הודעה לעיתונות

ווקסיל מציגה תוצאות חיוביות פורצות דרך באיתור נוגדן לסרטן ללא פגיעה בתאים בריאים

ווקסיל ביו הוכיחה בניסויים יכולת איתור וחיסול תאים סרטניים על ידי נוגדנים מבוססי החלק signal peptide שבתוך הסמן הסרטני MUC1. לראשונה בעולם מכוונים נוגדנים ישירות אל תא סרטני באמצעות ה-signal peptide שבסמן ה-MUC1, התכווננות זו מונעת פגיעה בתאים בריאים בגוף. וקסיל עסקה עד כה בפיתוח חיסונים, ומעתה יש לה מוצר פועל מוכח בתחום הנוגדנים. החברה שוקלת כרגע מספר אפשרויות מסגרת אסטרטגיות להמשך צמיחה בתחום אטרקטיבי זה

חברת ווקסיל ביו (ת"א: וקסל) המפתחת חיסונים טיפוליים למחלת הסרטן ומחלות זיהומיות, מדווחת היום כי פירסמה יישום משמעותי נוסף לטכנולוגיית ה – VaxHit שפיתחה. באמצעות הטכנולוגיה, הצליחה ווקסיל לבודד רצפים יחודיים מאיזור "הסיגנל פפטיד" בסמן הסרטני MUC1, כנגדם היא ייצרה נוגדנים בעלי רמת הכרה טובה יותר של תאי הסרטן.

נוגדנים אלו אשר בודדו לראשונה וכן פיתוחם מבוסס על ממצא של קיום של רצפים יחודיים מאיזור "הסיגנל פפטיד" בסמן MUC1 על פני תאי הסרטן שיכולים להיות מזוהים על ידי נוגדנים. נוגדנים קודמים שיוצרו כנגד איזורים אחרים על הסמן MUC1 ונמצאים בפיתוח קליני מזהים את הסמן על פני תאים סרטניים אך גם כצורה מסיסה בדם החולה ובכך מפחיתים את סגוליות התוצאות ואת אפקטיביות הטיפול הפוטנציאלי. לעומת זאת, הנוגדנים שזיהתה ווקסיל, פועלים אך ורק כנגד תאים סרטנים הנושאים את הסמן MUC1.

מאמר מקצועי, העוסק בגילוי ובפיתוח של הנוגדנים, שכולל את הפוטנציאל האיבחוני הטיפולי שלהם כנגד סרטן, פורסם בגיליון ינואר 2014 בכתב העת המדעי PLos one . תקציר הסוקר ממצאים אלו יוצג בהמשך השנה בכנס של האגודה האמריקאית למחקר הסרטן -American association for cancer research (AACR).

ליאור כרמון, מנכ"ל ווקסיל-ביו: "הגילוי החדש ממצב את הנוגדנים שזיהתה ווקסיל בשוק ענק, שנותר ללא מענה רפואי בהקשר של הנוגדנים הקיימים עבור הסמן MUC1. יותר מכך, התצפיות אשר דווחו במאמר שפורסם מדגימות כי ניתן להשתמש בנוגדנים SPmAb2.1 ו - SPmAb-6 כ -companion diagnostic, קרי ככלי עזר משלים לתרופה. במקרה זה להתאמת חיסון ה – ImMucin שפותח על ידינו לחולים. התאמה זו עשוייה לשפר את פוטנציאל הצלחת החיסון".

אודות וקסיל ביו
החברה עוסקת בפיתוח חיסונים לטיפול בסרטן ומחלות זיהומיות. חיסוני החברה מבוססים על טכנולוגיית VaxHit, המאפשרת זיהוי ופיתוח חיסונים (signal peptide domains) בעלי יכולת יצירת תגובה ספציפית, חזקה ומקיפה של מגוון תאי מערכת החיסון. בניגוד לחיסון מניעתי הניתן לאנשים בריאים ומשמש להגנה עתידית, חיסון טיפולי מכוון לטיפול באנשים חולים וביכולתו לרתום את כוחה של המערכת החיסונית של החולה, לאתר ולהרוס את גורם המחלה בצורה בטוחה ממוקדת ויעילה. החיסונים הטיפוליים הוכחו ככאלה שאינם מלווים בתופעות לוואי חריפות המאפיינות טיפולים אחרים לסרטן. מבחינת החולה חיסון טיפולי הינו תרופה לכל דבר. המוצר העיקרי שבפיתוח חברת ווקסיל לשוק הסרטן הינו ImMucin, המחנך את תאי מערכת החיסון של החולים לאתר ולהשמיד תאי סרטן המבטאים חלק מהסמן MUC1. בשנת 2013, סיימה החברה בהצלחה ניסוי שלב I/II עם חיסון ה-ImMucin בסרטן המיאלומה. החברה מתכננת את ניסוי שלב II לחיסון במיאלומה וכן מתחילה ניסוי נוסף בסרטן שד גרורתי. בנוסף מפתחת החברה חיסון המיועד למניעה וטיפול במחלת השחפת (Tuberculosis) הקרוי MTBuVax. על אף שמירב החולים מרוכזים במדינות העולם השלישי, בשנים האחרונות קיימת עלייה בתחלואה גם בעולם המערבי כתוצאה משילוב קטלני בין חיידק השחפת לנגיף האיידס (HIV), יעילות נמוכה של החיסון הקיים BCG, העלייה בתנועת נוסעים בעולם וההתפתחות של זני שחפת העמידים לטיפול אנטיביוטי. חיסון זה הראה תוצאות מעודדות בניסויים טרום קליניים. לאחרונה דיווחה החברה על ישום חדש לטכנולוגיית ה-VaxHit, המאפשר זיהוי מטרות ליצירת נוגדנים למטרות ריפוי ודיאגנוסטיקה של סרטן ומחלות זיהומיות. ווקסיל ביותרפיוטיקס בע"מ, נוסדה בשנת 2006 ע"י ד"ר ליאור כרמון, מומחה לאימונותרפיה של מחלת הסרטן ובעל תואר דוקטור באימונולגיה ממכון ויצמן ומר ג'וליין לוי יזם בתחום הביוטק ובעל תואר מסטר בעריכת דין מאוניברסיטת קימברידג'. לשניים ניסיון רב בהקמה וניהול של מיזמי ביוטק. לפרטים נוספים: http://www.vaxilbio.com

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- קוואן תקשורת.