כריכת הספר
כריכת הספר
הודעה לעיתונות

ספר חדש: "המדריך למרגיש המתחיל או מה לעזאזל עושים עם הרגשות האלה" מאת-שחר בן פורת

ריאיון עם שחר בן-פורת, מחבר הספר "המדריך למרגיש המתחיל או מה לעזאזל עושים עם כל הרגשות הללו?"


רגשות הם הדבר הכי חשוב והכי פחות מובן

"כאשר החלו לדבר על אינטיליגנציה רגשית באופן נרחב, באמצע שנות ה-90, אנשים התחילו להבין שהרגשות שלנו הם דבר חשוב להצלחה שלנו בחיים. אך גם על פי תפיסה זו, לפחות לפי חלק מהמומחים העוסקים בתחום, אחד הביטויים של אינטיליגנציה רגשית זו היכולת לשלוט, לווסת ולנהל את הרגשות שלנו. אני בא מגישה הפוכה לחלוטין: במקום לנהל, להתחבר. במקום לשלוט, להתמסר".
את הדברים אומר שחר בן-פורת, מתקשר, מנחה סדנאות "חופש להרגיש", עיתונאי ובלוגר. הריאיון הזה מתקיים לרגל צאת ספרו הראשון "המדריך למרגיש המתחיל או מה לעזאזל עושים עם כל הרגשות הללו?" בהוצאת מנדלי מוכר ספרים ברשת. בשיחה הוא מסביר כי אנו עדיין לא מבינים את המשמעות של הרגשות בחיים שלנו ואת הדרך הנכונה לחיות איתם בשלום.

הכעס הופך ליצירתיות
בן-פורת, בן 38, הוא תלמיד של המורה הרוחנית ורדה דרור, מפתחת הדרך "חופש להיות". "הכרתי אותה בגיל 19 דרך מודעה שהיא פרסמה בעיתון. כשהגעתי לערב מבוא לסדנה שהיא פתחה נפתח בפניי צוהר להסתכלות אחרת, מהפכנית עבורי, לרגשות שלנו בפרט ולחיים שלנו בכלל. במקום להלחם בהם, התחלתי לשמוע על האפשרות להתייד איתם, להסכים להרגיש אותם.
"גדלתי בסביבה שלימדה אותי שאני צריך להיות חזק, לא לפחד ולא לבכות. אני זוכר שתמיד הייתי היסטרי ובאופן כללי היו לי שינויים תכופים במצבי הרוח, דבר שהבנתי שהוא סוג של בעיה. האמונות הללו יצרו אצלי הרבה קושי וסבל בחיים. אצל ורדה התחלתי להסתכל על הדברים אחרת: שיש בכל רגש 'שלילי' מתנה, שכל רגש משתנה באופן טבעי אם אני מוכן להרגיש אותו עד תום".
מה שהתחיל כשהשתתפות בסדנה של 12 מפגשים אחת לשבוע הפך לדרך חיים. כיום בן-פורת מנחה סדנאות מודעות המתבססות על התפיסה הזו אותה תמצת בספרו החדש.
"רגשות הם הדבר הכי חשוב והכי פחות מובן. התפיסה המקובלת מחלקת את הרגשות לחיוביים ולשליליים ומעודדת אותנו להעצים את הרגשות החיוביים ולהמנע מהשליליים. בין אם מדובר בחשיבה חיובית או בכדורים פסיכיאטריים, מרבית בני האדם עושים ככל שביכולתם כדי להמנע מרגשות של כאב, פחד, כעס ושנאה.
"במסע שלי אני לומד ומלמד להרגיש. ללא התערבות, ללא שיפוט, ללא מאמץ להתגבר, להבין, לשלוט ו/או להרגיע. רק להרגיש".

מה אתה מקבל מזה?
"כאשר אני מאפשר לעצמי להרגיש רגש מסוים, יש נקודה שבה הוא עובר אלכימיה. כאב הופך לחמלה, למשל; העצב לעדינות והכעס לנחישות וליצירתיות".

הרבה אנשים אומרים שהם עלולים להתקע ברגשות שליליים.
"בדיוק הפוך. מה שתוקע אותנו זה הפחד מהרגשות שלנו. הפחד גורם לנו להלחם ברגשות, להתבייש בהם, להסתיר אותם, להכחיש אותם, להתגבר עליהם. אם נתחיל להתיידד עם הרגשות שלנו נגלה שהם עוברים ומשתנים באופן טבעי, כמו אצל ילדים.
"נכון שיש אנשים שהם מדוכאים תמיד או עצבניים תמיד, אבל גם הם לא מהווים דוגמא לאנשים שמתמסרים לרגשות שלהם. רגשות מורכבים משכבות ואם מרגישים רגש מסוים בשלב מסויים הוא מתחלף ברגש אחר, עמוק יותר. לכן אנשים כאלה תקועים במובן מסוים ברגש כזה או אחר".

הספר הוא סיכום ביניים

הספר משלב בין תובנות על הרגשות השונים וההשפעה שלהם עלינו – מה קורה אם אנו נלחמים בהם ומה קורה אם אנחנו מסכימים להרגיש אותם. הפרקים הראשונים מוקדשים לרגשות שונים ובסוף כל פרק ישנן עצות והצעות פרקטיות שאפשר ליישם במצבים של הצפות רגשיות. זה אינו ספר עיון מהזן המקובל: הוא משלב בין הדפים סיפורים אישיים מחייו של בן-פורת וממסע ההתפתחות שלו, כך שאפשר להבין טוב יותר את הבסיס שעליו נכתב הספר.
"אני חושב – אני מרגיש, צריך לומר – שהגיע הזמן להסתכל על הרגשות שלנו מחדש. יש לי עוד הרבה מה לגלות על רגשות, המסע לא מסתיים. הספר הזה הוא סיכום ביניים, אפשר לומר, שלדעתי יכול לסייע לאנשים רבים".

98 עמודים, 60 שקלים, 30 שקלים לגרסה האלקטרונית, להשיג ב- וב- www.freedomtofeel.co.il.

לינקים לעמודי המכירה:
http://mendele.co.il/?wpsc-product=hamadrihlamargish
http://www.freedomtofeel.co.il/#!feelings101/c1v25

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- שחף תקשורת ויחסי ציבור.