הודעה לעיתונות

קלוריות וסופגניות - ד"ר אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי תל-אביב

סופגניות ולביבות , מאכלי חנוכה המסורתיים, אהובים על ידי הילדים וההורים כאחד, גם בגלל טעמם הנפלא וגם עקב אווירת החג המיוחדת שהם מקנים. ובכל זאת, כדאי לדעת שהן סופגניות והן לביבות אינם מאכלים תמימים והם מכילים הרבה מאוד קלוריות, מה שחשוב לכל אלו השומרים על משקל ורמות סוכר ושומנים בדם.

כמה עולים לנו מאכלי החג?

1. סופגנייה – סופגנייה "רגילה" מכילה כ-300 קלוריות בממוצע, כאשר כמות הקלוריות בסופגנייה אחת גדולה ומלאת ריבה יכולה להגיע בקלות ל-450-500 קלוריות. למה הערך הקלורי כה גבוה? הערך הקלורי הגבוה מוסבר גם על ידי הספיגה המואצת של השומן על ידי הבצק (סופגניה – סופגת), שכן ידוע שלפחמימות יכולת גבוהה במיוחד לספוג שמן, וגם על ידי התוספת הגדולה של הסוכר – בתוך הבצק עצמו, במילוי (ריבה, שוקולד, ריבת חלב ועוד) וכן על גבי הסופגנייה.

2. לביבה – מאחר והלביבה מורכבת גם היא מפחמימות (תפוחי אדמה, קמח) גם הן סופגות שמן בקלות ובמהירות ולכן למרות שלביבה אינה מכילה סוכר היא עשירה בשומן וקלוריות, כך שלביבה ממוצעת מכילה כ-200 קלוריות. ניחא אם היינו אוכלים לביבה אחת, הבעיה היא שבדרך כלל אנו לא מסתפקים בלביבה אחת ואוכלים כמה ועוד כמה כך שאפשר להעמיס הרבה קלוריות בכל פעם שאוכלים לביבות.

שימו לב – בנוסף לערך הקלורי הגבוה של מאכלי החנוכה, כדאי לא לשכוח ששומן שנמצא בשימוש לטיגון חוזר מספר פעמים מתחמצן, מה שמהווה מפגע בריאותי, מאחר ועלולים להיווצר בו חומרים מסרטנים.

טיפים חשובים לשמירה על המשקל והבריאות במהלך החג:

1. אפשר לאכול את מאכלי החנוכה, אך במידה, לא להרבות בזלילת סופגניות ולביבות למרות טעמם הנפלא. המלצה שלי : אם אתם רוצים לאכול סופגנייה תקנו סופגנייה בודדת ואיכלו אותה מחוץ לבית. אל תתפתו לקנות קופסת סופגניות במחיר מוזל – בסוף זה עולה ביוקר.

2. אם מכינים סופגניות או לביבות בבית – הקפידו על הכללים הבאים:
א. להחליף את השמן לעיתים קרובות.
ב. להכין את הסופגניות והלביבות קטנות.
ג. לגבי סופגניות - לא למלא במילוי או לשים מעט רק בשביל הטעם.

3. אם אוכלים לביבות שימו לכם מנה בצלחת בתוספת כמות גדולה של ירקות והימנעו ממילוי חוזר של הצלחת.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- איכילוב - המרכז הרפואי ת"א.