצפה לראשונה באוגוסט, ומההתחלה הן הראו סימנים של קינון: חיזור, הזדווגויות ומאוחר יותר גם הבאת חומרי קינון. הקן התגלה בספטמבר על ידי אנשי החברה להגנת הטבע, ומאז נשמר הקינון בסוד והאזור נסגר, כדי לא לאפשר הפרעות לקינון הייחודי.

אנשי תחנת הטיבוע באגמון החולה צפו בגוזלים בקן. מדובר בארבעה גוזלים בני כשלושה - ארבעה שבועות, שבכל יום כנראה יפרחו מהקן. רוב היום הנקבה שוהה באזור הקן ומגנה עליו באגרסיביות מכל פולש פוטנציאלי, הזכר עוסק בצייד ומספק לגוזלים ולאם מזון, המורכב בעיקר מנברנים שהוא צד בשדות הסובבים את אגמון החולה.

בפעם האחרונה שנתגלה מין חדש של עוף דורס מקנן בישראל היה בסוף שנות ה -80, אז התגלה לראשונה בישראל קן של נץ מצוי. היום מקננים בישראל מאות זוגות של ניצים מצויים. במקרה של הדאה שחורת הכתף - מדובר בדורס שאיננו נוהג לנדוד. דן אלון, מנהל מרכז הצפרות בחברה להגנת הטבע: הדאה נפוצה מאד באזורי התפוצה המקוריים שלה אבל כמעט לא זזה משם. מאידך: העולם משתנה מיום ליום והמקרה הזה הוא מקרה פרטי שמלמד על מגמה רחבה יותר. האדם משנה את העולם מייצר בתי גידול חדשים . העולם מתחמם והמדבר נודד צפונה. יש מינים של בע"ח והדאה בהחלט יכולה להיכלל בניהם שרמת הסתגלנות שלהם מאד גבוהה, כלומר: הגיעו במקרה לאזור האגמון ראו כי טוב : יש מזון בשפע, מזג אוויר טוב, יש מקום לקנן למה לא להישאר. ייתכן מאד שבתוך כמה שנים משפחה אחת של דאות שחורת כתף יהפכו למשפחות רבות כי יש את כל התנאים".

הציבור הרחב יוכל לחזות בדאה השחורה במהלך פסטיבל "חורף של ציפורים 2011" שיוצא לדרך בשבוע הבא. הפסטיבל הוא יוזמה משותפת של המשרד לפיתוח הנגב והגליל, הרשות לפיתוח הגליל, החברה להגנת הטבע, קרן קיימת לישראל, רשות הטבע והגנים ועמותות התיירות בגליל בגולן ובעמקים.

במסגרת הפסטיבל הגליל יארח גם כנס צפרים בינלאומי אליו יגיעו מאות צפרים מחו"ל, עבורם הדאה היא אטרקציה מיוחדת, שכן מדובר בציפור נדירה גם במושגים של צפרים בעלי ניסיון. הכנס ידון בין השאר בשינוי שחוות הציפורים במהלך נדידתן, כתוצאה השינויים האקולוגים שהעולם עובר שינויים שהפכו את אגמון החולה, שהוקם ע"י הקק"ל בשנות ה 90 של המאה ה 20, לאחד מאתרי הצפרות החשובים בעולם.

http://birds.galil.gov.il/

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ירון מיכאלי תקשורת ויחסי ציבור.