מלכישלו - צילום יעל לנרד
מלכישלו - צילום יעל לנרד
סבכי ניצי - צילום יעל לנרד
סבכי ניצי - צילום יעל לנרד
זהבן - צילום יעל לנרד
זהבן - צילום יעל לנרד
הודעה לעיתונות

תופעה באילת – מאות ציפורי מלכישלו נפלו תשושים מהשמים בשל גל החום הכבד

המלכישלו הוא קרוב רחוק של ציפור השלו המוזכרת בתנ"ך, בו תוארה לראשונה נפילת ציפורים מהשמיים. הציפורים "מתדלקות"בפארק הצפרות וממשיכות בדרכן לאסיה ואירופה

גל חום אשר פקד את אילת בימים האחרונים הזכיר לרבים מתושבי אילת את מזג האוויר השורר בעיר בדרך כלל בחודש אוגוסט. מעבר לתחושה הקיצית והנהירה לחוף הים, השרב הוביל לעיכוב חמור של מאות מבקרים מאפריקה.
אין מדובר בבני אדם הפעם, אלא באורחות מעופפות, שפע ציפורים נודדות. בימים אלו של השנה חולפות מעל ישראל מיליוני ציפורים אשר שבות מאפריקה לאזורי הקינון שבאסיה ואירופה. גל חום כבד עלול לגרום לנחיתה המונית של ציפורים למנוחה כתוצאה מתשישות מוגברת.

הציפורים התשושות הן על פי רוב ציפורי שיר קטנטנות, אשר מתחבאות בשיחים ובעצים אך לא כך הפעם. עשרות מלכישלוים נמצאו בעיר, באזורי החקלאות הסמוכים אליה וכמובן בפארק הבינלאומי לציפורים אילת, שהוא אתר עצירה מועדף על ציפורים תשושות.

נפילה של שלווים מהשמים היא לא דבר שאנחנו שומעים עליו פעם ראשונה, כבר בתנ"ך תוארה נפילת השלווים מהשמיים בסיני הסמוכה אלינו. המלכישלו, הוא קרוב רחוק של השלו, אשר מגיע אלינו כעת מדרום אפריקה בדרכו לשדות הנרחבים במערב ומרכז רוסיה. צפרים זרים שהגיעו לאילת נדהמו לראות עשרות פרטים מתרוצצים בשטח הפתוח, המדברי, בחיפוש אחר כל פיסת אוכל או טפטוף מים. על פי רוב המלכישלו הוא עוף ביישן ביותר והסיכוי לראותו באתרי הקינון נמוך מאוד, רק קולו הרם נשמע למרחקים.

אנשי הפארק הבינלאומי לציפורים אילת מדווחים על הגעת מספר רב של מלכישלוים תשושים, בעלי משקל מועט וחוסר חמור במסת שריר. פרטים אלו אשר עפו מעל למדבר ונתקלו בגל החום הגיעו לאחר שפירקו כל רקמת שומן והרבה מרקמת השריר בגופם, כדי להגיע למקום מבטחים. הכתם הירוק הראשון בו נתקלו היה העיר אילת וסביבותיה ובודדים אפילו נאספו על ידי התושבים בלב העיר והועברו לטיפול.

לא רק מין אחד של ציפורים הגיע לאילת בעקבות החום, כמובן. נוסף על המלכישלוים, נראו בשטח פארק הציפורים שפע זהבנים וסבכים ניציים. שני המינים הללו ידועים בהופעה חיצונית מרשימה: הראשון צבוע כולו צהוב ושחור וגודלו בינוני ואילו השני הוא קטנטן אך מזכיר במראהו את הנץ. לא כל שנה נראות כמויות כאלו גדולות מהמינים הללו וזוהי ללא ספק חגיגה לעיניים ובמקרה של הזהבן גם לאוזניים בשל שירתו המקסימה.

למרות הקושי אשר חוו הציפורים עקב השרב, למרות העיכוב במרוץ לתפיסת אתרי קינון מובחרים, מבקרי וצוות הפארק הבינלאומי לציפורים באילת ביום העצמאות זכו לצפות בציפורים ייחודיות ולראות כיצד הן זוכות לנוח ולהתאושש בפארק הירוק והמזמין.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ירון מיכאלי תקשורת ויחסי ציבור.