הודעה לעיתונות

פרילאנס? כך תמנע מחקירה לגבי העלמת מס

פרילנסרים רבים שחששו מניהול תיק במס הכנסה ופנו לחברות שהוציאו עבורם חשבוניות ותלוש שכר, עומדים היום בפני דין פלילי. אייל אלון יו"ר ועדת מיסוי בלשכת יועצי המס בישראל, מזהיר ומעניק טיפים שיחסכו לכם הרבה מאוד כסף והליכים משפטיים

בשבועות האחרונים, החלה רשות המיסים לזמן עשרות פרילנסרים, חלקם הגדול מתחום התקשורת, לחקירה בחשד להעלמות מס, כאשר רובם, ככל הנראה, לא ידעו כי פעלו בניגוד לחוק.
פרילנסרים ועצמאים רבים, שחששו מניהול תיק במס הכנסה, פנו בשנים האחרונות לחברות אשר מוציאות בשמם חשבוניות עבור עבודתם ומנפיקות להם תלושי משכורת שלא כחוק.
חברות אלו, גובות אחוז מסוים כשכר טרחה בגין הוצאת החשבונית ואף מחזירות לפרילאנס המחאה בגובה ההוצאות, על פי חשבוניות שהעביר הפרילנסר לחברה, בכדי שהחברה תתקזז על הוצאות אלה, למרות שאלה אינן הוצאות בייצור ההכנסה של החברה. לאחר מכן, הייתה נערכת התחשבנות מול הפרילאנס ואת כספו היה מקבל בצורת תלוש שכר .
במקרה זה, הפרילנסר מפסיד פעמיים: בפעם הראשונה הוא משלם שכר טרחה של כ-6 אחוזים לחברה, בפעם השנייה- הוא לא יודע, שפעילות החברות הללו איננה חוקית, והוא למעשה מואשם באי תשלום מיסים כעצמאי. לא רק זו, אלא עובד אשר משתמש בשרותי חברות אלו, ייפגע מבחינת הזכויות המגיעות לו- למשל, הוצאות כגון פחת והוצאות אחרות שלא יכול היה עד כה, "להעמיסם" על החברות הללו. לא פחות חשובה העובדה כי פרילנסר שהתקשר עם חברות מסוג זה, אינו זכאי, במקרה זה, לקבל דמי אבטלה, במידה ויפסיק לעבוד.
ככלל, פרילנס הינו בעל פעילות עצמאית בתחום מתן שירותים, אשר אינו בעל תיק ברשות המיסים. ישנם 2 סוגים של פרילנס :
האחד – פרילנס המספק אישורי ניכוי מס במקור לחברה המשלמת לו והחברה המשלמת נוהגת ע"פ אישור זה. מרביתם של הפרילנסרים בקטגוריה זו, אינם מגדירים עצמם כלל בביטוח לאומי כעצמאיים ומאחר ואינם מגישים דוח למס הכנסה – טכנית, לא מתבצעת עבורו הפרשי שומה לעניין ביטוח לאומי. לכן, מרבית הפרילנסרים מסוג זה מוגדרים לעניין הביטוח הלאומי כ- "לא עובד" וברור שאינם מבוטחים.
הסוג השני – פרילנס הנכנס בהתקשרות מול חברת פרילנסרים. במקרה זה, הפרילנס עובד מול לקוחותיו, וחברת הפרילנס מוציאה בעבור עבודתו חשבונית לחברה המשלמת. לאחר מכן, מתבצע חישוב לאחר קיזוז עמלת חברת הפרילנס והוצאות ישירות שהפרילנס מבקש לזכותו - את היתרה המגיעה לו, מקבל באמצעות תלוש שכר .
למותר לציין, כי בקטגוריה זו, חברת הפרילנס אינה קשורה בהסכם התקשרות עם החברה המזמינה את עבודת הפרילנס. הוא היחידי שקובע את יומן העבודה מול החברות שמזמינות את שירותיו המקצועיים. חברת הפרילנס, למעשה, רק מוציאה את החשבונית בעבורו ואין היא מייצגת אותו אל מול חברות ההפקה ואין לה קשר עם יציאתו לעבודה או סוג השירות שנתן.
בפסיקה מחודש מאי 2011 (פס"ד "יגעת ומצאת") נקבע כי חברות הפרילנס נוקטות בשיטה המאפשרת לעצמאיים להימנע מדיווח ומהתנהלות מול רשויות המס. החברות הללו, מוציאות במקומם חשבוניות מס, כשלמעשה חשבוניות אלה אינן כדין משום שהינן בגין עבודות או שירותים שסיפקו אחרים ללקוחותיהם. עוד נקבע, כי המטרה האמיתית והמעשית של ההתקשרות הייתה לפטור את נותני השירות ומבצעי העבודה מניהול ספרים ומהגשת דיווח למע"מ. לפיכך, בית המשפט קבע כי פעילותה של חברת הפרילנסרים הנוהגת כפי הפורט לעיל, מהווה עבירה לפי חוק מע"מ, מאחר ונותן השירות הוא זה שאמור להוציא חשבוניות למקבל השירות. לכן קבע בית המשפט, כי יש לראות בחשבוניות הללו כחשבוניות "פיקטיביות" .
כעת, גם המוסד לביטוח לאומי נכנס לפעולה בנושא ומזמן בימים אלה לחקירה פרילנסרים שהסתתרו תחת כנפי חברות הפרילנס, בטענה כי הם אמורים להיות עצמאים ולא שכירים. כחלק מפעולתו בנושא, מוציא הביטוח הלאומי לפרילנסרים חיובים על כל תקופת עבודתם, הגם שיצאו להם תלושי שכר. למעשה, הביטוח הלאומי אינו מכיר בהוצאת התלושים עבורם, בשל הטענה כי הינם עונים להגדרת עצמאי וכי יש לשלם ביטוח לאומי כעצמאי ולא כשכיר.

