מפרסם: ציטרין גרופ
תאריך: 07/08/2012 11:42
נושא: כלכלה וכספים
עוד איתי הכהן - צלם ישראל מלובני
עוד איתי הכהן - צלם ישראל מלובני
הודעה לעיתונות

תכנון מס יצירתי לבני זוג העובדים בעסק המשותף

עו"ד הכהן: העסקת בן זוג באמצעות חברת כח אדם מקטינה את חבות המס המשותפת של בני הזוג

לדברי הכהן כשבת הזוג משתכרת שכר גבוה מומלץ שתקים חברת ארנק על מנת למנוע חיוב מס ביתר בשל החישוב המאוחד

בני זוג העובדים בעסק משותף ונאלצים לשלם מס ביתר בשל חישוב מאוחד ולא נפרד, ישמחו לדעת, כי ניתן להקטין את חבות המס בהיקפים ניכרים באמצעות תכנון מס יצירתי וחוקי.
עו"ד איתי הכהן, מומחה למיסוי, מציע פתרון מהפכני לבעיית חישוב המס המאוחד על בני זוג העובדים בעסק המשותף. האחד- העסקת בן הזוג השני שהכנסתו נמוכה יותר באמצעות חברת כח אדם ולא ישירות על ידי העסק, השני- במקרה שבן הזוג השני משתכר שכר גבוה, הקמת חברת שירותים עצמאית בשליטת אחד מבני הזוג, שתיתן שירותים לעסק שבשליטת בן הזוג השני.

כיום, בעקבות פסק דין שניתן באחרונה בבית המשפט העליון, כאשר בני זוג עובדים באותו עסק שבשליטת אחד מבני הזוג, ייעשה חישוב מאוחד להכנסות שני בני הזוג באופן שהכנסת בן הזוג השני, בדרך כלל בת זוג, תצטרף להכנסתו של בן הזוג הרשום, ולא תהנה ממדרגות המס הנמוכות, ותאבד, למעשה, את נקודות הזיכוי.
לדברי עו"ד הכהן, התוצאה הינה כי אותן נשים משלמות לעיתים בשל החישוב המאוחד, מס הגבוה בשיעור פי ארבעה ויותר משיעור המס שהיה אמור לחול עליהן אלמלא עבדו בעסק של בעליהן.
לשם המחשה, כאשר הכנסות הבעל הן 600 אלף ₪ בשנה, והאשה 96 אלף ₪ בשנה, בשל חישוב המס המאוחד שכר האישה ימוסה למרות שחבות המס שלה היא אפס בחישוב נפרד והמס ביתר השנתי שישולם הוא יותר מ-40 אלף ₪.
כאשר בני הזוג משתכרים שכר שווה, כל אחד 96 אלף ₪ בשנה, עדיין, בשל חישוב המס המאוחד, ישולם מס ביתר של כ-16 אלף ₪.

על פי תכנון המס, כאשר הכנסת בת הזוג תשולם באמצעות חברת כח אדם, הרי שלא מתקיימת חזקת התלות בין מקורות ההכנסה של שני בני הזוג שכן אחד מבני הזוג מועסק על ידי צד ג', קרי, חברת כח אדם. "אמנם למהלך זה יש כמובן עלות בדמות העמלה שמקבלת חברת כח האדם, אולם עמלה זו עשויה להיות נמוכה משמעותית מהחסכון במס שיגרם כתוצאה מהחישוב הנפרד", אומר הכהן.
במקרה שבו בת הזוג משתכרת שכר גבוה בעסק שבשליטת בעלה, מוצע להקים חברת שירותים עצמאית בשליטת האשה, שתיתן שירותים לעסק שבשליטת בן הזוג השני. לדברי עו"ד הכהן, אין מדובר בעסקה מלאכותית וכי חברת ארנק כזו היא לגיטימית ותאפשר למעשה לשני בני הזוג לשלם מס בנפרד. יצוין, כי תכנון מס נכון יאפשר לאשה הפועלת באמצעות חברת ארנק לשלם מס רק על חלק מההכנסה, שתוכר כמשכורת.
אולם, מודל זה כרוך בעלויות של הקמת חברה, אגרה שנתית לרשם חברות והוצאות הנהלת חשבונות וניהול ספרים של חברה בע"מ.

לדברי עו"ד הכהן, תכנון המס המוצע על ידו, כאשר האשה הופכת לעובד קבלן במשכורת סבירה, לא יוכלו רשויות המס לשלול ממנה את זכותה לחישוב נפרד היות וצעד זה אינו עומד בניגוד לתכלית החוק. "להערכתי, בתי משפט לא יפסלו את המהלך לאור העובדה כי בית המשפט העליון כבר הביע את דעתו שלשון החוק הקיימת אינה משקפת את ערכיה של החברה וטעונה שינוי".
בית המשפט העליון אכן הכיר באחרונה בכך כי החוק הקיים אכן פוגע בשוויון ומפלה בין המינים, וראוי שהמחוקק יתן דעתו על שינויו. בשבוע שעבר התכנסה ועדת הכספים של הכנסת לדיון סוער בעניין, במהלכו קרא עו"ד הכהן, יו"ר ועדת מיסוי וכלכלה בפורום המשפטי למען א"י, לבטל בחוק את החישוב המאוחד לבני זוג העובדים בעסק המשותף, ברוח הנחיות בית המשפט העליון.
יצוין, כי בעקבות פסק הדין מתכוונת רשות המיסים להוציא חיובי מס נוספים לאלפי נישומים, בני זוג העובדים יחד בעסק המשותף ואשר הגישו דוחות ובהם חישוב מס נפרד ולא מאוחד.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ציטרין גרופ.