הודעה לעיתונות

מה משותף לאוסטריה, לישראל ולאוסטרליה?

שלושתן שיאניות בקניות מקוונות בינלאומיות

82% מהצרכנים הישראלים ברשת, קנו מאתרים בינלאומיים בשנה האחרונה

מחקר חדש של חברת PayPal שופך אור על הרגלי הקניות המקוונות וההעדפות
של צרכנים ב-22 מדינות וביניהן גם ישראל

במסגרת אירוע שקיימה הבוקר (ד') חברת PayPal בשיתוף עם איגוד האינטרנט הישראלי, הפועל לעידוד פעילות מקוונת בקרב עסקים קטנים ובינוניים בישראל, חושפת חברת PayPal נתוני מחקר בינלאומי, השופך אור על הרגלי הקניות וההעדפות של צרכנים בכל הנוגע לרכישות בינלאומיות (Cross border) בהשוואה לרכישות בתוך המדינה (Domestic).

לדברי אפי דהן, מנהל אזור ישראל ואפריקה ב-PayPal: "הטכנולוגיה משנה דפוסים והרגלי צריכה של צרכנים ואכן יתרונו הגדול של תחום המסחר המקוון טמון בכוחו לטשטש את הגבולות הפיזיים ולאפשר לכל אדם מסחר אלקטרוני קל ונוח מכל מקום בעולם ובלחיצת כפתור. המחקר שלנו מראה שישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בשימוש בטכנולוגיה בכלל ובשירותי PayPal בפרט וכי הישראלים אימצו לעצמם הרגלי רכישה נבונים ויעילים לצד חיסכון בכסף ושמירה על אבטחה מירבית".

לדברי ד"ר אמיר עציוני, יו"ר ועדת קשרי קהילה ורגולציה באיגוד האינטרנט הישראלי: "כאשר אנו מדברים על הסרת חסמים במשק, עידוד הצמיחה, פיתוח הפריפריה והקטנת פערים, מסחר מקוון הינו זרז מוכח ומשמעותי להצלחה בכיוונים אלו. הפערים בין היקף השימוש הנרחב של הציבור (72% לפי סקר PayPal) ובין מיעוט העסקים העושים שימוש בכלי מסחר אלקטרוני (26% בלבד מקרב העסקים להם יש אתר אינטרנט פעיל לפי סקר איגוד האינטרנט ו-TRI) - מדגיש את גודל ההזדמנות. איגוד האינטרנט הכריז על השקת פעילות לקידום הסחר המקוון למען עסקים קטנים ובינוניים, תוך התמקדות בהנגשת ידע פרקטי לבעלי העסקים ובמקביל בקידום מדיניות שתקל על היזמים ועל חווית הלקוח. אנחנו קוראים לגורמים נוספים להצטרף אלינו או לפעול עצמאית, להצלחת הפעילות במשק הישראלי".

המחקר של חברת PayPal בודק את הרגלי הקניות המקוונות בקרב למעלה מ-17,500 צרכנים ב- 22 מדינות וביניהן ישראל, והוא נעשה באמצעות חברת המחקר Ipsos MORI.

בימים הקרובים יעלו נתוני המחקר במלואם לאתר איגוד האינטרנט הישראלי.

להלן הממצאים ההשוואתיים בין המדינות השונות:

מי משקיע זמן וכסף בקניות ברשת?
המדינה המובילה בקניות מקוונות בינלאומיות היא אוסטריה, בה 83% מהצרכנים ברשת קנו מאתרים בינלאומיים בשנה האחרונה. ישראל ממוקמת במקום השני עם 82% ולאחריה אוסטרליה עם 76%. לעומת זאת, קניות בינלאומיות הן נדירות יחסית בארה"ב (30%), בפולין (35%) ובסין 26%.

כמו כן הראה המחקר כי קונים המבצעים לפחות 10% מסך הקניות המקוונות שלהם מאתרים בינלאומיים, מבלים כפליים זמן ברשת ומוציאים פי שניים כסף, מאשר צרכנים המבצעים את מרבית הקניות המקוונות שלהם מאתרים מקומיים.


מה קונים ומהיכן?
הקטגוריה הפופולארית ביותר בקניות בינלאומיות ברשת היא קטגוריית האופנה המהווה כ-39% מסך כל הרכישות המקוונות הבינלאומיות. קטגוריית זו היא הדומיננטית ביותר בכל העולם, ובמיוחד בצפון אמריקה (33%), באמריקה הלטינית (47%) ובמזרח התיכון (47%).

