הודעה לעיתונות

איכות האוויר במפרץ חיפה – תמונת מצב: מגמת הפחתה משמעותית וברורה בפליטות מזהמים מתעשייה

המשרד להגנת הסביבה מפרסם היום את דו"ח תמונת המצב השנתי על איכות האוויר במפרץ חיפה • מהנתונים שנאספו עולה כי משנת 2009 נמדדו בתעשייה הפחתות בשיעור של 58%-90% במזהמים השונים • לראשונה מציג המשרד את מתווה ההפחתות של כל אחד מהמפעלים, כולל הצעדים שנדרשים המפעלים לנקוט כדי להפחית את הזיהום כדי לעמוד בהיתרי הפליטה של המשרד • הצעדים שדורש המשרד מהמפעלים יביאו לעמידה ביעד שנקבע בהחלטת הממשלה להפחתה של 50% במזהמים אורגנים נדיפים (VOC) עד 2018 •

המשרד להגנת הסביבה מפרסם היום את הדו"ח השנתי על מצב איכות האוויר במפרץ חיפה לשנת 2015 ולרבעון הראשון של 2016.

מהדו"ח עולה כי 2015 נרשמה ירידה נוספת (ביחס לפליטות בשנת 2014) בפליטת כל המזהמים בתעשיה. ירידות אלה מעידות על המשך מגמת ההפחתה המשמעותית בפליטת המזהמים מהתעשייה משנת 2009, המסתכמות עד כה בהפחתות בשיעור של 58%-90% במזהמים השונים.
חלק מיעדי התכנית הלאומית כללו העברתם של מפעלים שעושים שימוש במזוט לשימוש בגז טבעי, אך בשל העיכובים בפריסת רשת חלוקת הגז במפרץ חיפה עולה חשש כי יעדים אלה לא ייושמו.
בשנת 2015 לא נרשם שינוי בפליטות מסקטור התחבורה והמשרד צופה כי הפחתה תושג ע"י יישום החלטת הממשלה והקמתו של "אזור אוויר נקי" בחיפה בו תיאסר כניסה לרכבים מזהמים.
מפרץ חיפה הוא אחד ממוקדי זיהום האוויר בישראל, בשל ריכוז גדול של מפעלי תעשייה בסמוך לריכוזי אוכלוסייה, עומסי תחבורה, פעילות הנמל, מקורות נוספים של פליטת מזהמים ובשל נתוני טופוגרפיה ואקלים המקשים על פיזור מזהמים. המשרד להגנת הסביבה פועל לאורך כל השנים להפחתת הפליטות ובספטמבר 2015 גיבש תכנית לאומית להפחתת הזיהומים והסיכונים במפרץ חיפה הקובעת רשימת פעולות להשגת מטרה זו. הדוח שפורסם היום, המהווה עדכון של הדוח שפורסם ביולי 2015, מציג תמונת מצב של הפליטות - מגמות הפחתה וניתוח ע"פ סקטורים, תמונת מצב של איכות האוויר באזור מפרץ חיפה והסביבה וכן תחזית להפחתת הפליטות עד סוף 2018.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- המשרד להגנת הסביבה.