מה עושים?
א. כל פרילנס המבקש לספק שירותים- חייב לפתוח תיק ברשויות המס-מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.
• מע"מ- באפשרותך לפתוח במע”מ שני סוגי תיק: עוסק פטור ועוסק מורשה. לכל אחד מהתיקים יתרונות וחסרונות משלו, ולכן לפני שתיגש לפתוח תיק, כדאי שתוודא עם יועץ המס שלך, איזה סוג של עוסק הכי כדאי לך להיות.
עוסק פטור – הוא עוסק הפטור ממע”מ, עד לתקרת הכנסות הקבועה בחוק. עוסק פטור ידווח למע”מ על הכנסות פעם בשנה וינהל ספר תקבולים ותשלומים וקבלות. עוסק פטור לא יכול לקבל החזר מע”מ על ההוצאות. לאחר פתיחת התיק במע”מ יש לפתוח תיק גם במס הכנסה ובביטוח לאומי.
עוסק מורשה – עוסק מורשה ידווח למע”מ באופן חודשי או דו-חודשי בהתאם לרמת ההכנסות והוא מחויב בהנהלת חשבונות מלאה. שים לב, על פי החוק, קיימת רשימת מקצועות שהעוסק בהם חייב להירשם כעוסק מורשה גם ההכנסות שלו קטנות מאלו הקבועות בחוק. גם במקרה הזה, לאחר פתיחת התיק במע”מ יש לפתוח תיק במס הכנסה ובביטוח לאומי.

  • מס הכנסה- אחרי שפתחת תיק במע”מ, עליך לפתוח תיק גם במס הכנסה ולהתחיל לנהל ספרי חשבונות כחוק, על פי הוראות ניהול ספרים של מס הכנסה. הוראות אלו שונות מעיסוק לעיסוק ולכן מומלץ לברר בדיוק באיזה אופן עליך לנהל את ספרי החשבונות שלך. ייתכן כי מס הכנסה ידרוש ממך דיווח תקופתי על הכנסות ותשלום מקדמות. מדי שנה תתבקש להגיש דו”ח שנתי על הכנסותיך והוצאותיך במהלך השנה. את חלק מהסכומים שאותם תוציא על חשמל, חנייה, ביטוח, דלק ועוד, יהיה באפשרותך לדרוש כהוצאה המפחיתה משמעותית את נטל המס .
  • ביטוח לאומי- הסכום הקובע לתשלום ביטוח לאומי אינו המחזור הכספי, אלא הרווחים לאחר ניכוי כל הוצאה המותרת על פי החוק. אחרי שתפתח תיק בביטוח לאומי ותצהיר על הכנסותיך הצפויות, ייתכן כי תתבקש לשלם מקדמות שיחושבו על פי הצהרתך.

ב. למותר לציין כי חישוב המס וביטוח לאומי הינו על בסיס שנתי ולשם כך דרושה היערכות נכונה במהלך השנה , לפיכך מומלץ להתקשר עם יועץ מס חבר לשכה אשר ייצג אותך נאמנה אל מול רשויות המס .

אייל אלון, יועץ מס, יו"ר ועדת מיסוי בלשכת יועצי המס בישראל

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- יוספה תקשורת - דוברות ויחסי ציבור.