הודעה לעיתונות

ועדת חוקה של הכנסת אישרה העלאת סכום גביית החובות במסלול המקוצר של ההוצאה לפועל ל- 25,000 ₪

ועדת החוקה של הכנסת בראשות חה"כ ניסן סלומינסקי אישרה היום, 6.12.16, לקריאה שניה ושלישית תיקון לחוק ההוצאה לפועל, שהועלה ביוזמת משרד האוצר במסגרת חוק ההסדרים, שלפיו יועלה סכום גביית החובות במסלול המקוצר מ – 10,000 ₪ ל – 25,000 ₪.

המסלול המקוצר הוקם כמנגנון לגביית חובות נמוכים, שמפעילה מערכת ההוצאה לפועל ברשות האכיפה והגבייה. מסלול זה מתאפיין במעורבות מינימאלית של הזוכה, שכן מערכת ההוצאה לפועל היא זו הפועלת לגביית החוב, מבלי שהזוכה או בא כוחו ייזמו הליכי גבייה.

בדברי ההסבר לתיקון נאמר, כי המסלול המקוצר מהווה כיום מסלול יעיל לגביית חובות נמוכים: במסלול זה אחוז סגירת התיקים הוא גבוה מזה שבמסלול הרגיל, והליך הגבייה הוא קצר יותר. 65 אחוזים מכלל התיקים שנפתחו במסלול המקוצר נסגרו: מעת הפעלתו של המסלול המקוצר ועד לחודש נובמבר 2015, נפתחו במסלול המקוצר 158,505 תיקים, ומתוכם נסגרו 102,293 תיקים. יצוין, כי אחוז התיקים שנסגרו במסלול המקוצר גבוה גם ביחס לכלל התיקים שהתנהלו במסלול הרגיל בתקופה המקבילה, שם נסגרו 53 אחוזים מכלל התיקים שנפתחו.

עוד נאמר, כי תיקים במסלול המקוצר מתנהלים על פני תקופה קצרה יותר: במסלול המקוצר התקופה הממוצעת שמפתיחת תיק ועד לסגירתו עומדת על 203 ימים בממוצע. במסלול הרגיל, התקופה הממוצעת שמפתיחת התיק ועד לסגירתו היא 393 ימים. קיצור תקופת הגבייה מיטיב הן עם החייב, שלחובו לא נצברת ריבית על פני תקופה ממושכת, הן עם הזוכה שחובו נפרע מהר יותר. כמו כן, יודגש, כי ההוצאות שמתווספות לחוב שנגבה במסלול המקוצר נמוכות משמעותית מההוצאות שמתווספות לו במסלול הרגיל.

לאור האמור, וכדי להביא לשיפור מיקומה של מדינת ישראל במדד עשיית עסקים (Doing Business Index), המתפרסם על ידי הבנק העולמי ובוחן את קלות עשיית העסקים ברוב מדינות העולם על פי פרמטרים שונים, ובהם אכיפת חוזים, מוצע להגדיל את הסכום הנגבה במסגרת המסלול המקוצר ולהעמידו על סך 25,000 ₪.

מנהל רשות האכיפה והגבייה, תומר מוסקוביץ, הדגיש, כי "אנו מברכים על הצעת החוק המכירה ביעילותו של המסלול המקוצר בהוצאה לפועל לגביית חובות נמוכים. המסלול אושר כמסלול של קבע לפני מספר חודשים וכעת הוא מורחב לגביית חובות גבוהים יותר".

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- לשכת עורכי הדין בישראל.