הודעה לעיתונות

האקתון חדשני בשיתוף משרד החקלאות למציאת פתרונות לאובדן המזון בישראל

מתכנתים? חקלאים? סטודנטים? בואו לעזור למשרד החקלאות למצוא פתרונות להתמודדות עם בעיית אובדן המזון בישראל!

כמחצית מכלל הירקות והפירות המיוצרים לא מגיעים לכדי צריכה ונזרקים לפח! כיצד ניתן לצמצם היווצרות עודפים בתהליך הייצור? איך אפשר לנצל עודפים בלתי נמנעים? ומהי אסטרטגיית השיווק המוצלחת ביותר לפירות וירקות "מכוערים"?

שר החקלאות, אורי אריאל: "כבר זמן רב שאנחנו נלחמים בבעיית הבזבוז של מזון טוב ואיכותי, ואני שמח שהצלחנו להגיע לתכנית חדשה שנותנת פתרון אמיתי לבעיה. המיזם החדש מסייע לחלשים ולנזקקים בחברה הישראלית וגם שומר על המזון ממבטו של החקלאי שיקבל תשלום על קטיפת תוצרת עודפת, שתועבר לעמותות השונות״

אובדן מזון הינו בעיה בעלת השלכות כלכליות, חברתיות וסביבתיות מרחיקות לכת ומהווה מרכיב מרכזי בבעיית יוקר המחייה. מנתונים שנאספו במשרד, עולה כי כמחצית מכמות הפירות והירקות מושלכים לפח בתהליכי הייצור, המיון, האחסון, השיווק והצריכה. מנתוני הביטוח הלאומי מהשנים האחרונות, עולה כי משפחה ישראלית ממוצעת משליכה לאשפה כ- 4,200 ₪ בשנה על מזון שלא נצרך. על מנת לעודד את קהילת החדשנות להירתם למטרה, משתתף משרד החקלאות בארגון "האקתון" ביחד עם "מרכז מן" לביטחון תזונתי" באוניברסיטת תל אביב ומעבדת החדשנות והקיימות של ארגון TNS. מדובר באירוע שיתוף ציבור חדשני, הרותם את חוכמת הציבור למציאת פתרונות יצירתיים. האירוע ינוהל על ידי StarTAU, מרכז היזמות של אוניברסיטת תל אביב, ויימשך יומיים בתאריכים 22-23/3/2017 בקריית עתידים (רמת החייל). האירוע פתוח לכל וההרשמה חינם.
הצוותים המשתתפים, שיורכבו מבעלי עניין ממגוון רחב של תחומים כגון תכנות, הנדסה, יזמות, כלכלה, שיווק, עסקים, חקלאות ועוד, יפעלו יחד לגיבוש, פיתוח ובניית רעיונות ופתרונות חדשניים להתמודדות עם מגוון אתגרים מוגדרים לאורך שרשרת אובדן המזון. במסגרת ההאקתון תתקיימנה גם הרצאות בנושא אובדן מזון שיגבירו את המודעות והחשיפה של הציבור הישראלי בכללותו, וקהילת החדשנות בפרט, לנושא חשוב זה.
המונח האקתון (Hackathon) מורכב מהמילים "האק" – תכנות יצירתי ו"מרתון", כלומר "מירוץ תכנות יצירתי". להבדיל מכנס, בהקאתון אין הרבה הרצאות והמשתתפים מתרכזים בעבודה בצוותי חשיבה קטנים שכל אחד מהם עובד על פתרון לבעיה שקשורה לנושא הכללי של ההקאתון.
בהאקתון "מצמצמים אובדן מזון בישראל" יתנהלו שני מסלולים מקבילים: מסלול אחד של משרד החקלאות שיתרכז במציאת פתרונות לבעיית אובדן המזון בשלבי הייצור והמיון. מסלול שני של The Natural Step Israel – ארגון שמטרתו קידום קיימות וחדשנות, שיתרכז בפתרונות לבזבוז מזון בשלבי השיווק והצריכה.

במסלול משרד החקלאות נבקש מהמשתתפים לסייע בגיבוש פתרונות לשלושה אתגרים ספציפיים, הנגזרים ישירות ממטרות העל של משרד החקלאות לשנת 2017 - "צמצום פערי תיווך ופחתי תוצרת".
אתגר 1 – צמצום היווצרות עודפים:
בכל שנה נזרקים אלפי טונות של פירות וירקות עקב הקושי להתאים בין ההיצע (היבול העתידי) לביקוש. משרד החקלאות מחפש טכנולוגיה / שירות / מנגנון, שיאפשר לחקלאי לתכנן את השתילות בצורה שתמקסם את פוטנציאל המכירה העתידי, בין אם באופן ישיר או על ידי סיטונאים ורשתות השיווק.
במסגרת האתגר יש לקחת בחשבון את אופי הגידולים (עונתיים, שנתיים, מטעים שמניבים פירות רק אחרי כמה שנים), את תנודות המחירים לאורך השנה, את השפעת היבוא המקביל (תמיד אפשרי בתשלום מכס אך בתקופות בהם יש חשש למחסור זמני, משרד החקלאות מאפשר יבוא ללא מכס לזמן מוגבל), וכן את חוסר התיאום בין החקלאים והתחרות ביניהם.

אתגר 2 – ניצול עודפים בלתי נמנעים:
אין אפשרות להגיע לתכנון ייצור מושלם במערכת ביולוגית, ומאחר שבשל משתנים בלתי תלויים תישאר לעיתים כמות גדולה מאוד של תוצרת עודפת בשדה, מכאן שעודף תפוקה הוא פרמטר בלתי נמנע בחקלאות כיוון שהיבול תלוי במשתנים רבים ובלתי ניתנים לשליטה, כגון אירועי מזג אויר, מחסור בימי מכירה, יבוא מתחרה וכד'. המדובר בכמות גדולה מאוד המתהווה בפרק זמן קצר, ושעבורה פתרון כמו העברה לנזקקים אינו בר ביצוע בשל חוסר היכולת לצפות עודף נקודתי שכזה. על כן משרד החקלאות מחפש טכנולוגיה / שירות / מנגנון, שיאפשר ניצול תוצרת זו באופן מיטבי, אפקטיבי ובר-קיימא מבחינה כלכלית ולוגיסטית.
במסגרת האתגר יש לקחת בחשבון מצבים של חוסר כדאיות לקטיף (כאשר עלויות הקטיף גבוהות ביחס למחיר המכירה) עקב מחסור בפועלים, או כאשר ההיצע גובר על הביקוש ויש חשש להצפת השוק וירידת המחירים.

אתגר 3 – פתרון לשיווק תוצרת סוג ב':
אלפי טונות של פירות וירקות בעלי ערך תזונתי נזרקים בכל שנה בשלבי המיון והאריזה עקב חריגה מהסטנדרט הנדרש בתחום המראה בלבד (גודל, צורה, צבע ופגמים חיצוניים) – "ירקות ופירות מכוערים". משרד החקלאות מחפש טכנולוגיה / מנגנון / שירות / שינוי צרכני שיאפשר לעשות שימוש בתוצרת מסוג זה באופן בר-קיימא מבחינה כלכלית ולוגיסטית.
במסגרת האתגר יש לקחת בחשבון את העלויות של שיווק תוצרת סוג ב' במחיר ובמיתוג הולמים ואת התמריצים הנדרשים על מנת לפתח מודל עסקי ישים.

המיזם המנצח יזכה בליווי עסקי של חברת Startau בתהליך פיתוח הפרויקט. לפרטים נוספים והרשמה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- משרד החקלאות ופיתוח הכפר.