במקום השני נמצאת קטגוריית מוצרי האלקטרוניקה, המהווה 26% מסך הרכישות המקוונות הבינלאומיות. עם זאת, קטגוריה זו מדורגת באסיה במקום השלישי, לאחר קטגוריית מוצרי הטיפוח ובצפון אמריקה מדורגת הרחק מאחור במקום החמישי.

באשר למדינת המוצא, ארה"ב וסין הן היצואניות הגדולות ביותר, המייצגות 26% ו- 18% (בהתאמה) מכלל המכירות הבינלאומיות ברשת.

להלן הממצאים הייחודיים לישראל:

בישראל נאמד תחום הרכישות המקוונות (eCommerce) בשנת 2014 ב-כ-7,902 מיליארד שקלים, המגלם עלייה של 18% משנת 2013 (אז נאמד בכ-6,693 מיליארד שקלים). על פי תחזיות PayPal, הצפי לשנת 2016 יעמוד על כ- 10,069 מיליארד שקלים – עלייה של 27% אחוזים משנת 2014.

  • 72% מהישראלים, מעל גיל 18, ביצעו רכישה אחת לפחות במהלך השנה החולפת. מתוכם 10% קנו רק ממוכרים הנמצאים בחו"ל (Cross Border), 18% קנו רק ממוכרים ישראליים (Domestic) ואילו 72% העידו שקנו הן ממוכרים מהארץ ומחו"ל.
  • 67% מהישראלים צופים להגדיל את כמות הרכישות המקוונת שלהם בשנה הקרובה, מתוכם 39% מתכננים להגדיל את כמות הרכישות הבינלאומיות בפרט.
  • 57% מהישראלים מעדיפים לקנות מארה"ב ומסין, מבריטניה 26% ומהונג קונג 23%.
  • האתרים הפופולאריים ביותר לרכישות בינלאומיות בקרב ישראלים הם: eBay (48%), לאחריו Aliexpress (19%), אתרים של יצרנים וקמעוניים (12%) ובמקום הרביעי אמזון (6%).

מה מניע / מעכב את הישראלים בקניות מקוונות?

  • מה מניע? 50% מהישראלים העידו שמעדיפים לבצע רכישות מקוונות בשל החיסכון הכספי והמחיר הזול. 31% מעדיפים לבצע רכישות מקוונות מטעמי נוחות (חיסכון בזמן, כסף ונוחות השימוש). 12% העידו כי האינטרנט מאפשר להם לבצע תחקיר מוקדם ולבצע רכישה נכונה יותר. ולבסוף, 5% העידו כי באינטרנט הם יכולים לרכוש מוצרים ייחודיים וקשים להשגה.
  • מה מעכב? 63% מהישראלים חוששים לקבל מוצר שונה מזה שהזמינו, 56% מרגישים שנושא המכס והמיסוי הוא זה שעומד בדרכם, 52% מרגישים שהחסם המרכזי הוא עלויות השילוח ו-50% חוששים מאי קבלת המוצר.

מדוע הישראלים לא רוכשים יותר מאתרים ישראליים?
מחקר שביצע איגוד האינטרנט הישראלי מעלה כי רק 26% מבעלי העסקים שלהם אתר פעיל אכן עושים בו שימוש לצורך מסחר אלקטרוני. הפער הגדול בין כמות הקונים ברשת וההיצע המקומי מדגיש את ההזדמנויות לבעלי העסקים, בעיקר לבעלי עסקים קטנים ובינוניים ועסקים מהפריפריה.
אז מה עוצר אותם מלהיכנס לרשת?

החסמים שאותרו במסגרת פעילות איגוד האינטרנט הישראלי הם חסמי הידע לצד חסמים הנובעים מאתגרי לוגיסטיקה ותפעול. איגוד האינטרנט, בשיתוף PayPal וגופים מובילים נוספים, פועלים על מנת להכשיר את בעלי העסקים בכדי שיוכלו לממש את הפוטנציאל הגלום בשימוש במרחב המסחר המקוון. הלימוד מבוצע במפגשים פרונטליים ובאינטרנט באתר מידע ייעודי שהקים איגוד האינטרנט לצורך כך.

אודות המחקר:
המחקר התבצע על ידי חברת המחקר Ipsos MORI, שבדקה מדגם מייצג של 17,519 מבוגרים (בני 18 ומעלה) בכל אחד מ- 22 מדינות (בריטניה, צרפת, גרמניה , אוסטריה, שווייץ, איטליה, ספרד, הולנד, שוודיה, נורבגיה, דנמרק, פולין, טורקיה, רוסיה, ישראל, איחוד האמירויות הערביות, ארצות הברית, קנדה, ברזיל, מקסיקו, סין ואוסטרליה).

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- שטרן אריאלי יחסי ציבור.