הודעה לעיתונות

מרכז רפואי תל-אביב: נתונים ודגשים לשנת 2011 לרגל יום האיידס הבינלאומי

ד"ר דן טורנר, מנהל מרכז האיידס במרכז הרפואי תל-אביב: "30 שנה למגיפת האיידס – העסק אינו ורוד!"

100 מטופלים חדשים מידי שנה במרכז האיידס של בית החולים. אחוז גבוה מאובחן בשלב מאוחר. 65% מהנשאים החדשים מהקהילה הגאה. לרגל יום האיידס – מרתון בדיקות חינם!

מאז גילוי מגיפת האיידס בשנת 1981, חלו הרבה שינויים לטובה כמו: טיפול תרופתי שמאפשר לחולים איכות חיים טובה וחיים ממושכים, לפעמים יותר ממחלות כרוניות אחרות נפוצות. למרות זאת אנו עדיין עומדים בפני אתגרים לא מבוטלים. נכון להיום, לא ניתן להבריא מהמחלה. גם בעידן הטיפולים היעילים החולים חשופים לתופעות לוואי לא מעטות כמו בעיות לב, מחלות ממאירות ותופעות של הזדקנות מוקדמת. חלק מהתרופות עדיין יכולות לגרום לעלייה בשומנים בדם וכן תופעות של נדידת שומנים שמשנה את מבנה הגוף. מצד שני אנו יודעים שהנגיף עצמו גורם לתופעות דומות ובשכיחות גבוהה מהטיפול עצמו, מה שמביא אותנו להתחיל היום את הטיפולים מוקדם יותר.

עניין נוסף הוא שחלק מהחולים החדשים נדבקים בנגיף שעמיד לתרופות כך שהאופציות הטיפוליות קטנות אצלם.

קל מאד להימנע מהדבקה במחלה ובכל זאת אנו עדים בשנים האחרונות לעלייה במספר הנשאים בעולם המערבי וכן בתל-אביב בעיקר בקרב הקהילה הגאה. מנתונים בערים גדולות בארה"ב ואירופה כ 15-20% מקהילת ההומו-סקסואליים הגברים נושאים את הנגיף. למרות שאין נתונים בארץ, לאור אורח החיים של הקהילה בתל-אביב, סביר להניח שמדובר במספרים דומים.

השנה כמו בשנים האחרונות התווספו למספר המטופלים במרכז הרפואי ת"א כ - 100 מטופלים חדשים, כך שהיום נמצאים במעקב מסודר מעל ל – 1,100 מטופלים. חלק מהמטופלים מתגלים בשלב הראשון של ההדבקה, אך לצערנו מספר לא מבוטל מתגלה בשלב מאד מאוחר עם מחלת איידס קשה שדורשת אשפוז ומידי פעם זה אף נגמר בתמותה.

בין החולים שהתגלו בשנתיים האחרונות כ- 65% הם הומוסקסואלים והגיל הממוצע של החולים החדשים הוא 35 כאשר אנו עדים לשתי קצוות: מעל לגיל 50 ובסביבות ה- 20.

המשך ההדבקה במחלה הוא למרות המודעות (בעיקר בקהילה הגאה!). אנשים רבים מספרים שהם מקיימים יחסי מין מוגנים, אך לעיתים קרובות הם משתתפים במסיבות בהן שותים אלכוהול ולוקחים סמים שונים שמטשטשים את המודעות באותו רגע וסביר להניח שכך נדבקים.

ד"ר דן טורנר, מנהל מרכז האיידס, במרכז הרפואי תל-אביב ממליץ לכל האוכלוסייה ובמיוחד לאלו שנחשבים באוכלוסיית סיכון, לקיים יחסי מין מוגנים עם קונדום, ולהימנע מלקיחת סמים שיטשטשו את שיקול הדעת. בנוסף כדאי להיבדק באופן תכוף כדי שאם חס וחלילה נדבקתם לא תתגלו בשלב מאוחר בו יהיה קשה לטפל והסיכון לתמותה יהיה גבוה.

מרתון בדיקות לגילוי HIV

לרגל ציון 30 שנה לגילוי מחלת האיידס ויום האיידס הבינלאומי, המרכז הרפואי תל-אביב בשיתוף עם הוועד למלחמה באיידס ונטלי שירותי רפואה ובחסות רדיו תל-אביב מזמינים את הקהל הרחב למרתון בדיקות איידס חינם ביום שישי 2.12.11, בין השעות: 10:30-13:30 בדיזנגוף סנטר תל-אביב. אנא הצטיידו בתעודת זהות.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- איכילוב - המרכז הרפואי ת"א.