מפרסם: ציטרין גרופ
תאריך: 23/10/2012 18:55
נושא: כלכלה וכספים
יעקב ורקר צילום יחצ
יעקב ורקר צילום יחצ
הודעה לעיתונות

חובת דיווח כללית במשק והכשרת הון חד פעמית בגובה 15% ישימו קץ לכלכלה השחורה

מנהל רשות המיסים, ארבלי, הודיע השבוע על תמיכתו בחובת דיווח על כלל תושבי ישראל
המכון הישראלי לחברה וכלכלה, בראשותו של רו"ח יעקב ורקר, מאמץ את כוונתו של מנהל רשות המיסים, דורון ארבלי, להציע חובת דיווח כללית ומציע לממשלה לנקוט בצעד משולב, אשר יפתור במכה אחת את בעיית ההון השחור ולמצוא מקורות מימון בהיקפים ניכרים לפתרון הבעיות שעוררו המפגינים שזעקו בשנה החולפת - העם דורש צדק חברתי.

לדברי רו"ח ורקר, הצעד הראשון המתבקש הינו ביטול הפטור הגורף אשר ניתן אוטומטית מדי שנה לחלקים גדולים מהציבור שלא לדווח על הכנסותיהם. לדבריו, החלת חובת דיווח מלאה על כלל הציבור, תניב לקופת המדינה מיליארדי שקלים במיידי.
לדברי רו"ח ורקר, הפטור, אשר מתחדש אוטומטית מדי שנה, גורם לכך שמליוני ישראלים, שיש להם הכנסות נוספות לא מדווחות, אינם משלמים עליהן מס. "אין מדובר בטופס מסובך, אלא בטופס פשוט שניתן לצרף לדוח השנתי בכל מקומות העבודה הגדולים, ולפיו העובד יצהיר שלא הייתה לו הכנסה נוספת. אם כן – ימסור מידע וישלם מס כמתבקש. מי שאינם עובדים במקומות עבודה מסודרים, יחתמו על טופס קצר בסניפי הדואר על פי אותה שיטה".
לגבי ציבור העצמאיים, המגיש דוחות שנתיים, ללא קשר לגודל העסק, כולל פיצוחיות וכל בעלי המלאכה, הם יצהירו שהם מגישים דו"ח שנתי על כל הכנסותיהם.

רו"ח ורקר גורס, כי כאשר אדם יידרש לחתום שהוא מצהיר, כי אין לו הכנסות נוספות, ידו תרעד והוא יעדיף לדווח על הכנסות שונות ממקורות הכנסה מגוונים.
להערכת גורמים שונים, היקף הכלכלה השחורה מגיע לכ-200 מיליארד ₪. לדברי ורקר, הצעד הבא המתבקש הוא הכשרת הון חד פעמית כללית לכל הציבור. "היוזמה של רשות המיסים לגילוי מרצון למי שפונה ביוזמתו לרשויות, לא הצליחה ולא במקרה. מי שמעלים אינו יודע כמה מס הוא יידרש לשלם בסוף התהליך. לכן, יש להחליט על הכשרת הון חד פעמית בגובה 15% על הכנסות לא מדווחות. מי שלא יצהיר וישלם את המס המופחת – יישא בעונשים כבדים לאחר מכן. לדעתי, ועל סמך בדיקות שעשינו לאורך השנים, ישראלים רבים ירוצו לשלם את המס המופחת על מנת שיוכלו להכשיר את ההון שמסתתר בחו"ל או מתחת למזרון".
לפני כשנה, עתר רו"ח ורקר לבג"ץ בדרישה להורות לשר האוצר וליו"ר ועדת הכספים, לבטל את הפטור הגורף הניתן אוטומטית מדי שנה ופוטר ציבורים גדולים מהגשת דו"ח למס הכנסה, בניגוד לחובה הכללית המוטלת על פי הוראות פקודות מס הכנסה. לעתירה זו הצטרפה בשעתה גם לה"ב – לשכת ארגוני העצמאיים והעסקים בישראל.
בג"ץ דחה את העתירה, בקובעו כי פעולות אלה הן בתחום אחריותם של השר הממונה ומשרדו ועל פי שיקול דעתו.
לדברי רו"ח ורקר, אשר מנהל מזה כארבעה עשורים מאבק בהון השחור, הצעת ארבלי להגדיל את מספר המפקחים ברשות המיסים היא נכונה והיא ראשיתו של מהלך שניתן לסיימו בהצלחה רק אם ישולבו בה חובת הדיווח הכללי לכל אדם, והכשרת הון חד פעמית.
רו"ח ורקר פרסם את הספר "ההון השחור פצצת זמן" בשנת 1996 ומהדורה חדשה הכוללת

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ציטרין גרופ.