הודעה לעיתונות

חדש בבית חולים "דנה-דואק" לילדים: מרפאה לטיפול התנהגותי בטיקים בילדים ומתבגרים

חדש בבית חולים "דנה-דואק" לילדים שבמרכז הרפואי תל אביב – איכילוב: מרפאה לטיפול התנהגותי בטיקים בילדים ומתבגרים
(CBIT- Comprehensive Behavioral Intervention for Tics) שפועלת במסגרת המרפאה להפרעות תנועה בילדים - היחידה לנוירולוגית ילדים.

הטיפול בטיקים במרפאה כולל טיפול התנהגותי ו/או תרופתי והינו מבוסס מחקרים שנמצאו יעילים לטיפול בטיקים בקרב ילדים ומבוגרים וכן לטיפול בהתנהגויות ותופעות רגשיות הנלוות לטיקים, כגון חרדה או תופעות קומפולסיביות. מטרת הטיפול הינה לרכוש מיומנויות ניהול יעילות של הטיקים ולהביא להפחתה בחומרתם. הטיפול במסגרת השירות כולל כ-10 מפגשים פרטניים עם הילד/ה, ומשלב הדרכת הורים. השירות במרפאה בניהולו של ד"ר מיכאל רוטשטיין מהיחידה לנוירולוגית ילדים ומנהל המרפאה להפרעות תנועה בילדים, ומתבצע ע"י מטפלת CBT המתמחה בטיפול ב- CBIT בילדים עם טיקים.

טיקים הם תופעה נוירוביולוגית של גיל הילדות המוקדם, המתאפיינת בביצוע תנועה או השמעת קול באופן לא רצוני אך נשלט למחצה. טיקים הם תופעה שכיחה ונפוצה בגיל הילדות, המופיעה בקרב 12%-18% מהילדים בגילאי ביה"ס כתופעה זמנית וחולפת. לטיקים גורמים גנטיים ונוירוביולוגיים, הגורמים לקושי בשליטה על תנועה בשל חוסר איזון כימי באזורים המעורבים בתנועה במוח. ישנם גורמים סביבתיים המשפיעים על עוצמת הטיקים כגון מצבי לחץ, עייפות, התרגשות ועוד.

לדברי ד"ר מיכאל רוטשטיין, מנהל השירות לטיפול התנהגותי בטיקים בילדים ומתבגרים והמרפאה להפרעות תנועה בילדים בביה"ח "דנה-דואק" לילדים: "אחת התופעות המעניינות שאנו רואים בקרב ילדים עם טיקים היא החמרה זמנית של טיקים סביב אירועי חיים משמעותיים. דוגמא לכך היא החזרה לבי"ס. לעיתים מדובר על החמרה זמנית של טיקים הקיימים בעוצמות נמוכות יותר מקודם, לעיתים מדובר בחזרה של טיקים שהיו קיימים בעבר ונעלמו ולעיתים מדובר בהופעה ראשונה של טיקים סביב הכניסה לביה"ס. במידה ומופיעים הטיקים אצל הילד בכיתה, חשוב לזהותם ככאלה על מנת שהילד לא יסבול מהערות חוזרות מצד המורה לגבי תנועתיות בזמן השיעור. לעיתים קרובות מדובר בתופעה חולפת אשר תדעך בהדרגה במשך החודשים הבאים, עם ההתאקלמות בבית ספר"

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- איכילוב - המרכז הרפואי ת"א.