מפרסם: רב תקשורת
תאריך: 28/05/2012 11:21
נושא: אמנות, ספרות, ערבים, תרבות
אלטייב ע'נאים זוכה פרס טבע לשירה 2012, צילום אנשו גוש
אלטייב ע'נאים זוכה פרס טבע לשירה 2012, צילום אנשו גוש
הודעה לעיתונות

המשורר אלטייב ע'אנאים הוא זוכה פרס טבע לשירה לשנת 2012 - הפרס בשווי 20,000 ₪ הוענק לע'אנאים בפסטיבל המשוררים במטולה

המשורר אלטייב ע'אנאים הוא זוכה פרס טבע לשירה לשנת 2012 - הפרס בשווי 20,000 ₪ הוענק לע'אנאים בסוף השבוע במסגרת פסטיבל המשוררים הישראלי במטולה בהפקת בית הקונפדרציה

פרס טבע לשירה הוענק השנה לאלטייב ע'אנאים, משורר , מתרגם ועיתונאי מבאקה אלע'ארבייה בטקס מיוחד במסגרת פסטיבל המשוררים הישראלי ה-15 במטולה בהפקת בית הקונפדרציה.

"פרס טבע לשירה" מוענק מדי שנה על ידי חברת "טבע". הפרס מוענק למשורר/ת בראשית דרכו/ה. ועדת השופטים בפרס "טבע" לשנת 2012 כללה את אפי בניה, אורי הולנדר, אלחנן ניר ובני ציפר. הועדה העניקה לע'אנאים את הפרס בשווי כולל של 20,000 ₪.

אלטייב ע'אנאים , בן 30 הוא משורר, מתרגם ועיתונאי מהכפר בּאקה אלע'רבּייה, בו חי וממנו פועל. ע'אנאים כותב בשתי השפות הערבית והעברית ובימים אלה עושה את עבודת הדוקטורט שלו במחלקה לספרות עברית באוניברסיטת ת"א. ע'אנאים תרגם את לקט מהשירה הפלסטינית החדשה, בהוצאת מטען שיצא לאור לפני חודשים ספורים. לקט זה מהווה דגימה עדכנית לספרות הפואטית הנכתבת כאן ועכשיו: המשוררים הפלסטינים החיים בישראל, המשוררים הפלסטינים החיים בגדה וגם אלה החיים ופועלים מעזה. כמו כן תרגם את האנתולוגיה השירית שירה מפרקת חומה ותרגם את אסופת השירים לא נעזוב. ע'אנאים הוא חבר מערכת מגזין ארץ אחרת והשתתף בפסטיבלים של שירה בארץ ובעולם.

בנימוקי הפרס כתבו השופטים: אלטייב ע'נאים הוא בן למשפחת משוררים ערבים. אביו, מוחמד ח'מזה ע'נאים, כילה את חייו הקצרים בניסיונות ליצירת מפגש - כשם כתב העת שערך במשך שנים רבות - בין השירה הערבית לעברית. אי אפשר על כן להביט באלטייב ובשירתו שלא כתגובה על השירה והחיים של אביו וכהמשכה; כקריאה גיבורה לתת לקול הערבי שנדחק לשוליים את הזכות שלא להיות קוריוז אלא חלק אינטגראלי ומרכזי בתרבות.
אלטייב ע'נאים אינו משורר המחפש דרכים מקוריות להבריק בברקי שווא אלא כותב קלסיציסטי בעל מחויבות לעבר ולתרבות, המתמסר זה כבר כמה שנים, לא רק בשיריו, אלא גם כאינטלקטואל וחוקר ומסאי, לבעירה הפנימית שלו להשמיע את הקול הנדחק, בהפצה בעברית של קול השירה הפלסטיני".

ועוד כתבו השופטים : מבחר השירה הפלסטינית שראה אור לא מכבר בתרגומו ובעריכתו, נועד לנער אותנו, הקוראים העברים, מן הבורות שלנו ולהורות על קיומה של אלטרנטיבה שירית עשירה הקיימת מתחת לאף, שהוא עצמו חלק ממנה..

הנה קטע משירו של ע'אנאים:

נאחז אני בכלום,
מפסל את פני מחדש,
פורה ורווה מרעיונות ונולד להדהים מחדש.

ושיר קצר נוסף הנקרא תקווה:

היי לי פיצוי לחרם דם מדמי
בבואה במראה שלי
פנים למהותי אל הקובר זיכרונות ומשיק אחרים
הצורבים תקופה ומצהירים על הפריה בפרהסיה.

עם קבלת הפרס אמר עאנאים כי הוא כרת ברית עם השירה ואליה הוביל את מצפנו ומצפונו כשהוא מקדיש את הפרס לאביו.
30 משוררים, ביניהם חיים גורי, טוביה ריבנר, רוני סומק, רחל חלפי ואחרים השתתפו בפסטיבל המשוררים ה-15 במטולה שנמשך שלושה ימים וכלל סדרת מפגשים של המשוררים עם קהל של מאות חובבי שירה שהגיע לפסטיבל מכל רחבי הארץ.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- רב תקשורת.