הודעה לעיתונות

חדש באיכילוב: שולחן הניתוח המתקדם בעולם להחלפת מפרק ירך

החטיבה האורתופדית שבמרכז הרפואי איכילוב הצטיידה בשולחן הניתוחים החדש והמתקדם בעולם לניתוחי החלפת מפרק הירך. באמצעות השולחן ניתן יהיה לבצע ניתוחי מפרק ירך בגישה הקדמית המאפשרת זמני שיקום והתאוששות קצרים יותר באופן משמעותי לעומת השיטות האחרות.

שולחן ניתוחים חדש, הקרוי "האנה", מאפשר לבצע את הניתוח בגישה הקדמית בקלות רבה יותר, תוך קיבוע הרגליים במתקן מיוחד המאפשר הנעה חופשית ומדויקת יותר של הרגל. לשולחן יכולת מיוחדת להרים את עצם הירך בעזרת וו מיוחד ומנוע חשמלי המאפשר למנתח זווית ראייה ועבודה טובים יותר, מה שמעניק למנתח תנאים אידיאליים שאין בשולחנות ניתוח אחרים. השולחן עשוי מחומר שקוף שאינו נצפה באמצעי ההדמיה, כך שניתן במהלך הניתוח לבצע צילומים של האגן והמפרק המושתל וכך לשלוט טוב יותר בעמדת המשתלים ואורך הרגליים.
באמצעות שולחן מתקדם זה ניתן לבצע גם ניתוחי ארתרוסקופיה של מפרק הירך, ניתוח זעיר פולשני, המיועד לאבחנה וטיפול בפגיעות שונות במפרק הירך שאינן מצריכות החלפה של המפרק.

שולחן הניתוח "האנה" פותח ע"י ד"ר ג'ואל מאטה בשנת 2005. ד"ר מאטה, מומחה עולמי בתחום החלפת המפרקים מארצות הברית קידם באופן משמעותי את השימוש בגישה הקדמית להחלפה של מפרק הירך, במקום חתך אחורי או צידי - החתך נמצא בצידו הקדמי של הירך, ללא פגיעה בשרירים העוטפים את המפרק. השולחן שפיתח ד"ר מאטה, הקל את הגישה למפרק הירך והפך את הניתוח בגישה הקדמית לפשוט ובטוח יותר. ד"ר מאטה הצטרף לד"ר אהרון מנחם מנהל היחידה להחלפת מפרקים, בניתוחים הראשונים שהתקיימו לאחרונה בבית החולים איכילוב.

מדי שנה מתבצעים בבית החולים איכילוב כ- 600 ניתוחים להחלפת מפרקים מתוכם כ- 350 מפרקי ירך. את הניתוח ניתן לבצע במספר גישות ניתוחיות כשבשנים האחרונות החלו לבצע את הניתוח להחלפת מפרק הירך בגישה הקדמית. היתרון בגישה החדשה טמון בעובדה שלא חותכים בו את השרירים העוטפים את המפרק אלא עוברים ביניהם. שיטה זו מפחיתה את מידת הכאב לאחר הניתוח, ומקצרת את זמן השיקום והצורך בשימוש באמצעי עזר להליכה.

לדברי פרופ' משה סלעי, מנהל החטיבה האורתופדית בבית החולים איכילוב "בית החולים איכילוב מבצע את מספר הניתוחים הגבוה ביותר להחלפת מפרק ירך וניתוחי החלפת מפרקים חוזרת ביחס לבתי החולים הציבוריים בישראל. השולחן החדש מבוקש מאוד בקרב החולים עקב יתרונותיו הרבים וראינו חשיבות עליונה במתן מענה לפניות הרבות מצדם לרכישת השולחן ושימוש בו. יש להדגיש כי לא בכל מקרה ניתן להשתמש בשולחן והגישה החדשים, אלא רק במקרים המתאימים".

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- איכילוב - המרכז הרפואי ת"א.